Overtuigd van de toegevoegde waarde van reviews op je website? Zorg er dan voor dat je zoveel mogelijk reviews verzamelt, deze 5 tips helpen je daar goed mee op weg.
Vraag om een review
De eerste tip is meteen een dubbele, aangezien je op 2 verschillende manieren om reviews kunt vragen. Heb je veel vaste klanten die regelmatig bij je afnemen en waar je dus de e-mailadressen van hebt? Stuur ze dan een email, waarin je aangeeft dat hun review van grote toegevoegde waarde kan zijn voor volgende klanten. We zijn doorgaans geneigd anderen te helpen, vooral wanneer we tevreden zijn over een product of de dienstverlening.
Daarnaast kun je vragen om een review wanneer je de bon verstrekt of de factuur verstuurt. Het is voor de ontvanger prettig om dit in één adem met de betaling te doen, hij of zij reserveert dan immers toch al wat tijd om de betaling in orde te maken. Je kunt wat dat betreft op twee verschillende manieren om meer reviews vragen, waarbij de timing van groot belang is voor het succes dat je kunt verwachten.
Bied een incentive
Merk je dat het lastig is om je doelgroep te overtuigen een review achter te laten? Dan is het een goed idee om ze in ruil daarvoor een incentive te bieden. Bied je klanten bijvoorbeeld 5% korting aan op hun volgende bestelling wanneer ze een review plaatsen, door middel van een kortingscode die ze dan ontvangen.
De 5% korting die je biedt vertegenwoordigt voor jou een kleinere waarde dan een nieuwe review die mogelijk nieuwe klanten over de streep weet te trekken. Stem het incentive af op de hoeveelheid moeite die je klanten dienen te doen, zodat dit mooi met elkaar in evenwicht is.
Laat klanten kennismaken
Heb je nog niet zoveel klanten of is de groep te klein om daar reviews van te vragen? Je kunt ook nieuwe klanten vragen een review achter te laten, bijvoorbeeld door ze kennis te laten maken met het product of de dienst die je biedt. Bied ze een sample van een product of een voorproefje van je dienstverlening.
Je kunt dit gratis aanbieden, in ruil voor een review op de site. Op die manier werk je aan de social proof op je website of je online autoriteit, in ruil voor gratis samples of een voorproefje op de wijze waarop je klanten van dienst zou kunnen zijn.
Zet de reviews duidelijk in beeld
Heb je al wat reviews weten te verzamelen en wil je dat aantal graag verder uitbreiden? Zorg er dan voor dat je de reviews duidelijk in beeld zet. Heb je weinig ruimte op de website? Plaats dan in ieder geval een duidelijke button met je gemiddelde score uit de reviews, hoeveel anderen al een review hebben achtergelaten en een button die de mogelijkheid biedt zelf een review achter te laten.
Aan de hand van deze 5 tips zorg je er eenvoudig voor dat je meer reviews kunt verzamelen. Deze dragen bij aan de socialfactor van je website, net als aan je zoekmachine optimalisatie wanneer klanten de belangrijke zoekwoorden voor je producten of dienstverlening gebruiken.
Ik heb geen voorbeeld brief hiervan, maar je kunt dit het beste in je eigen taal schrijven, dat is wat persoonlijker voor je klanten namelijk.
Bijvoorbeeld: Je hebt 3 dagen geleden je bestelling in ontvangst mogen nemen en wij zijn erg benieuwd hoe je ervaring hiermee is gegaan? Wil je ons een berichtje schrijven in ons gastenboek of op onze website met link naar de website waar review geplaatst kan worden.
gr Leon
Heb jij misschien ook voorbeelden hiervan, voorbeeld brief? Ik heb net op internet gezocht. Zelf ben ik niet zo heel goed om sterke brieven hiervoor te schrijven, om mensen over de streep te halen.
Groetjes, Monja
Helemaal top, en als er niet op gereageerd wordt stuur je dan nogmaals een mail hiervoor?
En geef je de klant ook niet iets, bv een kortingscode voor de webshop?
gr Leon
Als je geluk hebt krijg je een paar reacties.