De health & dieet niche is een zeer competitieve wereld op het internet. De reden is simpel: er is gewoon ontzettend veel vraag naar advies en producten in deze markt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel mensen in de SEO-wereld op een zeker moment te maken krijgen met clienten uit deze business.
Vanuit mijn SEO consultancy SquareMelon heb ik al enige tijd een klant uit de health & dieet niche, die graag exclusief inzet op een speciale vorm van linkbuilding: contextuele links uit gastartikelen. Uiteraard verklapt de titel de clue al: gastbloggen is nog steeds zéér effectief voor organisch zoekverkeer. We gaan in dit artikel op onderzoek uit waarom.
De SEO kracht van gastartikelen blijft groeien
Er zijn genoeg mensen die zeggen dat gastblogs niet meer werken, van doemdenkers van nieuwsgigant Forbes, tot zelfs de infamous Matt Cutts van Google. Allemaal verklaarden ze deze vorm van linkbuilding zo dood als maar kon.
Klinklare onzin. Gastblogs zijn levendiger dan ooit!
Bovendien zijn backlinks van een gastartikel een duurzame investering. Hoe meer de gastwebsite groeit, des te meer worden de gastartikelen:
-
Door nieuwe bezoekers gelezen;
-
Gedeeld op sociale media;
-
Maar ook zelf weer voorzien van links!
Het is een zogenoemde positive feedback loop: Een zichzelf versterkend systeem. De kracht van gastblog links groeien naarmate deze langer gepubliceerd zijn. En het is juist deze positieve terugkoppeling, die ervoor zorgt dat ik maar al te graag gebruik maak van deze (vrij simpele) vorm van zoekmachine optimalisatie.
Gastbloggen Vereist Geen Content
Maar het allermooiste is wellicht dat er ook voor websites zonder ‘linkwaardige’ content een mogelijkheid is om aan zeer krachtige backlinks te komen voor hun sites. Inderdaad, er is absoluut geen content nodig om een goede link te bouwen met deze methode. Dit was ook het geval met mijn cliënt, waarover ik verderop in dit artikel een case-study heb geschreven.
Wanneer je dus bijvoorbeeld een webwinkel zonder artikelen hebt, of een bedrijfsinformatie site zonder algemene kennis, geen zorgen. Er is altijd nog het wonder dat gastblogs heet. Het proces van publiceren is namelijk vrij gemakkelijk:
-
Bouw een lijst van niche-relevante websites met een blog;
-
Zoek de juiste contactpersoon bij elke site (naam + email);
-
Stuur een gepersonaliseerde mail waaruit je interesse blijkt;
-
Bepaal samen met de website eigenaar een positive feedback loop;
-
Schrijf het artikel en stuur deze in (inclusief link!).
Case Study: Debesteproducten.com
Een ideale nichemarkt voor gastblogs, is de wereld van afvallen en gezondheid. Talloze bloggers hebben zeer krachtige sites waarvoor geschreven kan worden. Deze (vaak vrouwelijke) health- of foodblogs zijn ideaal om een krachtige link te bouwen door middel van een gastartikel.
Maar ook aan de promotionele kant is er veel activiteit (en dus ook concurrentie). Er zijn ontzettend veel afval- en schoonheidsproducten die een prima affiliate-commissie kunnen opleveren, een strategie die de gloednieuwe health website debesteproducten.com duidelijk heeft opgepikt.
Een klassiek voorbeeld van een reviewsite voor diverse populaire producten: van anti-rimpel crème, tot goji smeersels en chocolade dieetproducten. Alles wordt er besproken. Ik werd benaderd om een marketing campagne te starten voor deze beginnende reviewsite.
Er was echter een probleem.
Vragen om externe links naar deze health affiliatesite zou op problemen stuiten, omdat het de intentie heeft winst te maken uit de promotie van deze dieet- en schoonheidsproducten. Klassieke content marketing zou daarom niet werken.
Bovendien (en dit was nog iets lastiger) had ik niet de mogelijkheid de on-page content aan te passen, of nieuwe artikelen toe te voegen.
Hoe we dit opgelost hebben?
De relatief dunne en gelimiteerde content op DeBesteProducten.com hebben we gepromoot door vele blogs te benaderen (denk aan health, maar ook foodblogs) die interesse hadden in een gratis artikel op hun website, in ruil voor een onopvallende backlink in de tekst. En de meeste mensen gaan dankbaar op dit aanbod in, omdat goede tekstschrijvers over het algemeen vrij prijzig zijn.
Conclusie
Het moge duidelijk zijn: gastbloggen is verre van dood, het is zelfs springlevend! Aan de hand van het praktijkvoorbeeld (een health affiliate website met dunne, winst-gefocuste content) zien we dat het zelfs voor dit soort gloednieuwe sites goed mogelijk is om aan hoogwaardige linkbuilding te doen. Start dus direct met jou eigen gastblog campagne, en zie razendsnel de positieve resultaten ervan.