28 maart 2017

Het is waarschijnlijk één van de minst bekende advertentiemogelijkheden in Adwords. De Gmail Sponsored Promotions (GSP’s), maar ze bieden enorme kansen aan adverteerders tegen minimale kosten. Mits je het goed inzet natuurlijk. Zo kun je direct in Gmail, bijvoorbeeld bij e-mails die concurrenten hebben gestuurd, adverteren. Als je specifiek genoeg target, zit je bovenop een goudmijn. In deze blog leg ik je uit hoe je een GSP campagne op kunt zetten en hoe je er het maximale uit kunt halen.

Zo zet je een GSP campagne op

Het begint met het maken van een nieuwe displaycampagne waarin je als placement mail.google.com toevoegt.


Daarna kan je een aantal dingen doen. Voor zoofy.nl hebben we maar enkele grote concurrenten in Nederland. En we wilden met onze campagne hun vakmannen targetten. Dat is maar een kleine groep van de totale klantenbase. Daarom hebben we er niet voor gekozen om domeinnamen als targetting optie toe te voegen bij de „Displayzoekwoorden" maar zoekwoorden die voorkomen in de e-mails die ze naar hun vakmannen sturen.

Wil je iedereen targetten met een GSP die mailtjes van een bepaald bedrijf ontvangt, voeg dan hun domeinnaam als zoekwoord toe (zonder www). Maar let op: ga eerst na of dit wel een handige keuze is. Voor je het weet target je hele groepen mensen waar jouw aanbod niet relevant voor is. Je kan beter wat onderzoek doen naar wat voor type mailtjes ze sturen naar welke doelgroepen. Vervolgens neem je uit de titel van die mailtjes de zoekwoorden die ze gebruiken als targettingoptie. Daarmee maak je je advertentie veel relevanter door een specifieker doelgroep te targetten. Dat scheelt veel in CTR en dus in de uiteindelijke kosten per klik die je betaalt.


Na een beetje tweaken kwamen wij uit op een cpc van 8 cent. Zeker voor een B2B CPC (én volume!) is dat een mooi resultaat. We kunnen veel vakmannen bereiken tegen minimale kosten. Net als met alle Adwords biedingen, kun je hier per klik bieden. Je betaald wel al op het moment dat er de eerste keer op je advertentie wordt geklikt (daarover zo meer.) Speel flink met de cpc. Wij betaalden eerst een veelvoud van 8 cent en met een vergelijkbaar volume. Voor ons bleek 14 cent max CPC het ideale bod. Nog flink veel volume en we betaalde een scherp tarief per klik. Het verschil in volume met hogere biedprijzen was niet eens zo groot. Het daalde alleen flink wanneer de biedprijs onder de 14 cent ging.
 

Het advertentiemateriaal bij GSP’s

GSP’s werken met een tweetrapsraket. Je ziet als gebruiker in Gmail niet direct de hele advertentie. Gebruikers zien eerst een tekstadvertentie. Die moet je open klikken (en dan betaal je als adverteerder al!). Pas dan zie je de „echte” advertentie en kan er worden doorgeklikt naar de landingspagina van de adverteerder.
 














Vertel in de eerste trap van de advertentie wat jouw aanbod zo bijzonder maakt. Geef aan dat er een promocode achter de „klik" zit. Dat je een mooi aanbod hebt. Dat soort zaken. Het is echt een ander spel dan search. Ze zijn niet direct naar jouw product of dienst op zoek. Maar je pakt mensen waarvoor jouw aanbod heel relevant is. Hét moment dus om ze een interessant aanbod te doen en te kijken of ze interesse hebben.

Je kunt met de uitklapbare advertentie nog spelen. Alleen een afbeelding. Een afbeelding of video met tekst. En er zijn nog een aantal andere mogelijkheden. Je hebt in elk geval je logo en minimaal één afbeelding nodig om je GSP te kunnen activeren. De meest gangbare formaten zijn 300x650 of 300x1000. Voldoende ruimte dus om een aardig boodschap in te vertellen.

Daarnaast geef je een „advertiser” op van maximaal 20 karakters. Die is direct zichtbaar in de advertentie. Een onderwerp van 25 karakters en een omschrijving van maximaal 100 karakters. Die omschrijving is niet helemaal zichtbaar, zoals je ook uit bovenstaande linker afbeelding kunt opmaken. Hier geeft Google wat meer informatie over de advertentie-instellingen van GSP’s.
 

Targeting opties

Ook bij GSP’s kun je volop gebruik maken van de vele targetting opties waar Adwords over beschikt. Je kunt similar audience targetting toepassen. Je kunt juist wel of juist niet je bestaande klanten benaderen. Je kon zoals eerder aangegeven op zoekwoord en domein targetten. Let wel op: je kan niet én op een specifiek domein targetten én op zoekwoorden.
Het is het één of het ander.

Je kunt daarnaast ook nog op demografische kenmerken targetten. Geslacht. Leeftijd en of iemand ouder is of niet. De klussen die wij aanbieden aan vakmannen krijgen ze via hun smartphone binnen. En de ervaring leert dat hoe hoger de leeftijd wordt, hoe minder goed een vakman bij ons platform past. We hebben dan weer wel getarget op mannen en vrouwen. We zien dat veel vrouwen de administratie bijhouden van de vakmannen. Dus die wilden we niet uitsluiten. (En het heeft ons ook wat vrouwelijke „vakmannen” opgeleverd.

Heb je een paar grote concurrenten en wil je hun klanten bereiken in een aantal simpele stappen? Dan is het aanmaken van GSP’s een ideale mogelijkheid om in contact te komen met hun klanten. En dat tegen minimale kosten. Een bijkomend voordeel van GSP’s, zeker voor B2B bedrijven is het grote bereik onder een specifieke doelgroep. Als je, in ons geval vakmannen target, maakt dat veel uit. En dat is met meer B2B bedrijven het geval. Je weet namelijk wel waar ze rondhangen en waar ze op zouden kunnen zoeken in Google. Maar 90% van die zoekopdrachten worden ook gedaan door consumenten.

Yannick is de eigenaar van Zoofy BV. Een online klusplatform dat maandelijks duizenden bezoekers heeft. Yannick is gespecialiseerd in online marketing, waaronder SEO en SEA. Daarnaast is hij Google Adwords en Analytics Qualified.
https://zoofy.nl/