08 december 2016

Met rood kan je wedstrijden winnen

Welke eigenschappen zouden toegeschreven kunnen worden aan rood? Stop, gevaar of heet zouden uw eerste gedachten kunnen zijn. Rood kan ook dominantie uitdragen naar andere. Onderzoekers op de Olympische Spelen van 2004 hebben geanalyseerd dat het dragen van rood bij verschillende sporten een voordeel kan zijn. Het effect van rood dragen tijdens sport is minimaal, maar het kan wel de doorslaggevende factor bij een wedstrijd zijn.
 

Wat voor effect heeft kleur op het menselijk brein?

Kleuren hebben een sterk psychologisch effect op het menselijk brein. Een onderzoek naar het gebruik van kleuren heeft uitgewezen dat: 92.6% van de ondervraagden, kleuren van grote invloed vinden bij het kopen van een product of dienst. In dit onderzoek is aangetoond dat consumenten onbewust een keuze maken in negentig seconden. In die negentig seconden is 90% van de beoordeling gebaseerd op kleuren.



Welke kleuren moeten gebruikt worden in een advertentie?

Wanneer een advertentie wordt bedacht is het belangrijk om over kleuren na te denken. Wanneer de call to action (CTA) knop van groen naar rood wordt veranderd is de kans dat iemand op deze knop drukt 21% hoger. Ook is het van belang om de aangeboden producten in verschillende kleuren aan te bieden. 60% van de consumenten koopt geen producten die niet in de voorkeur kleur te verkrijgen zijn. Verder worden advertenties in kleur beter onthouden door de consument dan advertenties in zwart-wit.
 

Kleur is belangrijk voor een website

Het gebruiken van de juiste kleuren in een webshop is een manier om meer conversie te creëren. Niet alleen webshops maar ook informatieve-, leadgeneratie-, of blogwebsites kunnen meer conversie generen door het toepassen van de juiste kleuren. Informatieve websites hebben vaak een goed SEO profiel maar geen duidelijke call to action (CTA). Leadgeneratiewebsites (die nieuwe klanten proberen te verkrijgen voor een dienst of ingewikkeld product) kunnen ook gebruik maken van verschillende kleuren om zo de juiste doelgroep aan te spreken. Een goed voorbeeld van een leadgeneratiebureau die dit goed toepast is Sales Channel. Zij brengen verschillende leveranciers in contact met potentiele klanten.
 

Welke kleur beïnvloedt de gekozen doelgroep?

Om een concurrentievoordeel te creëren is het van belang om de juiste kleuren te gebruiken. Het juiste kleurgebruik in een webshop hangt af van veel factoren. De belangrijkste factor is: welke doelgroep wilt de webshopeigenaar aanspreken? Wanneer vrouwen worden aangesproken is het van belang om meer blauw, paars of groen in de webshop te gebruiken. Kleuren die vermeden moeten worden zijn: oranje, bruin en grijs voor een vrouwelijke doelgroep. Mannen geven de voorkeur aan blauw, groen en zwart. bruin oranje en paars moeten dan vermeden worden.
 

Welke kleuren zijn van toepassing op jouw webshop?

Voor iedere webshop is een eigen identieke uitstraling van belang om een concurrentievoordeel te creëren. Het gebruik van de juiste kleuren is hier zeer belangrijk. Iedere webshop heeft een eigen ideaal kleuren pallet. De beste manier om hier achter te komen is om de website A-B te testen. Hierdoor kan worden bepaald welke kleuren voor de desbetreffende website het meest van toepassing zijn.



LB Media is een autoriteit op het gebied van startende webshops

LB Media is een website die de startende webshop ondernemer helpt met vraagstukken die op online ondernemen betrekking hebben. Zij doen dit in de vorm van blogs en informatie geven over het starten en beheren van verschillende webshops. Neem contact op met LB Media voor meer informatie over het runnen van een succesvolle webshop.

over Davy Stam

Als online marketeer bij Sales Channel ben ik verantwoordelijk voor het beheer van de website www.sales-channel.nl. Sales channel is een internationaal leadgeneratiebureau dat staat voor kwalitatief hoogwaardige leads.