26 tips om winkelwagen verlaters terug te winnen
Leon Bothof
29 juni 2016

26 tips om winkelwagen verlaters terug te winnen

Waarom een blog over de winkelwagen. Het is namelijk één van de grootste frustraties die je kan hebben als webshopeigenaar dat je bezoeker zijn bestelling wil afronden en dan ineens afhaakt! Waarom zou je dat doen hoor ik je denken…? Hoe kan het nou precies, maar misschien nog wel belangrijker: wat doe je eraan?

Percentages winkelwagen verlaters

Uit recent onderzoek blijkt dat 88% van je bezoekers de winkelwagen verlaten zonder daadwerkelijk te hebben betaald. Deze percentage willen we weer terug halen. Dus, winkelwagen verlaters betekent nog niet dat je de klant kwijt bent. Het kan best zijn dat de klant later terug wil komen om de eventuele bestelling alsnog af te ronden.


winkelwagenverlaters


Mogelijke winkel-verlatings- scenario’s

  1. Webshop niet mobile responsive
    Net als in een fysieke winkel, lopen klanten steeds vaker even snel langs de webshop ‘etalage’. Hier en daar stappen de klanten even snel binnen in de webshop om de producten te bekijken. Dit gebeurd veelal op de smartphones, en worden er snel even wat producten in ons winkelwagentje gelegd.

    Voor de daadwerkelijke aankoop schakelen de meeste klanten toch liever over naar de vast pc, de laptop of de tablet. Een goede geoptimaliseerde webshop voor mobiele gebruikers kan dit verminderen.

    Tip: m-commerce wordt steeds populairder, het is dus belangrijk een goede mobile responsive webshop te hebben om afhakende klanten te voorkomen. Het is je investering 4-dubbel en dwars waard!

  2. Oriëntatiefase
    Het kan zijn dat de klant meerdere malen heen en weer op je webshop komt. Dit is doordat je klant de producten aan het vergelijken is met andere webshops. In deze oriëntatiefase klikt de klant ook wel eens door naar het winkelwagentje om te kijken of er nog verborgen kosten in rekening worden gebracht (zoals administratiekosten, verzendkosten, of transactie kosten).

    Tip: help je bezoeker door transparant te zijn in je eigen werkwijze. Vermeld duidelijk waarom ze juist bij jou in je webshop moeten bestellen. Dit zou je klant zeker helpen en vertrouwen geven, waardoor de klant zou blijven hangen en eerder een bestelling bij jou zou doen.

  3. De klant twijfelt nog
    Het kan natuurlijk dat de klant nog twijfelt, maar wel al zijn winkelmandje vol heeft gegooid. Op deze manier kan hij later hier nogmaals na kijken, en dan besluiten om eventueel over te gaan tot aankoop. Als hij het product dan nog mooi vind, zit het goed en is het geen impulsaankoop.

    Tip: neem een proactieve houding aan en gebruik juiste e-mail marketing om je bezoeker positief te stimuleren.

    Haal ook tijdelijk uitverkochte producten niet van je webshop af. Maar geef ze een mogelijkheid het artikel te bekijken, en op een verlanglijstje te zetten, hierdoor kan je klant deze op een later tijdstip alsnog bestellen. Geef wel een verwachte levertijd op, of zorg dat je het mail adres van de klant hebt zodat je de klant op de hoogte kan houden wanneer het product weer op voorraad is.

    Caution

  4. Je klant is tussentijds afgeleid
    Het kan gebeuren dat een klant de volle winkelwagen aan het afronden is, maar ineens afgeleid wordt. Er komt visite binnen, de kinderen vragen aandacht of de telefoon gaat af. Je klant kan dan de bestelling op een later tijdstip willen afronden, maar weet je URL niet meer.

Winkelwagenverlating omlaag brengen: 10 tips

Wil jij ook weten wat je nog meer kan doen om het percentage winkelwagen verlaters omlaag te brengen? Bekijk dan de volgende 10 praktische tips!

  1. Gratis verzending
    Wanneer je als webshop eigenaar gratis verzending aanbied, hoef je niet bang te zijn een winstmarge te verliezen. Door deze actie zullen klanten juist loyaal worden aan je webshop, en zal het aantal aankopen op jaarbasis enorm toenemen.

    Het weerhoudt klanten vaak een bestelling te doen wanneer er verzendkosten worden berekend. Klanten zullen dus vaak om deze reden al afhaken, en de bestelling bij een ander doen.

  2. Verplicht de klant niet tot het aanmaken van een account
    Sommige klanten vinden het fijn om een eigen account aan te maken, maar maak hier geen verplichting van. Wanneer je klanten verplicht een account aan te moeten maken komt dit zeer opdringerig over en zal je hiermee klanten verliezen. Voor klanten voelt het alsof je in een klantenbestand komt te staan, terwijl ze misschien maar slechts voor 1 keer een bestelling willen plaatsen. Geef klanten dus deze mogelijkheid om een ‘eenmalige bestelling’ te doen.

  3. Houdt je bestelformulier kort
    Voor klanten is het een afhaker wanneer ze ellenlange formulieren moeten invullen. Houdt formulieren dus zo kort, helder en concreet mogelijk. Haal overbodige velden weg, en maak invulvelden niet groter dan nodig.

  4. Blijf klantvriendelijk
    Schrijf klantgericht en in duidelijke spreektaal voor je kant. Zorg ervoor dat je klant zich niet gecommandeerd voelt, en wees duidelijk in de communicatie (bij bv foutmeldingen, formulieren). Let dus goed op je taalgebruik, en blijft klant gericht te werk gaan.

  5. Veilig online betalen
    https: veilig online
    Door bijvoorbeeld je SSL-verbinding of keurmerken te tonen win je vertrouwen bij je klant. Je garandeert hiermee namelijk veilige online betalingen. Naast deze opties is het slim om meerdere soorten betaalmethodes aan te bieden. Zo bedien je elke klant naar wens.

    Daarnaast kan je ook kiezen voor klanten die online betalen niet fijn vinden, om dit offline te doen via betaling onder rembours of via een acceptgiro / bankoverschrijving.

  6. Contact gegevens
    Heel belangrijk om vertrouwen van je klanten te winnen is om transparant te zijn in je contact gegevens. Vermeld deze duidelijk op je webshop, zodat de klant hier niet teveel naar moet zoeken.

    Dit geeft vertrouwen aan de klant, omdat de klant het gevoel heeft je altijd te kunnen bereiken als dat nodig mocht zijn. Loop de klant ergens tegenaan, kan hij je via de contact makkelijk benaderen, het geeft dus op een hele simpele manier vertrouwen aan je klant, waardoor de klant eerder geneigd is om te bestellen.
    Contact ons

  7. Snelle bezorging
    Een klant wil niet lang meer wachten op zijn bestelling. Hoe sneller de bezorging, hoe beter. Een klant wil de bestelling het liefst binnen 1 – 2 werkdagen. Vermeld je klant ook altijd wanneer de bestelling wordt bezorgd, en het liefst nog met een (exact) tijdstip. Heb je langere verzendtijden? Geef je klant een optie om (tegen betaling) een spoedbestelling te plaatsen!

  8. Afhalen van producten
    Heb je een fysieke winkel, geef dan de mogelijkheid voor je klanten om producten af te komen halen in de winkel. Hiermee krijg je vertrouwen, en kan je klant de producten voelen, ruiken, zien en vasthouden.

    Klanten vinden het fijn te weten waar jij als bedrijf zit. Heb je een webshop en geen fysieke winkel ook dan kan je eventueel afhalen aan huis aanbieden als je daar zelf geen moeite mee hebt.

  9. Winkelwagen
    Als webshop eigenaar wil je het de klant zo makkelijk mogelijk maken. Een ander belangrijk ding is dat je de winkelwagen dan ook makkelijk moet maken, en je hier nog snel wijzigingen in kan doorvoeren. Bijvoorbeeld door een klik op een knop een artikel verwijderen uit de winkelwagen, of juist een product in aantal aanpassen.

