Een goede kwaliteitsscore bij Google Adwords (nu Google Ads genoemd) is belangrijk voor het succes van je advertentiecampagnes. De kwaliteitsscore wordt bepaald aan de hand van verschillende factoren, waaronder de relevantie van je advertenties, de verwachte klikfrequentie (CTR) en de ervaring op de landingspagina.
De kwaliteitsscore van Google Ads wordt weergegeven op een schaal van 1 tot 10, waarbij 1 de laagste score is en 10 de hoogste. Hoe hoger de score hoe relevanter en nuttiger jouw advertentie en landingspagina zijn voor iemand die naar jouw zoekwoord zoekt in vergelijking met andere adverteerders. Tot en met score 6 moet je meer betalen per klik. Vanaf score 7 betaal je minder en zul je zelfs beloond worde door Google.
Om je kwaliteitsscore in Google Ads te verhogen, zijn er verschillende strategieën die je kunt toepassen.
- Zorgen voor relevante zoekwoorden
- Je advertentieteksten optimaliseren
- Verbeteren van je landingspagina
Maak gebruik van relevante zoekwoorden die passen bij de inhoud van je advertentie, je kunt hiervoor een zoekwoordenonderzoek doen. Vermijd brede zoekwoorden die mogelijk niet relevant zijn voor je advertenties. Door het gebruik van relevante zoekwoorden verhoog je de verwachte klikfrequentie (CTR).
Schrijf duidelijke, relevante en aantrekkelijke advertentieteksten die de gebruiker aanspreken en aanzetten tot actie. Maak ook gebruik van verschillende advertentie-extensies zoals, sitelinks, oproepextensies, locatie-extensies etc. Om meer informatie weer te geven en de kans op klikken te vergroten.
Zorg ervoor dat de landingspagina waar je advertentie naartoe leidt relevant, overzichtelijk en gemakkelijk te gebruiken is. De inhoud moet aansluiten bij wat je belooft in je advertenties. Je kunt het verbeteren door zoekwoorden waar je op adverteert te gebruiken in je title tag, description tag en keyword tag. Je kunt ze ook laten terugkomen in je tekst.
De kwaliteitsscore van je advertenties wordt bepaald door hoe goed ze hebben gepresteerd in het verleden wanneer mensen precies je zoekwoord hebben ingevoerd. Dus, als mensen bijvoorbeeld precies hetzelfde woord gebruiken dat je hebt gekozen, dan kijkt Google naar hoe goed je advertentie daarop heeft gereageerd.
Als je besluit om het type zoekwoord te veranderen, bijvoorbeeld van 'breed' naar 'exact', heeft dat geen directe invloed op je kwaliteitsscore. Google blijft kijken naar hoe goed je advertentie heeft gewerkt wanneer mensen precies dat specifieke zoekwoord hebben gebruikt. Dus, ongeacht het type zoekwoord dat je gebruikt, de kwaliteitsscore wordt bepaald door hoe effectief je advertenties zijn geweest in het verleden voor dat specifieke zoekwoord.