09 januari 2018

Op sites als Moz wordt je doodgegooid met “trucjes” voor het scoren van die felbegeerde links van sterke domeinen. Natuurlijk weten ze daar waar ze het over hebben, maar in veel branches zijn deze trucs moeilijk toepasbaar. Bijvoorbeeld als je nou niet bepaald een “sexy” product hebt, waar al veel over is geschreven door andere platformen en waar je met jouw expertise een toevoeging aan kunt leveren. Dat gold bijvoorbeeld ook voor het bedrijf waar ik nu zo’n anderhalf jaar voor werk. Ons product: opslagruimte. Niet direct iets waar het internet overloopt van de content. Nou kun je natuurlijk een heleboel geld uitgeven aan gesponsorde artikelen, maar om daarmee je linkprofiel bij elkaar te scharrelen wordt wel erg kostbaar.

En dat brengt me bij de verdeling van online content en hoe je hier je voordeel mee kunt doen.

De markt voor online content
Als je erover nadenkt, zit de online markt voor content eigenlijk heel gek in elkaar. Aan de ene kant heb je websites, blogs en platformen die voortdurend zitten te springen om toffe content die ze hun lezers voor kunnen schotelen. Er worden freelancers aangetrokken om de productie omhoog te draaien, content kalenders opgesteld en gepromoot via verschillende kanalen.

Daar staat tegenover dat minstens net zoveel platformen en professionals op zoek zijn naar een plek om hun verhaal te kunnen vertellen. Ook hiervoor wordt vaak weer flink betaald: advertorials, strategisch geplaatste links en noem maar op. Ondertussen betaal je alleen voor het geplaatst worden: een paar honder euro voor een plekje op een website, zonder dat je weet of er ook maar één bezoeker van die website geïnteresseerd gaat zijn in wat je te vertellen hebt.

Na tegenvallende resultaten met betaalde advertorials en moeite om onze content te distribueren, hebben wij er bij Inbox voor gekozen alleen nog op het gouden kruispunt te gaan zitten waar die twee samenkomen: gastbloggen. We kozen een expert-rol die past bij wat we verkopen. Wat we verkopen is ruimte, dus besloten we dat we online de rol van “ruimteadviseur” wilden innemen. Op ons eigen platform schrijven we vooral over het verhuren van opslagruimtes, maar voor content buiten ons eigen domein gaf deze pet van de ruimteadviseur de ruimte om verder bij ons kernproduct vandaan te schrijven.

Vervolgens benaderden we platformen met een grote contentproductie (meerdere artikelen per dag) met het aanbod om hen een gratis stuk content te leveren over het belang van ruimte in het leven van mensen. We benadrukten hierbij dat we onze klanten leren kennen in tijden van verandering en chaos, en dat we daarom de aangewezen partij zijn om te schrijven over ruimte en het efficiënt en creatief gebruiken ervan.

Hoe voeg je waarde toe in de online content wereld?

  • Kies een rol die past bij je product, maar die “breed” genoeg is om op verschillende platformen uit de voeten te kunnen. Als je bijvoorbeeld dekbedden verkoopt, dan moet je doel niet zijn om op zoveel mogelijk websites een artikel over dekbedden te publiceren, maar om te schrijven over ontspanning en het belang van een goede nachtrust voor je productiviteit.

  • Lokaliseer de platformen met een grote productie aan artikelen in het gebied waar jij iets over te vertellen hebt

  • Benader ze met een voorstel voor het unieke stukje content dat jij aan hun website kan toevoegen. Verwijs hierin bij voorkeur naar een artikel op je eigen blog, of een pagina die een sleutelwoord verder uitdiept. Weersta de verleiding om specifiek te noemen dat jouw dekbedden natuurlijk de allerbeste zijn om die goede nachtrust te scoren.

Dikke kans dat je voorstel meer dan welkom is. Beide partijen blij, en je bouwt op een kosten-efficiënte manier aan je linkprofiel, online zichtbaarheid en expertise door op verschillende plekken over jouw onderwerp te schrijven.

Een ander voorbeeld is een website over natuurlijke geneeswijzen die ik heb geholpen bij het opzetten van een contentplan. Natuurlijk kun je met zo’n product dure advertorials kopen op websites met honderdduizend unieke bezoekers per maand (waarschijnlijk zou het in dit geval al beter gewerkt hebben dan bij de opslagruimtes, door de aard van het product). Op de tientallen sites die er bestaan over gezondheid, goed eten en bewegen, werd vrijwel geen aandacht aan natuurlijke remedies besteed. Een gat waar we dus in zijn gesprongen.

En hoe vind je dan die kanalen waar je jouw verhaal kwijt kunt?

  • Google. Een zoekopdracht “gastblogger gezocht” levert bijvoorbeeld deze lijst op met blogs waar ze zitten te springen om jouw content.

  • Schrijf je zelf in als copywriter op een platform als GreatContent of Textbroker.

  • Maak een lijst van de sites die je zelf tof vind om te volgen en kijk of je hier een haakje kunt bedenken naar de online rol die je voor jezelf hebt gekozen.

  • Zorg dat de DA checker van de MOZ-bar altijd aan staat en maak er een reflex van deze te checken wanneer je op een nieuwe site komt binnen jouw markt. Is de score ten minste gelijk aan die van je eigen site? Sla hem op, loop één keer in de week door de verzameling sites die je hebt aangelegd en probeer een insteek vanuit jouw expertise te vinden.


Doordat je eigen product met deze tactiek wat meer naar de achtergrond verdwijnt, moet je geen tientallen bezoekers extra traffic over je website verwachten. Toch kan het af en toe goed vallen: uit een aantal blogs die ik via de bovenstaande weg publiceerde, hebben we al meer conversies behaald dan uit de duurbetaalde advertorials die we eerder inkochten. Het hoofddoel van de bovenstaande strategie is voor ons echter het bouwen aan een gezond linkprofiel. Op de lange termijn is dat veel waardevoller dan geld in een advertorial stoppen, waarbij je alleen betaald voor resultaten uit het verleden (bezoekersstatistieken), die zeker geen garantie bieden voor de toekomst.

Tim schrijft freelance verhalen en non-fictie teksten onder zijn eigen naam en werkt als parttime content manager voor onder andere Inbox Storage en DigiBach.