    Zorg ervoor dat je klant het zo makkelijk mogelijk heeft, en er weinig voor moet doen.
    shopping card

  10. Voeg een cadeau toe
    Klanten vinden het leuk om een verrassing te ontvangen. Voeg als het kan bijvoorbeeld een proefje, sample of een extra productje toe aan de bestelling. Met deze bonus stimuleer je klanten om de volgende keer weer bij jou te bestellen en niet naar een concurrent (terug) te gaan.

    Hiermee wek je sympathie, waardering en klantvriendelijkheid op. Dit kan je klanten aanzetten om deze onverwachtse verrassing aan andere door te vertellen, en de beste reclame is nog steeds mond-op-mond reclame. Dus wie weet, levert dat cadeautje je wel nieuwe klanten op!


Herinneringsmail verzenden

Door het versturen van een herinnerings-email naar de klant die een gevulde winkelwagen heeft achtergelaten kan je de klant alsnog stimuleren om zijn gekozen producten alsnog af te rekenen. Uit vele onderzoeken blijkt dit een succesvolle methode.


Dit geeft je de extra mogelijkheid om tegen een relatief lage kosten alsnog omzet te genereren.

Tips om winkelwagenverlaters terug te winnen om te zetten naar koper

  1. Wacht niet te lang
    Je kan de klant het beste na een uur een mail verzenden met een uitnodiging dat de winkelwagen nog voor je klant klaarstaat. Hiermee kan je 54 procent van alle winkelwagenverlaters succesvol terugwinnen.

  2. Maak een herinneringsmail op
    Maak een mooie, maar niet al te opdringerige mail die je na een uur verzend als de winkelwagen vol is achtergelaten. Klanten zullen dit waarderen als reminder en alsnog overstag gaan.

  3. Probeer welke tekst het beste bij jou past
    Het is belangrijk te kijken wat het beste bij jou past. Niet iedereen kan dezelfde mail verzenden, dit kan verschillen per webshop. Kijk wat het beste werkt in jouw webshop, en speel hierop in. Sommige klanten zijn gewoon een reminder nodig om hun bestelling af te ronden.

  4. Verlaters niet belonen
    Het is niet handig om gelijk met kortingen te gaan gooien om een winkelwagenverlaters terug te winnen. Gebruik deze mail echt als reminder, want anders zijn klanten expres hun winkelwagen te achterlaten, omdat de weten dat ze vervolgens een kortingscode ontvangen.

  5. Geef USP op
    Overtuig je klanten om bij jou te kopen door de USP (Unique Selling Points). Dit zijn de pluspunten van jouw webshop en jouw webshop dus de juiste keus is om een aankoop te doen, ongeacht de prijs. Wees hier niet te bescheiden over.

  6. E-mail adres
    Heel belangrijk is om een vroeg stadium de NAW-gegevens en mail gegevens te weten te komen. Wanneer klanten deze gegevens hebben ingevuld en dan de winkelwagen verlaten, kan er na een uur automatisch een herinnerings-email worden verzonden. Zie winkelwagen verlaters module hier >>


    Heb jij nog andere tips om winkelwagenverlating tegen te gaan? En wil je deze delen met ons, ik ben benieuwd!
Leon Bothof - Internet Marketing

Leon is de eigenaar en het gezicht van de LBMedia en Gratiswebshopbeginnen.nl. Leon staat bekend als SEO en webshop specialist en wil ondernemers helpen met het maken en optimaliseren van hun website of webshop.
Internet Marketing - Webshop Beginnen

 

reacties op “26 tips om winkelwagen verlaters terug te winnen

26 tips om winkelwagen verlaters terug te winnen

Door Emile op donderdag 30 juni 2016 om 10:55

Kan ik de winkelwagen verlaters ook mailen met mijn webshop?
26 tips om winkelwagen verlaters terug te winnen

Plaats een reactie

Hoger in Google
Hoger in Google en meer succes met je onderneming

 
Hoger in Google en meer succes met je onderneming

Internet marketing topics:

94 / 100 43