19 juli 2015

Als webshop houder ben je heel veel bezig met het optimaliseren van je webshop. Je wilt deze constant verbeteren, mooiere foto’s, betere teksten nieuwe functionaliteiten enz.

Als je teksten plaatst moeten dit wel goede teksten zijn, plaats je verkeerde teksten is dat echt een conversiekiller.

10 teksten die je nooit moet gebruiken in je webwinkel

 

1. ‘Uitchecken als gast’

In veel webshops zijn er verschillende bestelprocessen mogelijk. Een daarvan is bijvoorbeeld: ‘afrekenen zonder account aan te maken’. Dit is natuurlijk super, want het is voor veel gebruikers een grote drempel om eerst te registeren en dat ze dan pas het bestel proces kunnen voltooien.

Veel webshop houders gebruiken echter wel een verkeerde tekst hiervoor, namelijk ‘afrekenen als gast’ of ‘uitchecken als gast’.

Waarom is deze tekst heel fout?
Je wilt dat je gebruikers zo makkelijk mogelijk kunnen bestellen en niet dat er onduidelijkheden zijn in het bestel proces. Want als er iets onduidelijk is zullen gebruikers sneller afhaken. Het woord ‘uitchecken’ zal voor vele mensen erg onduidelijk zijn en zullen dan de bestelling niet plaatsen.

Tevens is het gebruiken van het woord ‘gast’ ook fout, want de gebruiker wil iets gaan bestellen op je webshop en wil dus klant van je worden.

Wat je beter kunt gebruiken is ‘ik wil snel afrekenen’ of ‘bestellen zonder account’ of je draait het om en de bezoeker kan standaard bestellen zonder te registreren en je plaatst erbij ‘Bent u al klant of wilt u zich registreren? Klik hier’

Veel duidelijker en je hebt een lagere kans op uitval in het bestelproces.

2. Nieuwsbrief ‘we houden je op de hoogte’

Het verzamelen van e-mailadressen is super waardevol voor je bedrijf. Veel webshop eigenaren gebruiken de tekst ‘schrijf je in voor onze nieuwsbrief en we houden je op de hoogte’, denk je echt dat bezoekers zich dan inschrijven voor je nieuwsbrief?

De meeste bezoekers zitten niet te wachten op al deze mailberichten, want ze weten niet eens waarvan je ze op de hoogte gaat brengen? En wat is de toegevoegde waarde als hun inschrijven bij jou?

Wat moet je wel doen:

  • Geef een kortingscode of iets gratis weg: Als je iets gratis weggeeft bijvoorbeeld een gratis e-book of een kortingscode kun je dan vragen om naam en e-mailadres, bijvoorbeeld: ‘Download hier ons gratis e-book’ en als ze daar op klikken moet de bezoeker zijn naam en e-mailadres invullen.
  • Noem je nieuwsbrief geen ‘nieuwsbrief’: Je bezoekers zitten niet te wachten op nieuwsbrieven met informatie, ze willen wel kortingacties of tips ontvangen. Noem je ‘nieuwsbrief’ bijvoorbeeld: ‘mailvoordeel’ of ‘aanbiedingen ontvangen in je mailbox?’
  • Zet het in verliestaal: Mensen vind het erg om te horen over verlies of moeten missen, dit is dubbel zo krachtig als het gevoel van winnen of profiteren. Het is zit in de mens dat ze niet willen missen namelijk. Een voorbeeld: ‘Schrijf je in en mis onze acties niet’. De klant voelt dan, ik heb iets te verliezen als ik me niet inschrijf loop ik de acties mis.

3. ‘Wachtwoord’

Als een gebruiker een account aanmaakt wordt er gevraagd om een wachtwoord in te vullen zodat de gebruiker de volgende keer kan inloggen en door kan gaan met bestellen. Vaak wordt er gevraagd om het veld ‘wachtwoord’ in te vullen. Wat is niet goed aan de tekst ‘wachtwoord’?

Alle velden zoals naam, adres, postcode, woonplaats, telefoonnummer, e-mailadres zijn bekende gegeven voor de gebruiker en kunnen ze zonder probleem invullen.

De bezoeker leest deze velden dan ook als ‘Vul je naam in’, ‘vul je adres in’ enz. als er dan wordt gevraagd op ‘wachtwoord’ lees de bezoeker dus ‘vul je wachtwoord in’.

Ze denken dus, net als bij de andere velden, dat het al bekende gegevens zijn en ze dus het wachtwoord moeten opgeven. Deze weten ze niet en gaan ze opzoeken in hun mailbox, maar deze kunnen ze uiteraard niet vinden. De bezoeker is hierdoor afgeleid en onzeker, hierdoor heb je kans dat de bezoeker de bestelling niet afmaakt.

Om deze onzekerheid weg te nemen kun je beter gebruiken ‘kies een wachtwoord’. Nu zal de gebruiker direct begrijpen dat hij/zij een wachtwoord moet bedenken en het bestel proces voltooien.

4. ‘Administratiekosten’ en ‘transactiekosten’

Bereken nooit ‘administratiekosten’, je bezoeker neemt al de tijd om een bestelling te plaatsen, de order te betalen en misschien ook verzendkosten te betalen. Als je dan ook nog een administratie of transactiekosten berekend zal de bezoeker niet blij zijn en vertrekken, want je bent dan veel te duur.

Beter is helemaal geen administratie en transactiekosten te berekenen zo zal de bezoeker een klant van je worden en zijn bestelling dus afmaken.

5. ‘Formulier’

Bezoekers van een website hebben een hekel aan het woord ‘formulier’. Ze denken dan direct lange lijsten die ingevuld moeten worden, lastig en kost veel tijd. Bezoekers willen dus geen formulier invullen, maar willen iets kopen bij je. Gebruik dus nooit het woord formulier tijdens het bestellen, maar ook geen contactformulier.

6.    ’Welkom in onze webshop’

De meeste gemaakte fout van vele webshop eigenaren. Heb je wel eens in een winkel zien staan ‘welkom in onze winkel’? Nee, waarom dan als webshop eigenaar dan wel? Een bezoeker weet wel dat hij/zij welkom is, en daarbij ze gaan geen teksten lezen op je webshop homepagina.

Zelf heb ik hier al eens een test mee gedaan, en een tekst op de homepagina geplaatst waarin stond vermeld bestel nu met 50% korting door een bepaalde kortingscode in te vullen, en waarschijnlijk raad je het al, deze kortingscode is 0 keer gebruikt, want het wordt gewoon niet gelezen.

Beter kun je deze ruimte gebruiken om artikelen te promoten of handige links naar bepaalde categorieën te plaatsen.

 

7. ‘Registreren’

Je bezoeker heeft bij het woord ‘registreren’ het idee dat hij een verplichting heeft. Registeren is het vast leggen van data, gegevens of onderwerpen voor formele en informele doeleinden. Dat is dus best een drempel voor je bezoekers. De bezoeker zal hierdoor minder snel een klant worden en dus geen bestelling plaatsen.

Je kunt beter gebruiken: ‘klant worden?’ Dat klinkt niet zo zwaar als registreren.

8. ‘Facturen versturen’

Wie wil er nu facturen ontvangen? Niemand wil graag een factuur betalen, en al helemaal niet voor je de bestelling thuis hebt ontvangen. Gebruik dus geen teksten als factuur, een voorbeeld bij de winkelwagen kan er geplaatst zijn ‘vul je adres gegevens in voor het versturen van je bestelling en de factuur’ laat het stukje van de factuur achter wegen.

 

9. ‘Alleen bankoverschrijving’

Je bezoeker wil natuurlijk zo gemakkelijk mogelijk betalen, als je alleen de betaalmogelijkheid ‘betalen via bankoverschrijving’ aanbied geeft dit geen vertrouwen, ze zijn bekend met het betalen via iDeal of nog beter ‘achteraf betalen’. Dan hoeft de klant pas te betalen als hij/zij de bestelling thuis heeft ontvangen.

10. ‘Verplicht’

Heb je wel eens meegemaakt in een winkel dat je verplicht bent je telefoonnummer te geven voor je gaat betalen? Nee, bij webshop wordt dit vaak wel verplicht gesteld en is echt een conversiekiller.

Mensen houden niet zo van verplichtingen, en al helemaal niet bij het plaatsen van een bestelling in een webshop. Vraag dus geen overbodige gegevens van je bezoeker die verplicht zijn om in te  vullen om verder te gaan, doe je dit wel zullen sommige je shop verlaten.

Gebruik nooit het woord ‘verplicht’, maar maak dit subtiel bekend door bijvoorbeeld een sterretje bij het invulveld te plaatsen of meld dat deze velden nodig zijn voor het verwerken van de order.

 

Webshop beginnen?

Wil je zelf een webwinkel beginnen? Dan kun je natuurlijk Gratis Webshop Beginnen gebruiken als webwinkelsysteem – een account is snel aangemaakt en je bent direct online!

Zelf nog ingevingen met omzet verlagende teksten?

Geef een reactie hieronder en we zullen hier op reageren.