18 maart 2018
De (meer-)waarde van gastcontent: 2 case studies

In mijn vorige artikel besprak ik hoe gek de wereld van content eigenlijk in elkaar zit. Dat liep uit op een pleidooi voor de waarde van gastbloggen. Dit stuk is daar een logisch vervolg op, waarin de bewering uit mijn vorig stuk worden onderbouwd met wat praktijkvoorbeelden.

Ik behandel twee cases waarin ik gastbloggen heb ingezet als linkbuilding strategie voor een bedrijf waar ik voor werk. De eerste is van een website met een erg beperkt budget, maar met een product waar veel over te schrijven valt. Bij nummer twee is het omgekeerde het geval: daar was budget beschikbaar, maar door het relatief saaie karakter van het product bleek ook hier het inkopen van advertorials niet de beste tactiek.

Het opbouwen van een eigen domein met voldoende content blijft een belangrijk onderdeel van de online strategie. Om te zorgen dat alle content waar je zoveel tijd in steekt ook gelezen wordt, en dat het domein dat je opbouwt steeds beter gevonden wordt, is gastbloggen een waardevolle toevoeging. Je bouwt aan je naamsbekendheid, maar laat ook op meerdere manieren aan Google zien dat je website het waard is om getoond te worden.

Case 1: beperkt budget maar veel te vertellen

De eerste website die ik wil behandelen, is van een website over natuurgeneeskunde. In eerste instantie is het een informerende platform, waardoor het budget voor dingen als online marketing bescheiden was. Daar staat tegenover dat de mensen achter de website veel kennis en informatie hebben, die ook voor andere sites en blogs interessant was om te delen. Ingangen om te gastbloggen waren daarmee snel gevonden.

Behalve dat op deze manier langzaam wordt gebouwd aan het platform als de autoriteit op het gebied van natuurgeneeskunde, zijn er ook meer tastbare resultaten te zien. Zo had de site in twee maanden tijd een DA van 12, zonder dat hier een “reguliere” linkbuilding aan te pas is gekomen.

Maar ook organisch scoort het goed. Kijken we bijvoorbeeld naar één van de pagina’s waar we vanaf de gastblogs naar verwezen, een overzicht van verschillende Bachbloesems, dan zie je dat deze pagina met een erg beperkt aantal links een hogere PA scoort dan vergelijkbare sites met (veel) meer backlinks. Een site met maar liefst 176 links – en we weten allemaal hoeveel tijd het kost om dat profiel op te bouwen – scoort maar twee punten hoger!

Overigens hebben we hiervoor niet alleen direct links naar de rankende pagina geplaatst. Het kan je strategie heel erg versterken als je ook “tiered links” plaatst, dat wil zeggen: links naar links. Plaats eens een gastblog op een iets minder sterk domein, dat verwijst naar de gastblog, die verwijst naar jouw pagina. Of gebruik reguliere linkbuilding met startpagina’s e.d. om ook een linkprofiel naar je gastblog te bouwen. Zo wordt de link naar jouw pagina alleen maar meer waard. Een trucje dat ik hier heb afgekeken.

batchbloesems

Case 2: veel budget maar een beperkt verhaal

Ter vergelijking ook nog een voorbeeld van het andere einde van het spectrum. Het gaat hier om een partij die opslagruimte verhuurt. Niet direct het meest spannende product, waar je in principe snel over uit bent geschreven. Doordat het een commercieel bedrijf betreft, was er wel wat meer te besteden aan online advertenties en zichtbaarheid.

Aanvankelijk hebben we veel tijd gestoken in het vullen van ons eigen platform, en het benaderen van partijen die logischerwijs pasten bij wat we vertelden om hen te wijzen op al het waardevols dat wij ook hun bezoekers te bieden hadden. Vaak krijg je dan de optie om een advertorial te plaatsen. Met andere woorden: je wordt gevraagd om een paar honderd euro te besteden aan een schot in het donker, want je hebt geen idee of de bezoekers van die blog echt op jouw product zitten te wachten.

Ach, dan heb je er in ieder geval een backlink bij, toch?

Ja, maar dat is nog steeds goed geld voor alleen maar een backlink. Wat je ook kunt doen, is platformen zoeken die zich al van dat bereik hebben verzekerd, en bij hen het verhaal aan te bieden dat je te vertellen hebt. Want hoewel er aan de ene kant hoge bedragen worden betaald voor advertorials, zijn er aan de andere kant sites en blogs die staan te springen om toffe content

We deden een test bij een blog waar we toevallig goede connecties hadden. We moesten wel onze insteek een beetje aanpassen. Het ging namelijk om een platform over lifestyle, waar niemand zat te wachten op saaie verhalen over opslagruimtes in verschillende maten. In plaats daarvan richtten we daarom op wat je met het product kunt bereiken: meer ruimte. Als “verkoper” van ruimte, besloten we onszelf in de markt te gaan zetten als de ruimte adviseur.

 

Het eerste bericht dat we hiervoor schreven werd op de eerste dag al ruim honderd keer gedeeld. Iets waarvan we bij publicatie op ons eigen blog alleen maar mochten dromen. Ook in de berichten daarna presenteerden we ons als gastbloggers over alles wat ruimte geeft. Zo kregen we op onze content veel meer activiteit dan op ons eigen domein ooit mogelijk was geweest.

DA

Een ander mooi resultaat haalden we met een proefballontje voor een nieuwe app. Het resultaat: op maandagochtend liep de directeur zich te verbazen over het feit dat er de avond ervoor al vijf nieuwe leads waren binnengekomen op een nieuwe app, die we nog niet eens officieel gelanceerd hadden. Tot ik opmerkt dat er dat weekend een gastartikel op een andere site online was gegaan.

 

Laat Google zien dat je site ertoe doet

We weten allemaal dat Google de sites die het meeste bieden aan zoekers, het hoogste in de resultaten toont. Aan jou de kunst om Google duidelijk te maken dat jouw website het verdient om bovenaan te staan. Door alleen maar content op je eigen blog te publiceren – hoe geweldig ook – en te hopen dat het gevonden gaat worden, gaat dat je waarschijnlijk niet lukken. Dat is als iemand die vanaf een onbewoond eiland met grote regelmaat een fles met een brief erin de zee in blijft gooien in de hoop dat deze nu een keer wel aankomt.

Door je content slimmer in te zetten, op platformen die het bereik waar jij nog van droomt wel al hebben, genereer je veel meer “buzz”. Doordat dit artikel naar jouw site verwijst, ziet Google dat als een bewijs van het belang van je site. Doe je dit vanaf voldoende relevante en sterke domeinen, dan wordt je eigen domein ook steeds relevanter en sterker. En zo wordt ook de kans dat de flessenpost die je vanaf daar het net op slingert doel treft, steeds een stukje groter.

Tim Lommerse

Tim schrijft freelance verhalen en non-fictie teksten onder zijn eigen naam en werkt als parttime content manager voor onder andere Inbox Storage en DigiBach.

 
Reactie schrijven op De (meer-)waarde van gastcontent: 2 case studies


Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN