Waar voorheen backlinks en link building de belangrijkste elementen waren voor Google om de autoriteit van websites te bepalen, zijn er sinds 2012 twee nieuwe spelers op het bord die de hiervoor genoemde technieken op termijn misschien zullen gaan vervangen. Het gaat hier om co- citation en co-occurrence. Deze twee methodes is Google begonnen te hanteren om de hoeveelheid spam tussen de zoekresultaten tegen te gaan. Co-citation en co-occurrence zullen een enorme rol gaan spelen in de algoritmes van de nabije toekomst en het is daarom belangrijk om te weten wat ze precies inhouden.
Opkomst van co-citation: content kwaliteit belangrijker
Wellicht is co-citation het makkelijkst uit te leggen door direct een voorbeeld aan te halen. Stel je voor dat je een blog schrijft omtrent antieke Kevers en vervolgens verschijnt er op de website van een autodealer een artikel over Kevers en de wereld hier omheen. In dit artikel vermeldt hij jouw blog en de naam van een vooraanstaande nieuwswebsite, aangezien deze ook eens over Kevers heeft geschreven. Co-citation houdt in dat omdat Google de naam van jouw blog samen met die van de nieuwswebsite ziet, er een relatie tussen jou, de website van de autodealer en de nieuwswebsite ontstaat. De autoriteit van de verschillende websites vloeien nu door naar alle drie de betrokkenen, ook al wordt er geen gebruik gemaakt van links.
Hierdoor ontstaat er een mogelijkheid om als website mee te liften op de draagkracht van grotere websites, aangezien Google door de aanwezigheid van de websites A en B op website C er vanuit gaat dat deze drie websites over een gelijke mate van autoriteit en relevantie beschikken. Wat hierbij van belang is, is dat twee websites in dezelfde context zijn vermeld en zich ontfermen over dezelfde of een vergelijkbaar topic. Dit wordt bepaald aan de hand van keywords, welke niet precies hetzelfde hoeven te zijn, maar wel in hetzelfde straatje dienen te passen.
Met de komst van co-citation heeft ook de kwaliteit van content een zetje in de rug gekregen. Hiermee kunnen kleinere of minder bekende websites met uitmuntende content waar andere websites naar willen verwijzen, toch een goede kans maken op een hoge ranking. Zelfs zonder een inventief SEO-plan.
Co-occurrence: Google gaat content en zoekintentie beter begrijpen
Co-occurrence ziet op de aanwezigheid van bepaalde keywords, de hoeveelheid dat deze keywords worden gebruikt, waar ze zich ten opzichte van elkaar op een pagina bevinden en hoe vaak ze op verschillende pagina’s samen worden genoemd. Hierbij wordt de relatie tussen keywords sterker naar mate ze dichterbij elkaar in een tekst vermeld staan en de relevantie van deze tot de bron hoger des te eerder ze in de tekst vernoemd worden. Ook hierbij geldt dat tussen verschillende vergelijkbare keywords een verband verondersteld wordt, ook al zijn ze niet exact hetzelfde.
Co-occurrence komt voort uit de wens om nog relevantere zoekresultaten te weergeven. De focus hierdoor is verschoven van specifieke keywords naar concepten, ideeën, vragen en antwoorden. Dit helpt mee met de relevantie van sterke content. Een website kan zeer relevante en hoogwaardige content hebben, en door de relevante keywords en zinnen te bevatten hoog in ranking plaatsen, ook zonder over vele backlinks te beschikken.
Ook de uitkomst van zoektermen wordt door co-occurrence aangepast. Vergelijkbare zoektermen worden door deze methode in verband met elkaar gezien, vooral als bepaalde zoektermen consistent samen worden gebruikt. Wanneer een gebruiker bijvoorbeeld zoekt op “antieke Kever Marktplaats” en vervolgens zoekt op “te koop antieke Kever”, begrijpt Google dat wanneer een gebruiker een antieke Kever te koop zoekt, gebruikers wellicht een antieke Kever op Marktplaats zoeken. Hoe meer gebruikers verschillende zoektermen voor hetzelfde probleem gebruiken, des te meer Google de connectie tussen deze verstaat.
Al is het geen nieuwe techniek, ook co-occurrence wordt van toenemende relevantie. Het is een middel waardoor Google beter gaat begrijpen welk probleem een pagina voornemens is om op te lossen en hierop de ranking kan aanpassen voor een betere relevantie voor de opgegeven zoekterm.
Wat betekenen deze twee concepten voor linkbuilding?
Doordat Google zich sterk maakt in zijn anti-spam aanpak, is het voor een hoge ranking belangrijk mee te gaan met de nieuwe prioriteiten die Google stelt aan haar zoekresultaten. Google is hierdoor meer aandacht gaan geven aan natural links, of wel het in een natuurlijke wijze vermelden van bronnen of merken in je tekst. Hiermee ben je het beste af wanneer je je relevante keywords om een merk of website heen positioneert, zodat Google begrijpt dat de tekst die hierdoor gecreëerd wordt vol staat met belangrijke informatie.
Hoewel co-occurrence en co-citation twee verschillende fenomenen zijn, kunnen ze niet los van elkaar worden gezien. Waar co-occurrence ziet op de daadwerkelijke content van verschillende websites, ziet co-citation op de manier waarop deze websites met elkaar verbonden zijn. Om succesvolle co-citation te bereiken, kun je niet zonder co-occurrence. Wil je het meeste uit deze nieuwe methodes halen, dan doe je er goed aan de volgende punten in ogenschouw te nemen.
1. Wees minder strikt met keywords.
Het is niet meer zozeer van belang dat je de exacte keywords van de zoekopdracht op de pagina vermeldt, aangezien Google door gebruik te maken van co-occurrence de keywords aan elkaar weet te linken. Hierdoor zal wanneer jouw pagina relevante en kwalitatief hoge content bevat, zelfs zonder de exacte keywords toch hoog ranken.
2. Focus op de web-aanwezigheid van jouw pagina.
De hoeveelheid dat jouw pagina of merk wordt vermeld op het internet, wordt in steeds grotere mate van belang. Deze vermeldingen nemen nu een vergelijkbare functie als backlinks in. Wanneer websites met een hoge autoriteit jouw website of merk vermelden, lift je mee op de relevantie van de grotere website en stijg je in de ranking. Het is belangrijk dat door elkaar te vermelden, Google begrijpt dat jouw pagina geassocieerd dient te worden met deze, vergelijkbare, pagina’s. Google zal deze verschillende pagina’s als deel van dezelfde niche gaan zien en zo profiteer je van elkaars autoriteit. Schroom hierom niet om gul om te gaan met vermeldingen naar verscheidene merken en websites, dit creëert co-citation.
3. Content als kernpunt.
Dat content king is, wordt al langer geroepen, maar door de nieuwe insteek van Google wordt hier nog meer nadruk op gelegd. De kracht van inhoud, taal en kwalitatieve waarde zal almaar groter worden. Zorg dat dit de grootste prioriteit blijft of wordt.
Conclusie
Zoals gebruikelijk in de SEO-wereld, is het van belang scherp in te spelen op de koers die Google vaart. Het grote plaatje van dit onderwerp ziet toe op de relevantie van sterke content, naamsbekendheid door het web heen en de afnemende focus op links, keywords en anchortekst. Houd dit in de gaten en je zult de nieuwe stroming zo goed mogelijk doorkomen.
Dit gastblog is geschreven door SEO specialist Romano Groenewoud alias ‘SEOgeek’. Benieuwd of jouw website kansen laat liggen op gebied co-citation en co-occurrence? Vraag de geheel gratis + vrijblijvende pro bono SEO scan aan.