De coronacrisis met online marketing bestrijden
Leon Bothof
09 april 2020

De coronacrisis met online marketing bestrijden

Daar zit je dan als ondernemer, je bedrijf is gesloten of staat op een laag pitje. Je ziet je omzet verdampen, maar de kosten blijven gelijk… je zit met je handen in het haar. Wat kun je doen om je omzet weer te laten groeien, zonder dat je de ingestelde regels van de overheid overtreedt?

Ons advies: kijk of je via online marketing je business weer een boost kunt geven. We gaan je daarbij op weg helpen door een praktisch toepasbaar stappenplan met je te delen.

Een voorbeeld voor kapsalons

We werken de te nemen stappen uit voor kapsalons. Maar de stappen die we doorlopen kun je 1 op 1 ook op je eigen business toepassen. Oké, op naar de eerste stap.

Stap 1: bedenk welk product of welke dienst je online kunt verkopen

Ales kapper is je corebusiness haarknippen, maar door de coronacrisis moet je je horizon verbreden. Ga dus bijvoorbeeld online producten verkopen. Je klanten blijven shampoo, conditioner, gel, haarkleuringsproducten enzovoorts gebruiken. Dus als jij ze deze producten niet aanbiedt, dan gaan ze die producten elders kopen.

Stap 2: bouw een eenvoudige webshop



Je kapsalon is dicht, dus heb je een online winkel nodig. Het laten bouwen van een webshop kost alleen al snel duizenden euro’s. Op zulke grote investeringen zit je in deze tijden niet te wachten. Kies daarom voor platformen waar je laagdrempelig en met weinig kosten snel en eenvoudig zelf een webshop in elkaar kunt zetten.

Voorbeelden van een platform is Gratiswebshopbeginnen. Met de gebruiksvriendelijke systemen bouw je in één dag je eigen webshop. Bedenk dat het nu vooral om de basis gaat, dus maak het jezelf niet te moeilijk. Voeg je producten toe, plaatst duidelijke productfoto’s en je logo. That’s it. Het hoeft niet perfect te zijn, zolang het maar duidelijk en herkenbaar is.

Denk vervolgens na over de bezorging van de producten. Je zit toch thuis, dus ons advies is om de pakketjes voor in de nabije omgeving zelf te bezorgen. Zo bespaar je op de bezorgkosten en houd je een betere marge over.

Geen webshop, maar wel online verkopen?
Wil je geen webshop bouwen, maar wel online bestellingen kunnen aannemen? Maak dan een bestelformulier en voeg het aan je huidige website toe.

Stap 3: informeer je klanten

Een winkel die niemand kent trekt geen klanten, dat geldt dus ook voor een webshop. Stel daarom een kort persoonlijk bericht op aan je klanten, waarin je aangeeft waarom je een webshop hebt gemaakt en dat je van harte hoopt dat je je klanten op deze manier alsnog van dienst kunt zijn.

Stuur het bericht per e-mail naar je klanten en plaatst het op social media. Je kunt ook nog overwegen om het bericht via een flyer in je werkgebied te verspreiden. Zo bereik je mogelijk ook nieuwe klanten en bouw je je klantenbestand zelfs uit.

Bonustip: breid je assortiment uit

Heb je de smaak te pakken en wil je een volgende stap zetten? Bedenk dan welke producten je nog meer zou kunnen verkopen. Om kansrijke producten te ontdekken doe je het volgende:

Ga naar de gratis zoekwoordtool Ubersuggest en zoek op welke producten en/of diensten er vaak gezocht wordt. Voor kappers kan dat bijvoorbeeld ‘kappersschaar’ zijn. Omdat veel mensen thuis zitten, gaan ze immers op zoek naar oplossingen om zelf hun haar te knippen.Bron: https://app.neilpatel.com/nl/ubersuggest/

Bekijk de gevonden zoekwoorden vervolgens in Google Trends. Dit is een gratis tool waarmee de interesse in een zoekterm in de vorm van een score wordt uitgedrukt. De score wordt met een getal tussen de 0 en 100 weergegeven.

Zoals je in de onderstaande afbeelding ziet, is de interesse in de zoekterm ‘kappersschaar’ in maart enorm toegenomen. Bekijk met Google Trends de interesse voor alle zoektermen die je gevonden hebt.

Termen waarin de interesse hoog is, hebben vermoedelijk een veel hoger zoekvolume dan de tool Ubersuggest aangeeft, dat zijn dus de interessante producten om je webshop mee aan te vullen.

Promoot je producten en/of diensten

Om maximaal te profiteren van de kansen die populaire producten en/of diensten bieden, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je webshop zichtbaar wordt voor potentiële klanten die je nog niet kennen.

Om direct zichtbaar te worden is het opzetten van een advertentiecampagne in Google en social media bijvoorbeeld een prima oplossing. In tegenstelling tot het bouwen van een eenvoudige webshop, heb je hierbij wel ondersteuning van een externe partij nodig.

Benader daarom een online marketingbureau en vraag of ze met spoed een kleinschalige advertentiecampagne voor je kunnen opzetten. Met een kleinschalige campagne beperk je de kosten en hoef je bij succes alleen maar het advertentiebudget te verhogen om meer te verkopen.

Aan de slag

Nu je het voorbeeld voor kappers hebt gezien, is het tijd om voor je eigen business de besproken stappen te doorlopen. Dus samengevat doe je het volgende:

1. Brainstorm over producten en diensten die je online kunt verkopen.
2. Bouw een eenvoudige webshop of voeg een bestelformulier aan je website toe.
3. Informeer je bestaande klanten en verspreid eventueel flyers in je werkgebied.
4. Breid je assortiment uit: doe online onderzoek met de gratis tools Ubersuggest en Google Trends en zet online advertentiecampagnes op om je nieuwe producten/diensten onder de aandacht van je doelgroep te brengen.

Succes!

Dit gastblog is verzorgd door Result Internetmarketing.  

reacties op “De coronacrisis met online marketing bestrijden

Geen reacties

Plaats een reactie

Mis dit niet
Gratis content kalander

Gratis Contentkalender

Meer informatie

Internet marketing topics:

Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN