26 oktober 2016

Het aantal bezoekers welke een gewenste actie maakt noemen we de conversie. De gewenste actie is vaak de aankoop van een product of dienst, maar dit kan iets anders zijn. Andere belangrijke acties zijn bijvoorbeeld inschrijving voor de nieuwsbrief of het downloaden van een gratis e-book.

Bij conversie optimalisatie houden we ons bezig met het wegnemen van de knelpunten. Knelpunten waar bezoekers tegenaan lopen en daardoor zich kunnen weerhouden om een gewenste actie te maken. Onder andere speelt de gebruikersvriendelijkheid van de webshop hierin een belangrijke rol. Daarnaast heb je te maken met het proces welke een klant doorloopt alvorens deze overgaat tot aankoop of actie, hiervoor wordt vaak het AIDCA model gebruikt.

Als we willen weten of een (hypothetische) oplossing de conversie kan verbeteren dan kunnen we hier achter komen door een A/B test uit te voeren.

Er zijn veel elementen welke van invloed zijn op de conversie en als je niet oppast ben je veel tijd kwijt aan het uitvoeren van allerlei A/B testen. In dit artikel wil ik een aantal bewezen conversie verbeterpunten geven zodat je heel gericht kunt gaan testen of het in jouw situatie ook werkt.

Bewezen conversie verbeterpunt 1: de kwaliteit van de afbeeldingen

Uit een onderzoek van een internationaal internet marketingbureau kwam naar voren dat 67% van de mensen veel waarde hechten aan afbeeldingen als zij online iets willen kopen.

We zijn als mensen dan ook erg visueel ingesteld en afbeeldingen zijn dan ook het meeste krachtige element op een webpagina. Zeker als je producten verkoopt zal je moeten zorgen voor goede afbeeldingen van je producten.

Bij het gebruik van afbeeldingen hebben drie zaken invloed op de conversie. Deze zijn:
- De kwaliteit van de afbeeldingen
- De grote van de afbeeldingen
- De kwantiteit van de afbeeldingen

Hieronder zal ik deze punten in het kort toelichten.
 

De kwaliteit van de afbeeldingen

Je producten moeten mooi en scherp worden vastgelegd. In de onderstaande video wordt je in 3 minuten tijd uitgelegd hoe je zelf mooie product foto’s kunt maken:

 

Als je hier zelf niet de middelen voor in huis hebt dan loont het om dit over te laten aan een professionele product fotograaf.

Een mooi voorbeeld vindt ik uncrate.com, een webshop / blog voor mannen. De product foto’s welke op deze site gebruikt worden zijn goed belicht, scherp en geven de essentie van de producten weer.
 

De grote van de afbeeldingen

Grote afbeeldingen geven de potentiële klant de mogelijkheid om de details van het product goed te bekijken. Dit brengt de klant dichter bij een offline winkelervaring.

Zo vergroten het online veilinghuis Skinner zijn conversie met 63% door over te stappen op grotere afbeeldingen. Een andere oplossing is de bezoekers de mogelijkheid bieden om in te zoemen op de afbeeldingen zoals je veel ziet bij kleding webshops zoals zalando.nl
 

De kwantiteit van de afbeeldingen

Klanten willen producten zo goed mogelijk kunnen bekijken. In deze behoefte kan je voorzien door vanuit verschillende hoeken foto’s van het product te maken, door close-ups van belangrijke productkenmerken te nemen en door foto’s te maken van verschillende uitvoeringen en kleuren.
 

Bewezen conversie verbeterpunt 2: de call to action

De call to action, bijvoorbeeld de koop knop, dient op te vallen. Zodra mensen moeten gaan zoeken hoe ze kunnen bestellen haken ze af.
Retailer Fab kreeg 49% meer klanten door het veranderen van de Add to cart button. Hier lees je meer over de A/B test van retailer Fab.

Bewezen conversie verbeterpunt 3: het toevoegen van levertijden

Klanten hebben behoefte aan duidelijkheid. Indien direct helder wordt wanneer men het product in huis heeft dan zal dit de conversie aanzienlijk verbeteren. Indien de levertijd van het product niet vermeld wordt, of moeilijk te vinden is zal men afhaken.
 

Bewezen conversie verbeterpunt 4: het toevoegen van reviews of ratings

Mensen moeten overtuigd worden van een product voordat ze tot aankoop zullen overgaan. Niets is overtuigender dan sociaal bewijs. Je kan zelf wel zeggen dat je het een goed product is, maar als je dat van anderen leest of hoort dan heeft dat veel meer impact.

Het toevoegen van reviews en/of rating bij producten zullen de conversie dan ook verhogen. Bij de webshop figleaves.com ging de conversie met 12,5% omhoog nadat men reviews en rating op de website opnam. Uit het onderzoek bleek ook dat producten met meer dan 20 reviews en 83,85% hogere conversie hadden.
 

Bewezen conversie verbeterpunt 5: niet goed geld terug garantie

Bij bepaalde producten of diensten werkt een niet goed geld terug garantie goed voor het verhogen van de conversie. Dit werkt bijvoorbeeld goed bij het verkopen van e-books. Indien men niet tevreden is met de inhoud van het e-book dan krijgt men het aankoop bedrag terug. Om een dergelijke regeling te kunnen aanbieden zal je wel overtuigd moeten zijn van de kwaliteit van je producten. Er zullen altijd mensen zijn die geld terug vragen, maar door de hogere conversie kan er per saldo meer verdient worden.
 

Bewezen conversie verbeterpunt 6: verleidelijke copywriting

De copywriting heeft een grote impact op de conversie. Webteksten dienen verleidelijk en wervend te zijn. Het AIDCA model wordt hier veel voor gebruikt. De afkorting AIDCA staat voor:
- A – Awareness of Attention
- I – Interest
- D – Desire
- C – Conviction
- A – Action

Het AIDCA model beschrijft het proces welke een klant doorloopt alvorens deze overgaat tot aankoop. Door inzicht te hebben in het proces welke een klant doorloopt kan je je copywriting hier op afstellen en het AIDCA model is hier een handig hulpmiddel bij. Je kan aan de hand van dit model een conversie funnel creëren waarin de klant in iedere fase van het aankoopproces aan de hand wordt genomen.

Het AIDCA model is echter geen wet maar slechts een model. Afhankelijk van de branche waarin je actief bent zal het model wel of niet goed werken.

Meer conversie optimalisatie lees je op deze pagina van mijn blog, of bekijk mijn video over conversie optimalisatie:
 

Jonathan is eigenaar van het bedrijf S&H Uitgeverij, een internet marketing bedrijf gespecialiseerd in het verkopen van boeken en eboeken op zelf help vlakken zoals dieet, gezondheid, marketing en dating.