Ben je eigenaar van een webshop, maar groeit je omzet de laatste tijd niet zo hard als je zou willen? Of wil je een webshop beginnen maar vraag je je af hoe je snel je eerste omzet behaalt? Naast het verbeteren van je vindbaarheid met zoekmachine optimalisatie en adverteren in zoekmachines, doe je dit met feedmarketing. Oftewel, het verkopen van je producten op externe platforms middels een productdata feed. Meer weten over wat feedmarketing is, wat je ermee kunt en waar je dat kan doen? Lees dan snel verder, zodat je je omzet op korte termijn een boost geeft.
Wat is feedmarketing?
Met Feedmarketing zet je automatisch de producten van je website naar verschillende platformen en vergelijkingssites, zoals Beslist, Marktplaats en Google Shopping. Dit gebeurt middels een productfeed. Een productfeed is een exportbestand van producten uit je database. In dit bestand staan een aantal attributen, zoals een productbeschrijvingen, afbeeldingen en prijzen. Op basis van deze feed creëer je advertenties of productvermeldingen op andere platformen en vergelijkingssites zodat je je producten ook via deze websites kunt verkopen.
Waarom feedmarketing?
Als ondernemer wil je natuurlijk ook weten waarom je dit zou moeten doen en wat het oplevert. Hieronder vind je een aantal voordelen van feedmarketing op een rij.
Meer omzet
Met het gebruik van feedmarketing kun je meer verkeer naar je webshop krijgen, wat leidt tot meer conversies. Je hebt namelijk een veel groter bereik. Bovendien is het verkeer wat via deze kanalen binnenkomt waarschijnlijk ook eerder geneigd om iets te kopen, omdat ze al specifiek naar iets opzoek zijn geweest. Kortom, de conversie van deze bezoekers is vaak hoog. Daarnaast draag je bij bepaalde externe platforms zoals BOL en Amazon een x bedrag per sale af. Zo weet je dus precies wat je omzet en winst per sale/product is.
Nieuwe doelgroep
Met feedmarketing bereik je een publiek die op andere online platforms shoppen. Hiermee bereik je vaak een nieuwe doelgroep die je nu nog niet bedient. Je vergroot zo je bereik en daarmee genereer je extra inkomsten.
Meer volume
Wanneer je je producten meer plekken aanbiedt en meer verkoopt, kun je je voorraad ook sneller kwijt. Zo verbeter je de omloopsnelheid, waardoor je ook steeds meer kunt inkopen. Dit betekent dat je betere inkoopafspraken bij je leveranciers kunt maken. Op deze manier verbeter je je marges op de producten van je gehele webshop.
Geautomatiseerd proces
Met het gebruik van (SaaS) webwinkel software kun je tegenwoordig met één druk op de knop je webshop verbinden met externe platforms. Je productaanbod wordt dan automatisch doorgestuurd en gesynchroniseerd met het externe platform. Dit geautomatiseerde proces bespaart je een hoop tijd.
Welke platforms?
Met feedmarketing kun je dus geautomatiseerd je website database doorzetten naar verschillende platforms. Je kunt je producten op nationaal maar ook op internationaal niveau aanbieden. Wanneer je alleen je producten binnen Nederland verkoopt kun je ze bijvoorbeeld aanbieden op Marktplaats, Beslist, Bol.com of Google Shopping. Ook kun je ze aanbieden via diverse vergelijkingssites zoals, Kieskeurig.nl of Vergelijk.nl. Op internationaal niveau kun je via Google shopping je producten aanbieden, maar ook via Amazon of Ebay. Deze voorbeelden zijn de grootste platforms in de markt. Er zijn dus nog veel meer plaatsen waar jij met behulp van feeds producten kunt verkopen. Dit geeft je webshop de mogelijkheid om producten te verkopen aan een (nog) groter publiek.
Hoe doe je effectieve feedmarketing?
Feedmarketing kan veel impact hebben op je onderneming. Denk bijvoorbeeld aan je inkoop en logistiek. Zorg er daarom voor dat je van tevoren een goed plan hebt uitgewerkt, zodat je geen zaken over het hoofd ziet. Elk platform heeft bijvoorbeeld een lijst aan specifieke (productfeed) eisen waar je als onderneming aan dient te voldoen. Zorg dus dat je hier ook rekening mee houdt, om eventuele problemen te vermijden. Maar stel daarnaast ook duidelijke doelen per platform zodat je gericht kunt optimaliseren.
Daarnaast is een goede feed een must om goede resultaten te behalen. Maar wat is een goede feed? Een feed dient aan een aantal belangrijke eisen te voldoen:
-
een goede feed moet ‘schoon’ zijn. Dit houdt in dat er geen lege velden of rare leestekens zijn.
-
een feed moet aangepast worden op elk afzonderlijk platform en zoveel mogelijk uitgesplitst.
-
de feed moet actuele prijzen en producten die op voorraad bevatten.
-
de productinformatie moet zo compleet mogelijk zijn. Hoe beter de productinformatie, des te beter worden de producten gevonden en hoe meer je dus verkoopt.
-
een goede feed is voorzien van tracking codes zodat je de resultaten goed kunt meten en vervolgens optimaliseren.
Kortom, zorg ervoor dat je productinformatie in je webshop goed op orde is. Hoe beter de productinformatie daar is, hoe effectiever je feedmarketing kunt inzetten.
Met feedmarketing aan de slag gaan vereist enige technische kennis indien je dit volledig zelf wilt opzetten en beheren. Je wilt dat het proces zo gestroomlijnd en effectief mogelijk verloopt. Maar hoe doe je dit? De kwaliteit en constante optimalisatie van een feed is namelijk bepalend voor het succes van datafeed management. Zoals eerder vermeldt, kun je met diverse webshop software pakketten je aanbod op je website koppelen met verschillende platforms. Bij SaaS webwinkel software kun je deze koppeling maken met één druk op de knop. Voordeel is dat je hierbij dus geen technische kennis nodig hebt. Wel heb je vaak een beperkter aanbod van externe platforms waar je producten kunt verkopen. Heb je bijvoorbeeld een Magento shop? Bij een aantal platforms (zoals BOL en Amazon) heb je dan vaak een derde partij nodig die de koppeling tussen je shop en het platform verzorgt. Voor andere platforms (zoals Beslist en Marktplaats) kun je dit wel zelf doen. Je kunt een feed maken en optimaliseren met behulp van een Magento extensie (bijv. GoMage Feed manager) die het externe platform voor je kan koppelen. Uiteraard heb je hiervoor wel meer technische kennis nodig.
Samenvattend biedt feedmarketing enorm veel potentie voor webshops. Met name platforms zoals BOL en Amazon kunnen je omzet een enorme boost geven. Bedenk wel eerst goed welke platforms voor jouw webshop interessant zijn en stel voor jezelf per platform een aantal duidelijke en meetbare doelen op. Het is belangrijk om vervolgens de marges per product of productgroep goed in de gaten te houden. Vervolgens kun je de feeds verder optimaliseren door bepaalde producten eruit te halen of toe te voegen. Zo verbeter je de resultaten en haal je het maximale uit feedmarketing.