10 januari 2015

Een live chat voegt veel toe aan je webshop, als een klant je webshop aan het bekijken is en deze een vraag heeft en ziet dat er iemand online is kan de klant zijn vraag direct stellen, de klant zal dan niet denken ik ga even verder zoeken, nee zijn vraag kan direct live beantwoord worden en hierdoor zal de klant sneller in jouw webshop iets bestellen, het is dus zeker conversie verhogend.

Een live chat voegt namelijk een stukje menselijk contact toe aan je webshop, en dat helpt om de bezoekers te overtuigen om bij jou iets te bestellen. Ook geeft het ze meer vertrouwen in je webshop. 

Tip 1: Maak chatvenster.

Bij de live chat kun je zelf de grote bepalen van het venster, waar het venster moet komen te staan en de taal.

 

Tip 2: Maak de chat persoonlijk.

Plaats een afbeelding van de medewerker die chat in het chatscherm, dit wekt het vertrouwen en je maakt net wat extra menselijke interactie.

Tip 3: Plaats de chat op de juiste plaats.

Zorg dat de chat duidelijk in beeld is, zodat deze altijd zichtbaar is als je online bent. Doordat je chat online is zal je minder telefoon krijgen, en je bezoeker krijgt direct antwoord en zal hierdoor ook sneller iets afnemen.

Tip 4: Automatische bericht laten verschijnen.

Je kan automatisch een bericht laten weergeven als iemand 20 of 30 seconden op de webshop is, bijvoorbeeld het bericht: Kan ik je misschien ergens mee helpen? Het is ook mogelijk dat je zelf een bericht stuurt naar de bezoeker, je kan namelijk precies zien wie er online is en op welke pagina de bezoeker is, zo kun je deze bezoeker dus ook actief gaan aanspreken.

Tip 5: Naam en e-mailadres.

Voordat de bezoeker een live chat wil, vraag je eerst om zijn naam en e-mailadres, zo weet je direct met wie je aan het chatten bent.

Tip 6: Zorg dat je online bent.

Het is natuurlijk lastig altijd online te zijn en je bent door de chat steeds afgeleid van je andere werkzaamheden, maar zorg dat je online bent. Als je niet online bent kun je instellen dat de chat verborgen is, maar je kan ook een bericht instellen, bijvoorbeeld: heb je een vraag laat dan je telefoonnummer achter, dan kunnen wij je terug bellen. Of Momenteel zijn wij niet online, heb je een vraag kun je deze sturen naar je@emailadres.nl

Tip 7: Zorg dat je netjes en behulpzaam bent.

Je weet natuurlijk niet hoe oud de persoon is met wie je aan het chatten bent, zorg er dus voor dat je altijd netjes en beleefd antwoord, zorg er dus voor dat je professioneel overkomt.

Tip 8: Laat zien dat je aan het typen bent.

Je wilt je bezoeker natuurlijk niet laten wachten, maar als jij aan het typen bent zorg er dan voor dat de klant dit ziet, dat weet hij/zij dat je een bericht aan het schrijven bent voor hem/haar.

Tip 9: Chat mailen.

Als de chat is afgelopen, geef de klant dan de mogelijkheid de chat als een e-mailbericht naar zichzelf te sturen of uit te printen. De klant kan de chat dan later nogmaals lezen.

Tip 10: Bewaar al je chat gesprekken.

Als je alle chat gesprekken bewaard kun je deze een keer terug lezen, zo kun je ook kijken of er sommige vragen vaak gesteld worden, als dit het geval is kun je hieraan werken om dit beter op de webshop te vermelden.

Wil je zelf ook een chat op je eigen webshop?

Als je zelf ook een chat service wilt op je webshop is dat mogelijk, wij kunnen dit voor je instellen. De kosten hiervoor zijn eenmalig 49 euro excl. btw voor het installeren en instellen van de chat.

Je bent ook een stukje ruimte (webhosting) nodig waar de live chat op staat en deze kost 30 euro per jaar.

Je hebt dus een live chat zonder beperkingen van aantal agenten (gebruikers / medewerkers), je kunt onbeperkt aantal agenten (gebruikers / medewerkers) toevoegen. En wij maken de chat zoals je deze wilt hebben.

 

Webwinkel beginnen?

Wil je zelf een webwinkel beginnen? Dan kun je natuurlijk Gratis Webshop Beginnen gebruiken als webwinkelsysteem – een account is snel aangemaakt en je bent direct online!