Internet is vandaag de dag onmisbaar in ons dagelijks leven: zo shoppen Nederlanders meer dan ooit online en is internet de belangrijkste bron van het zoeken én vinden van informatie. Daarom is het niet zo gek dat bedrijven goed gevonden willen worden in de zoekmachines. Anno 2019 zijn er enkele marketing trends die belangrijk zijn om te volgen wil je opvallen tussen alle andere bedrijven. In dit artikelen beschrijven we enkele online marketing trends van 2019.
Tijdelijke stories belangrijker dan feed
Dat sociale media een grote rol spelen in het bereiken van potentiële klanten is niets nieuws. Zo is het inzetten van influencers via de populaire app Instagram al jaren niet weg te denken uit de wereld van de marketing. In 2019 zien we echter een verschuiving van marketing via de feed naar Instagram stories. Wil je er dus uitspringen dit jaar dan is het aan te raden om een professional in te schakelen voor een goed plan omtrent de Instagram story en adverteren via deze snelle vorm van reclame maken. Vooral voor webshops is adverteren via Instagram stories een aanrader. Extra tip: verdiep je ook eens in adverteren via Facebook, aangezien Instagram eigendom is van Facebook en deze stories aan elkaar gekoppeld kunnen worden.
Contentmarketing is nóg belangrijker
Het is belangrijker dan ooit om je contentmarketingstrategie goed uitgewerkt te hebben. In 2019 absorbeert de consument namelijk nóg meer content dan de jaren ervoor. Dit is overigens niet alleen meer via het plaatsen en verspreiden van blogs: ook informatie verspreiden via vlogs en infographics zien we steeds vaker terug bij bedrijven en webshops. Moet je hier als bedrijf helemaal nieuw mee beginnen? Dan is het aan te raden om contentmarketing in eerste instantie via blogs te beginnen. Relevante content vergaar je tegenwoordig al gemakkelijk door professionele samenwerkingen aan te gaan via ALL the way UP waar je als publisher gekoppeld wordt aan een adverteerder en samen beter gevonden wordt in de zoekmachine.
Begin met purpose marketing
Online je product of diensten verkopen is waarschijnlijk het grootste doel van waarom je in eerste instantie überhaupt met marketing begint. Tegenwoordig worden klanten echter kritischer en kun je niet zomaar met gebakken lucht aankomen zetten. Daarom is het aan te raden om je dit jaar te verdiepen in zogeheten purpose marketing: meerwaarde bieden aan je potentiële klanten en op die manier meer klanten en/of volgers krijgen. Steek hierbij meer tijd in het delen via LinkedIn en het persoonlijker maken van de boodschap van je bedrijf.
Nadruk op voice-assistants
Omdat Nederland het snelst groeiende land is in het gebruik van Google Assistent is het handig om een deel van je marketing op voice search toe te spitsen. Consumenten zoeken steeds meer en vaker met behulp van hun stem via smart home apparaten. Het opvallende hierbij is de lengte van de zoekopdracht. Waar men als er getypt wordt veel kortere zoekopdrachten intikt wordt er bij spraak juist benadrukt dat langere zoekopdrachten beter werken. Dat is puur zo omdat je wanneer je praat meer woorden uitspreekt. De opbouw van een website of webshop moet dus daarop gemaakt zijn.