E-mail Marketing

E-mailmarketing is een belangrijke tool die bedrijven helpt om direct in contact te komen met hun doelgroep. Of je nu een startende ondernemer bent of een gevestigd bedrijf runt, begrijpen hoe e-mailmarketing effectief in te zetten, kan je helpen om succes te bereiken en actueel te blijven! Het actueel blijven met je mail is erg belangrijk. Lezers waarderen het dat je mail precies op het juiste moment komt. Zo hoeven ze niks te missen en staan ze meer open voor wat je te bieden hebt.

Je nieuwsbrief of mailing levert meer dan alleen omzet op. Het zorgt ook voor meer bekendheid van je website. En wie wil dit nou niet? In deze tekst gaan we dieper in op het interessante domein van e-mailmarketing, van de fundamenten tot geavanceerde strategieën!


De fundamenten van e-mailmarketing

  1. Een sterke database opbouwen: Om een goede e-mailcampagne te starten, moet je eerst een goede mailinglijst hebben. Je begint met e-mailadressen te verzamelen die aansluiten bij jouw doelgroep. Dit kun je doen door gebruik te maken van bijvoorbeeld sociale media, door mensen zich te laten aanmelden op je website of tijdens evenementen. Let er wel op dat je het op een eerlijke manier doet en dus toestemming hebt om deze e-mailadressen te gebruiken. Zo bereik je de juiste mensen en voorkom je problemen met spam. Een sterke database is een goede basis voor een succesvolle e-mailmarketingstrategie!
  2. Slimme en persoonlijke e-mails!: Stuur geen standaard e-mails naar iedereen. Wees uniek en maak de mails persoonlijk. Dit kun je bereiken door je maillijst op te splitsen in verschillende doelgroepen. Op basis van bijvoorbeeld leeftijd, hun aankoopgeschiedenis of hun gedrag op je website. Wanneer je dit doet kun je meer specifieke en doelgerichte berichten sturen die bij de personen meer opvallen en beter ontvangen zullen worden omdat het beter bij ze past! Het is alsof je echt een e-mail stuurt specifiek naar één persoon, in plaats van een standaardbericht voor iedereen. Dit maakt je e-mails extra effectief!
  3. Een aantrekkelijke onderwerpregel en een bijpassende snippet: De onderwerpregel is het eerste wat iemand ziet wanneer ze jouw e-mail ontvangen en dit bepaalt in zekere zin of je nieuwsbrief überhaupt geopend wordt. Vergelijk het met de titel van een boek: het moet nieuwsgierigheid opwekken en pakkend zijn. Het moet direct duidelijk maken waarom de e-mail belangrijk is. Probeer een onderwerpregel te bedenken die past bij wat er in de e-mail staat en wat ze eruit kunnen halen. Hiermee vergroot je de kans dat ze je e-mail openen en lezen! Daarnaast is het gebruik van een snippet ook belangrijk. Dit is de tekstregel die onder je onderwerpregel getoond wordt en de ontvanger een indruk geeft van wat er te verwachten valt. Hiermee kun je de lezer nog meer verleiden om de e-mail te openen. Let er wel op dat ze relevant zijn aan wat er in de mail staat. Wat vaak werkt is het gebruik maken van een soort cliffhanger. Hiermee stimuleer je het open- en klikgedrag. Dit kun je creëren door je zin af te breken met 3 puntjes (…).

 

Het creatieve aspect van e-mailmarketing

 

E-mails voor iedereen: Responsief ontwerpen

In een wereld waarbij bijna iedereen in bezit van een smartphone is en deze ook gebruikt, is het superbelangrijk dat de mails die je verstuurt ook leesbaar zijn op elk apparaat. Alle onderzoeken tonen namelijk aan de we de e-mail het liefste op smartphones lezen. Stel je voor dat je een e-mail opent op je telefoon en alles ziet er raar en onduidelijk uit, niet echt fijn, toch? Daarom is responsief ontwerpen zo belangrijk!  Het betekent dat de mails zich automatisch aanpassen aan het scherm van het apparaat waar op de mail wordt gelezen. De e-mail die jij verstuurd hebt, ziet er altijd goed uit en het maakt niet uit of je deze nou op je telefoon, computer of tablet leest. Responsief ontwerpen zorgt voor een soepele en fijne werking voor iedereen die jouw e-mails leest.
 

Boeiende content

Zorg dat de inhoud van je e-mails altijd de moeite waard is om te lezen. Bekijk het als het schrijven van een betoverend verhaal. Hoe doe je dat? Gebruik pakkende kopjes die de nieuwsgierigheid opwekken, alsof je de titel van een spannend hoofdstuk onthult. Maak duidelijk wat je van de lezer wilt, dit heet een call-to-action, en maak gebruik van leuke afbeeldingen die bij je boodschap passen. Wanneer de inhoud van je e-mail boeiend is, blijft de aandacht van de lezer goed vastgehouden. Het is alsof je ze meeneemt op een spannend avontuur telkens als ze je e-mails openen!
 

Testen en optimaliseren

Maak gebruik van A/B-testen, deze trucjes werken het beste in je e-mails! Het is een beetje als het testen van verschillende plotwendingen in een boek om te zien welke de lezer het meeste aantrekt! Bij A/B-testen verander je kleine dingen in je e-mails, zoals de titel, afbeeldingen of knoppen. Daarna kijk je welke versie het beste aanslaat. Misschien vinden mensen de ene titel interessanter of klikken ze vaker op een specifieke knop. Het is een beetje als het vinden van het juiste ingrediënt voor het perfecte boek.

