28 november 2017
Conversie Optimalisatie Tips: 5 Manieren Om Omzet Te Verhogen

Natuurlijk is het correct implementeren van zoekmachine optimalisatie (SEO) essentieel om goed te kunnen scoren in de zoekmachines. Maar veel ondernemers stoppen daar. Wat moet je echter met al die webtraffic als deze niet effectief worden omgezet in méér omzet? Ik doel natuurlijk op het feit dat conversie optimalisatie is nét zo belangrijk is om winst te kunnen maken.

Conversies Verhogen

Conversies Verhogen: Het Beste Maatje Van SEO?

Het verzamelen van organisch zoekverkeer is één onderdeel van een grotere puzzel van het winnen van gerichte klanten. Het tweede grote puzzelstuk is namelijk conversion rate optimization (CRO), een term die vooral slaat op het vergroten van de mate waarin nieuwe bezoekers ook daadwerkelijk betalende klanten worden.

De begrippen SEO en CRO gaan perfect samen, het zijn als het ware de ying en yang van de internet marketing wereld. Een webpagina zou idealiter namelijk voor het volgende moeten worden opgemaakt:

- SEO: Unieke, relevante content in een overzichtelijke structuur. Zoektermen sluiten aan op de problemen van de (vaak organisch op de pagina terecht gekomen) bezoeker.

- CRO: Content met een overzichtelijke structuur én een specifiek doel in gedachten. Hoe kan de gebruiker taken uitvoeren om zijn of haar probleem zo snel mogelijk op te lossen? Vaak door middel van een opvallende call-to-action (zoals een duidelijke klikbare knop of instructie).

5 Tips Voor Effectieve Optimalisatie

Hoe zorg je er nu voor dat je zowel SEO als CRO in gedachten neemt bij het opbouwen van een effectieve webpagina? Er zijn gerichte regels voor én de twee gaan ook op dit vlak goed samen, al vergt het wel enige inspanning. Hier alvast 5 slimme tips om je op weg te helpen.
 

1. Call To Action Plaatsen “Boven De Vouw”

Het concept “boven de vouw” heeft te maken met het scrollen van de pagina. Alles wat je ziet vóórdat je het scrollwiel gebruikt is als het ware “above the fold”. Dit is simpelweg een marketingterm die aangeeft dat de meeste mensen te lui zijn om te scrollen.

Inderdaad, het is dus beter om direct bovenin de pagina een call-to-action knop, instructie of wellicht telefoonnummer plaatsen. Hierdoor zal je méér bezoekers converteren en dus (logischerwijs) uiteindelijk meer leads verzamelen.

2. Gebruik Optimalisatie Software

Ook kan je slimme software gebruiken om erachter te komen wat je sitebezoekers precies uitspoken op jouw website. Je kunt bijvoorbeeld precies zien waar mensen hun muis naartoe bewegen, waar ze op klikken en waar dus hun focus naar uit gaat.

Eén van de meestgebruikte CRO-softwares is Hotjar. Hiermee kan je een soort heatmap genereren die je helpt inzicht te krijgen in wat mensen allemaal uitspoken op jouw site.

3. Maak tekst aantrekkelijk op

Natuurlijk wil niemand tegen een gigantische muur van tekst aankijken. Let er daarom goed op dat je regelmatig nieuwe alinea’s begint. Maar wat ook interessant is, is om af en toe een alinea te maken met maar één woord, of een superkorte vraag.

Zoals dit.

Zie je dat het de aandacht trekt?

Verder moet je natuurlijk af en toe een in het oog springende afbeelding plaatsen. Ook het gebruik van subheadings is hierin belangrijk, daar gaat de volgende tip over.

4. Denk Na Over Headings & Titel

Men leest nooit altijd het gehele artikel (nouja, dit gebeurt zelfden tot nooit), omdat de concentratieboog van de meeste mensen nogal kort is.

Het is dus belangrijk om door middel van goede copywriting pakkende en interessante subheadings te gebruiken. Let hierbij goed op dat je de problemen van de lezer direct tackelt, en dus altijd in je achterhoofd houd wat je wil oplossen voor de ander.

5. User Interface Ontwerp (UI Design)

Tot slot is er nog het UI design, oftwel het user interface ontwerp. Bezoekers hebben vaak in minder dan een seconde hun oordeel klaar over een site. De eerste impressie is dus cruciaal. Zorg er zeker voor dat je een professionele webdesign lay-out hebt. Maar bovenal: zorg ervoor dat alle links en alle knoppen op je site werken. Niets is een grotere afknapper dan een onderdeel wat niet goed werkt of stuk is gegaan. Check dus regelmatig of alles nog loopt op je hoofdpagina’s!

Conclusie: SEO of Conversieverhoging?

Dus waar moeten we nu het meeste op letten, SEO of conversie optimalisatie? Ik zou zeggen bieden, en focus naast zoekmachines nu ook eens op de gebruikservaring voor de personen die je blogartikelen actief bezoeken. Je zult zien dat wanneer je goede CRO-management gaat bedrijven, je omzet snel zal groeien. En je bezoekers zullen ook hoogstwaarschijnlijk nog eens tevredener zijn over jouw merk. Zo sla je twee vliegen in één klap.

over Arnold

Arnold Middelkoop

Als SEO specialist en online marketer is Arnold de drijvende kracht achter SquareMelon.nl, een online platform voor ondernemers en website eigenaren die méér organisch webverkeer willen genereren. SquareMelon levert naast SEO trainingen en website consults ook gerichte adviezen rondom conversie optimalisatie.

 
Reactie schrijven op Conversie Optimalisatie Tips: 5 Manieren Om Omzet Te Verhogen


Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN