Wie zijn deze bezoekers die heel kort op je website zijn?
Via zoekmachines komen vele bezoekers op je website of webshop terecht, alleen sommige bezoekers zijn heel snel weer vertrokken, dit zijn bezoekers die:
- een antwoord heel snel hebben gevonden en dan weer weggaan
- geen antwoord snel kunnen vinden en dan weer weggaan
- vinden dat de website traag laad en dan weer weggaan
- direct de website weg klikken omdat ze denken niet te zullen vinden wat ze zoeken
- direct weg gaan omdat de teksten niet makkelijk te lezen zijn, denk aan lange teksten en kleine lettertypes bijvoorbeeld.
Al deze bezoeker hebben dus niet:
- hun naam en e-mailadres achter gelaten
- een aankoop gedaan
- naar een andere pagina door geklikt binnen je website
- langer dan 20 seconden op je website doorgebracht
Door al deze bezoekers krijgt je website / webshop slechtere resultaten zoals:
- een hoge bounce rate
- een laag aantal bezochte pagina’s per bezoek
- een lage time on site
- lage conversiepercentages
En deze resultaten worden door Google gemeten en zo kunnen ze hierdoor bepalen of je hoger of lager in de zoekresultaten komt te staan.
Bekijk je Google Analytics
Log in op je Google Analytics account en ga naar ‘Gedrag’ > ‘Site Inhoud’ > ‘Bestemmingspagina’s’ en bekijk de onderstaande gegevens.
Hier kun je precies zien per pagina wat je bezoekers doen en of je wat moet gaan verbeteren aan je pagina.
Een hoge bounce rate
Als de vraag van de bezoeker wordt beantwoord op je website is dat alleen maar goed. Google is al zover dat ze kunnen bepalen of de bezoeker heeft gevonden op de website waar hij/zij naar op zoek was. Ze kijken:
- of de internet browser weg wordt geklikt
- of het tabblad van je internet browser wordt gesloten
- of de “oude” bezoekers verder gaat zoeken in Google
- etc.
Hoe voorkom je deze bezoekers?
Dit kan met epische content, dit zijn teksten / content op je website die de bezoeker graag wil lezen en dus vast houd.
Kenmerken van epische content:
- het inspireert
- zet mensen aan het denken
- heeft goede waarde
- beantwoord vragen
- kan mensen van gedachten veranderen
Probeer dus zoveel mogelijk de aandacht van de bezoeker te krijgen zodat ze langer op je website blijven. Probeer dus een pakkende titel te gebruiken zodat de bezoeker ook echt alles wil lezen.
Je wilt alle bezoekers behouden?
Vergeet het maar, dit lukt je nooit, er zullen altijd bezoekers zijn die je website direct zullen verlaten.
Je kunt er natuurlijk wel alles aan doen om zoveel mogelijk bezoekers te houden door jou teksten er uit te laten knallen en zo de bounce-rate te verlagen.
7 praktische tips
Een aantal tips om je bezoekers langer op je website te houden en ook verder te laten kijken naar andere pagina’s:
- Plaats video’s met relevante informatie
- Plaats afbeeldingen bij je teksten, zo maak je het zichtbaar voor de bezoekers
- Maak interne links naar andere artikelen of pagina’s op je website, in de footer maar ook in de teksten zelf
- Maak interne links van de afbeeldingen, maar wel naar relevantie pagina’s
- Zorg dat ze een reactie geven op je artikel of pagina en geef een reden op waarom…
- Zorg dat de teksten duidelijk leesbaar zijn, plaatst bijvoorbeeld lijsten zoals deze
- Maak geen ellen lange teksten, werk met alinea’s en plaatst afbeeldingen tussendoor.
Heb jij veel last van deze sneller bezoekers?
Als je hier veel last van hebt hoor ik graag van je wat je wilt doen hiertegen!