Nadat je hebt ontdekt welke trucjes het beste werken, pas je ze toe om al je e-mails te verbeteren. Dit heet optimaliseren. Het is een beetje te vergelijken met het fijn slijpen van een instrument om ervoor te zorgen dat het altijd perfect klinkt! Dus, als je wilt dat je e-mails een goede indruk maken, probeer dan deze slimme trucjes en maak je e-mails beter dan ooit tevoren!
 

Automatisering en doelgerichtheid:

 

Drip-campagnes

Stel je voor dat je e-mails zichzelf versturen, als een geautomatiseerde assistent. Dit is wat drip-campagnes doen! Het is as het vooraf plannen van een serie e-mails die automatisch naar je mailinglijsten worden gestuurd.

Met deze drip-campagnes hoef je niet elke keer zelf op verzenden te klikken. Je maakt een serie aan e-mails die automatisch worden verzonden en dit is gebaseerd op het gedrag van de ontvangen. Als ze bijvoorbeeld jouw e-mails openen of op links klikken, kan de volgende e-mail net iets anders zijn. Bekijk het een beetje als het aanpassen van je verhaal op basis van hoe je lezers reageren. Wil je gebruik maken van deze zogenaamde persoonlijke geautomatiseerde assistent? Maak dan gebruik van drip-campagnes. Zodat je assistent altijd op het juiste moment de juiste boodschap verstuurd.

 

Doelgerichte e-mails

In de wereld van e-mails kun je denken aan doelgerichte berichten als een persoonlijke brief in plaats van een autoresponder. Wanneer je je e-mails afstemt op datgene wat je lezers interessant vinden, maak je echt gebruik van de kracht van doelgerichte e-mails! In plaats van een standaard bericht te sturen naar iedereen, pas je je mails aan op basis van de interesses van je lezers. Geef een persoonlijke touch door gebruik van hun naam. En ontwerp de volledige inhoud op basis van hun gedrag en voorkeuren. Bekijk het als een op maat gemaakt boek dat perfect past bij de lezers.

Wat erg belangrijk is, is het observeren van wat je ontvangers doen! Als ze bijvoorbeeld vaak op bepaalde links klikken, stuur dan meer van dat soort interessante content. Anticipeer op wat je lezers willen horen en verras ze met precies dat.

 

Het belang van analytics

 

Meetbare doelen opstellen

Om je e-mailcampagnes naar een bepaalde hoogte te tillen zul je moeten beginnen met het stellen van meetbare doelen. Is het je doel om de omzet te laten groeien? Wil je de betrokkenheid vergroten of het genereren van leads? Het genereren van leads betekent simpel gezegd het vinden en aantrekken van potentiële klanten voor een bedrijf. Hierbij zoek je uit welke mensen interesse hebben in bepaalde producten of diensten die worden aangeboden. Het doel hiervan is de potentiële klant om te zetten naar een daadwerkelijke klant!

Wanneer je de doelen hebt uitgezet kun je gaan meten en vergelijken. Het is namelijk erg belangrijk om je voortgang bij te houden. Gebruik je doelen als meetpunten en kijk hoe goed je e-mails presteren. Heb je een stijging in omzet? Zie je meer betrokkenheid? Vind je waardevolle leads? Hier kun je weer op inspelen om zo je campagnes weer hoger op te tillen!
 

Analyseer en leer

Je wilt natuurlijk dat je e-mails niet alleen worden verzonden maar ook echt worden gelezen en opvallen. Analytics is hierbij belangrijk! Analytics verzamelt het analyseert gegevens over hoe mensen zich gedragen, zoals wat ze op een website doen of hoe ze reageren op e-mails. Met deze inzichten kun je zien wat wel of niet werkt en kun je je strategieën hier op aanpassen.

Laten we beginnen met open rates. Dit vertelt je hoeveel mensen je e-mail daadwerkelijk openen. Ook zijn de click-through rates erg belangrijk. Dit laat zien hoeveel mensen op je links in de e-mail hebben geklikt. Bekijk het als het meten van de echte interesse, als mensen die daadwerkelijk het boek kopen na het lezen van de pakkende samenvatting!

Vervolgens hebben we het over de conversiepercentages. Deze conversiepercentages verwijzen naar het percentage van mensen dat een gewenste actie onderneemt na interactie met een bepaalde boodschap, zoals het bezoeken van een website, het klikken op een advertentie of het voltooien van een aankoop. Het meet dus de effectiviteit van een bepaalde campagne, pagina of oproep tot actie.

Dan komt het gedeelte, aanpassen op basis van inzichten. Wanneer je merkt dat een bepaald onderwerp de aandacht trekt, ga je hierop inspelen en ga je bezig met meer van dat onderwerp!  Hiermee pas je je strategie weer opnieuw aan om verder te groeien!
 

Conclusie!

E-mailmarketing is meer dan alleen het verzenden van een simpel berichtje naar een lijst met contacten. Het vereist veel onderzoek naar je doelgroep, creatieve vaardigheden en de bereidheid om constant te leren en optimaliseren. Door de fundamenten te beheersen, creatief bezig te zijn in je benadering, gebruik te maken van de geautomatiseerde processen en de resultaten analyseert, kun je e-mailmarketing gebruiken als een sterke tool om je bedrijfsdoelen te halen. Blijf experimenteren en luisteren naar je publiek. Hiermee haal je het meeste uit je e-mailmarketing!











 
 
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN