Als webwinkelier ben je inmiddels hopelijk bekend met de kracht van Facebook en de bijbehorende advertentiemogelijkheden. De variaties binnen dit platform zijn eindeloos, dit is prettig maar kan ook veel budget kosten als je alles moet testen. In dit artikel laat ik je kennis maken met een aantal advertentietechnieken die je direct kunt toepassen in je ads op Facebook.
De Basisprincipes van Facebook
Ads Adwords is in de ogen van veel webwinkeliers die ik spreek nog steeds effectiever dan Facebook Ads, en als je de cijfers naast elkaar houdt klopt dit ook - de CTR* van Adwords ligt twee procent hoger in vergelijking met Facebooks ads.
Als je het mij vraagt, komt dit door twee belangrijke factoren - webwinkeliers denken heel erg in kwantiteit (bereik) in plaats van kwaliteit bij het selecteren van een doelgroep. Een mogelijk bereik van 1 miljoen mensen kan er leuk uitzien, maar waarschijnlijk is maar een klein percentage echt geïnteresseerd in jouw product. Facebook moet je advertentie dus veel vaker laten zien voordat er iemand op klikt en dit kost geld.
Een gevolg hiervan is dat je CTR* bedroevend laag is en dan je kunt concluderen dat Facebooks Ads niet werken, zonde!
De andere reden is dat er te luchtig met afbeelding en tekst wordt omgegaan en er te weinig wordt getest. Facebook heeft tijd en budget nodig om te bepalen welke advertentie het meest relevant is voor jouw doelgroep.
Bekijk de doelgroepen hieronder, als je Adidas voetbalschoenen verkoopt ben je veel succesvoller met de tweede doelgroep ook al heb je veel minder (potentieel) bereik.
Zorg dat “window shoppers” niet op je advertentie klikken
Als je al wat langer mee draait in het online adverteren, dan weet je waarschijnlijk dat een goede advertentie een pre-kwalificatie maakt, dit wil niks anders zeggen dan dat je mensen die toch niks gaan kopen zoveel mogelijk buiten de deur houd, omdat ze niet opzoek zijn naar jouw product, geen geld hebben en alleen uit verveling op je advertentie klikken.
Een filter kun je op de volgende manieren aanbrengen :
Geef de prijs weer
Dit zorgt er in eerste instantie voor dat mensen die niet bereid zijn om jouw prijs te betalen niet klikken.
Een andere reden om het doen is dat mensen in veel gevallen afhaken als ze pas in de webshop worden geconfronteerd met een hoge prijs, dan gaat er dus weer een klik verloren. Samengevat wordt het verkeer met een prijsvermelding dus veel relevanter en verhoog je de kans op conversies en kost het je minder advertentiebudget.
Geef duidelijk aan voor wie de advertentie bedoelt is
Als je in een kleine nichemarkt opereert moet je dit duidelijk aangeven in je advertentie.
“Iemand die wil aankomen heeft niks aan vetverbranders, maar kan wel geïnteresseerd zijn in voedingsupplementen en tot jouw doelgroep behoren”
Geef dus duidelijk aan om welk product het gaat en verlies geen budget aan de verkeerde mensen.
Gebruik je USP’s in de advertentie
Mensen zijn gevoelig voor goede service en gemak. Als je bijvoorbeeld altijd gratis verzenden en retourneren aanbiedt, vermeld dit dan ook in de advertentie.
Vergroot de succeskans van je advertentie
Je bent natuurlijk niet de enige webshop die haar producten via Facebook wil verkopen. Het is dus een uitdaging om je te onderscheiden!
Hieronder geef ik je een paar suggesties
Gebruik urgentie
Mensen zijn terughoudend met het doen van een actie, zelf als jij een geweldig aanbod doet wachten ze op een beter aanbod.
Om dit te voorkomen kun je urgentie in je advertentie verwerken, een aantal voorbeelden:
-
“Vandaag ontvang je 15% koring op de eerste aankoop in onze webshop”
-
“Limited edition, nog 20 in voorraad”
-
“Alleen vandaag betalen wij de verzendkosten voor jou”
-
“Mis de dagaanbieding niet, je hebt nog 6uur voordat de actie sluit”
-
“Laatste maten nu met 20% extra korting”
-
“Voor 15:00uur besteld, morgen al in huis”
Gebruik bepaalde woorden
Als je een Facebook advertentie maakt zijn slechts een paar regels zichtbaar, het is dus ongelofelijk belangrijk om hier een paar ‘tricker’ woorden in te zetten waar mensen op reageren.
Woorden waar mensen op reageren:
-
Gratis
-
Goedkoop
-
Nieuw
-
Laagste
-
Beste
-
Groot
-
Snel
-
Laag
-
Goede
Van deze woorden werkt “Gratis” verreweg het best, maar het moet natuurlijk wel van toepassing zijn, anders verlies je mensen later in het proces als nog.
Afbeeldingen zijn essentieel voor een goede ROI*
Facebook is en blijft een visueel platform en daarom zijn goede afbeeldingen “key” voor succes. Op Facebook zijn mensen niet direct op zoek naar producten, daarom moet jouw afbeelding de aandacht trekken en direct een verlangen opwekken om het product te kopen.
Met één afbeelding is dit natuurlijk erg moeilijk en o.a. daarom heeft Facebook de “carousel” mogelijkheid toegevoegd. Met deze variant kun je meerdere afbeeldingen in één advertentie gebruiken en bovendien optimaliseert Facebook deze advertentie zodat de best presterende afbeelding vooraan komt te staan.
Richtlijnen voor goede afbeeldingen
-
Gebruik scherpe afbeeldingen waarin het product centraal staat.
-
Als je mensen in je afbeelding gebruikt, zorg dan dat ze kijken naar de CTA*
-
Als je 1 afbeelding gebruikt, zorg dan voor een detail en overzichtsfoto
-
Gebruik je mensen, zorg dan voor expressie in hun gezicht
-
Stockfotos werken over het algemeen minder goed dan eigen foto’s.
Facebook ads kunnen voor een webshop erg goed werken, als je er maar aandacht aan besteed en verschillende varianten test - Succes
Afkortingen:
CTR : Click Through Rate - hoeveel mensen klikken op je advertentie. Je advertentie wordt bijvoorbeeld 1000 keer vertoont en er wordt 20 keer op geklikt, dan is je CTR 2%
ROI : Return Of Investment - hoeveel omzet krijg je terug voor je investering.
CTA : Call To Action - op welk element moeten mensen klikken, bijvoorbeeld downloaden, kopen, registreren etc.