De AIDA formule betekent letterlijk: Attention Interest Desire Action. Oftewel een formule wat je kan gebruiken bij het schrijven van een betere marketingteksten die voor jou meer resultaten kunnen zorgen.
De AIDA formule is als feite dus een 4 stappen plan die je kunt inzetten om een compleet goede marketingtekst op te bouwen, waarbij je overal goed rekening mee houdt. Houdt je rekening met al deze stappen, dan zal je automatisch goede marketingteksten schrijven. Je hoeft dus niet al een geleerd schrijver te zijn, AIDA zal je wegwijs maken.
Wanneer je het 4 stappenplan uitwerkt en van alle onderdelen een stukje tekst schrijft, plaats je deze stukjes teksten achtereen en zo zal er een goede marketingtekst worden opgebouwd. De bedoeling is dat de teksten zodanig zijn opgebouwd dat je de aandacht van de lezer trekt (de Attention), vervolgens de aandacht van de lezer behoudt (de interest) en je ervoor zorgt dat de lezer het product wil hebben (De desire) en vervolgens het product bij jou koopt (de action).
1. Attention
2. Interest
3. Desire
4. Action
Attention
De eerste stap van AIDA is de Attention. Hiermee moet je de aandacht van de lezer zien te bemachtigen. De aandacht van de lezer trekken is heel erg belangrijk bij het besluit van de lezer. Je wil je bounch percentage laag houden, en hierdoor is de eerste indruk heel belangrijk. De keuze van je bezoeker is namelijk binnen een paar seconden gemaakt, en de bezoeker zal in deze paar seconden de keuze maken of hij de site vertrouwd en verder wil kijken, of dat de bezoeker afhaakt en verder bij een concurrent zal kijken.
Zo zijn teksten als “welkom op mijn webshop” een nog slechtere openingszin dan “geloof jij op liefde op het eerste gezicht, of zal ik nog een keer langs lopen?”. Beide enorme afknappers, toch? Het is juist de bedoeling dat je de aandacht (ATTENTION) binnen een aantal seconden trekt, waardoor je bezoekers besluiten nog even verder te gaan kijken op je webshop.
Belangrijk en het beste dat je kan doen om de aandacht van je bezoekers te trekken is een pakkende headline. Een headline is een grote koptekst waarin je binnen twee zinnen uitlegt wat jij als webshop bied en jou uniek maakt ten opzichte van de concurrenten. Het plaatsen van een goede USP is ook een optie, maar blijf nog enigszins mysterieus zodat je enkel de aandacht van de bezoeker trekt.
Interest
Wanneer je nu eenmaal de bezoeker zijn aandacht hebt aangetrokken, kan je overgaan in stap twee van de AIDA formule de INTEREST. Belangrijk is dan om de interesse van de bezoeker te pakken. Hierbij is de klantenbinding een belangrijk onderdeel. Wanneer bezoekers zich kunnen inleven in het product dan zullen de bezoekers eerder geneigd zijn om het product te kopen, omdat ze erdoor geïnteresseerd zijn.
Stel bezoekers kunnen zich vinden in de “problemen” waar jij tegenaan liep toen jij wilde starten met het gebruiken van je product, en jij verteld over welke resultaten je hebt behaald, welke ervaringen je had en waar jij tegenop liep dan werkt dat als een binding. Bezoekers zullen eerder geïnteresseerd zijn.
Zie hieronder een voorbeeld:
In het gedeelte van de tekst moet je bezoeker zich dus verbonden aan je product gaan voelen. Met deze verbondenheid kan je de volgende twee stappen gaan ondernemen.
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je niet vanuit jezelf kan schrijven. Dan is het slim om te vertellen welke oplossing je product zal bieden voor je bezoekers. Je moet nooit je product verkopen, maar de oplossing, je lost een probleem voor een bezoeker op.
Desire
Als je bent aangekomen bij de D in de AIDA formule ben je aangekomen bij DESIRE. Bij deze stap is het de bedoeling dat je het omdraait en de bezoeker de behoefte laat creëren voor jouw producten. Dit kan je doen door de positieve punten van je product te benoemen. Ook is het zo dat je dezelfde soort teksten kan gebruiken alleen vervang je de ‘Ik’ in de ‘jij’ of 'je' vorm. Je kan hierbij denken aan onderstaande voorbeeld:
Je creëert de behoefte bij de bezoeker voor een succesvolle onderneming. “Alles wat je nodig hebt voor een succesvolle onderneming” Het is de bedoeling dat je de bezoeker prikkelt en nieuwsgierig maakt.
Het plaatsen van positieve gebruikerservaringen van klanten helpt ook goed voor het overtuigen van bezoekers. Hier kunnen nieuwe bezoekers door overtuigd raken dat jouw product goed is. Wanneer ze eenmaal overtuigd zijn moet je de bezoeker alleen nog overhalen tot actie. De laatste A in de AIDA formule.
Action
De lezer is op het punt aangekomen om het belangrijkste voor jou in je webshop te doen: het product gaan bestellen. Hiervoor is het belangrijk dat de bezoeker direct actie onderneemt, en niet afgeleid word door andere factoren.
Een actie knop werk het meest effectief. Denk hierbij aan een duidelijke signaal (bijvoorbeeld een knop) die je bezoeker kan gebruiken om de actie af te ronden, zoals hieronder aangegeven:
Iedereen kan goede marketingteksten schrijven met het AIDA formule. Houdt je aan de 4 stappen en pas het overal toe. Pas deze formule dus toe op je verkoopteksten, de e-mails, je opt-in pagina’s, artikelen enzovoort… Door deze formule hoef je minder creatief in je teksten te zijn, omdat je de rode draad van de formule zal volgen waardoor het schrijven een stuk sneller zou gaan dan je gewent was.