Denk aan de welbekende merken zoals Nike, Apple, Google, Mc Donalds, Starbucks, Shell etc en hun logo’s, bij Nike zie je de mooie “krul” welke door de jaren heen hetzelfde is gebleven, denk aan het appeltje met een hap eruit, of denk aan het ronde groene Starbucks logo, je ontkomt er niet aan of door het zien van deze logo’s weet je meteen waar het om gaat. Deze “grote” merken hebben een logo ontwikkeld wat door de jaren heen slechts minimaal verandert en voor iedereen herkenbaar zijn.
Het onderscheiden van jouw merk van anderen is zeer belangrijk, uiteraard kun je jou logo altijd veranderen maar als je eenmaal begint aan het opbouwen van een reputatie is het niet goed als je jou partners aan spreekt met eens in de zoveel tijd een ander logo en al helemaal niet al dit constant volledig afwijkt van wat het voorheen was. Kortom, een goed logo kan als een punt van herkenning werken dat door klanten, potentiele klanten, medewerkers of zelfs als je bijvoorbeeld personeel wenst aan te trekken voor jou onderneming worden herkend en een positieve uitwerking hebben.
De huisstijl en het logo van Mc Donalds
Misschien 1 van de gemakkelijkste en meest besproken voorbeelden is de stijl welke Mc Donalds al jaren aanhoud. Geel met rood, weet je dat dat het logo van de Mac al sinds 1968 rood met geel is?
Het is wel iets verandert zoals je kunt zien maar de kleuren zijn altijd gebleven, alleen zijn de accenten naar de jaren vorderen meer op de M gelegd. De hedendaagse en goed doordachte huisstijl van de Mac zijn nog steeds geel met rood.
Het toppunt van dit logo nu is wel dat ze alleen maar de grote “M” ergens op een paal hoeven te zetten en bijna iedereen over de gehele wereld weet dat men daar een Mc Donalds restaurant is, geniaal toch hoe je met 1 letter zo veel weet te bereiken?
Dit logo hebben we overigens geleend van de Business Insider, als je meer interesse hebt in de geschiedenis van Mc Donalds en hoe de veranderingen van dit merk door de jaren zijn verlopen, kijk voor de gein eens op hun site, kost je 15-20 minuten maar is super interessant als het gaat over huisstijlen, branding en logo’s (ook dat een hamburger destijds 15 cent kosten).
Terug naar de logo’s en huis huisstijl en het belang hiervan!
Hoe geweldig zou het wel niet zijn als jij dit met jou merk voor elkaar kan krijgen? We zeggen absoluut hier niet dat je voor 1 logo moet gaan en dit nooit moet veranderen maar kies voor en logo wat jij kunt gebruiken in samenspraak met jou huisstijl, als je een druk logo neemt met veel letters dan zit je hier vaak aan vast en is het bijzonder moeilijk om jou huisstijl hier op aan te passen. Heb je er wel eens over nagedacht dat een klein logo ergens in een hoekje net zo veel kan betekenen als een uitgebreide tekst “Aannemersbedrijf jeweetwelwie BV”
Misschien denk je nu, “oh ik moet een logo hebben en nooit meer veranderen”. Dat is niet helemaal waar. Hoe kan een logo dan veranderen? Mercedes bijvoorbeeld, je zult de ster wel herkenbaar vinden maar door de jaren heen is dit logo stiekem best veel verandert:
Je kunt ook zien dat Mercedes redelijk lang op zoek is geweest naar het uiteindelijke logo, nu zie je dat ze al zo’n 11 jaar ongeveer hetzelfde logo hebben en daarvoor hebben ze maar liefst 82 jaar hetzelfde logo gebruikt! Ik durf te wedden als Mercedes alleen maar de Mercedes ster op de brief zet zonder bedrijfsnaam jij weet dat het over Mercedes gaat.
Het maakt niet uit wat voor dienst of product jij aan bied, een logo gaat van toegevoegde waarde zijn. Is het niet in jou e-mail handtekening, dan is het op jou bedrijfswagen, op jou enveloppen, misschien wel op jou product zelf of waar dan ook.
Als iemand een aantal keer hetzelfde logo voorbij ziet komen gaat men zichzelf ermee associëren, oftewel de kracht van herhaling. Het klinkt misschien een beetje ver gezocht maar wij willen wel zo ver gaan om te zeggen dat een goed logo kan bijdragen aan jou bedrijfsresultaat.
Hoe dan?
Eigenlijk best wel simpel, waarom kost een Nike schoen meer dan een andere sportschoen? Ja er zit heel veel ontwikkeling in deze schoenen, veel meer dan in andere schoenen maar, de productie kosten ervan zijn door de gigantische oplage waarschijnlijk stukken lager, al met al zijn het goede schoenen (smaak valt uiteraard over te discussiëren) maar waarom kosten ze dan meer geld dan andere merkloze schoenen? Vaak is dit puur het merk, in dit geval omdat er het Nike logo op staat en het merk achter zit kan men meer geld vragen voor dit product terwijl misschien in dezelfde fabriek.
Echter, verrassend weinig bedrijven ruilen voor de kans die logo's vertegenwoordigen; de meeste logo's schieten tekort in het visueel uiten van de waarden en principes van een merk.
5 redenen waarom jij een goed logo dient te hebben en een mooie huisstijl
-
Het laat je identiteit zien
Wie ben je en waar sta je voor? Met het Mercedes logo denken de meeste mensen meteen aan luxe
-
Bied potentiele klanten de kans om jou te leren kennen
Ben je een restaurant, heb je 1 of 5 sterren? Wat serveer je, is dit uit te drukken in 1 logo en laat je dit terug komen in jou volledige communicatie stijl?
-
Onderscheid je van de concurrentie
Een technologie bedrijf welke een appel met een hap eruit gebruikt als logo? Best uniek lijkt ons en goed te onthouden.
-
Geeft klanten de kans om loyaliteit op te bouwen voor jou merk
Weer terugkomend op Nike, waarom zou je een ander merk sportschoenen kopen als je deze fijne schoenen een maal hebt geprobeerd? Misschien hebben ze ook wel mooie nette schoenen welke net zo comfortabel lopen en van volledig klassiek leer zijn gemaakt?
-
Jou logo en huisstijl kan overal terugkomen
Mooi brief papier, meubels in jou restaurant, logo op jou machines, kleuren van jou bedrijfswagen etc etc
Al met al, onderschat het gebruik van jou logo en huisstijl niet, het kan echt super veel bijdragen aan jou bedrijf. Of je nu klein bent of al wat groter, het doet er niet toe, denk goed na over je huisstijl en je logo!
Gastblog door: Bo5.nl