02 september 2016
Maak je gunfactor digitaal

De meeste ondernemers zullen het met me eens zijn: opdrachten worden je gegund.

In het zaken doen draait het in grote mate om de gunfactor. Dat mystieke gevoel van Likability van overeenkomst dat van grote invloed is op de intermenselijke communicatie. Emotie, een goed gevoel hebben bij die ander, vertrouwen hebben in jou. Dat zorgt ervoor dat je van sommige mensen werk krijgt en van anderen niet. Uiteindelijk is zaken doen mensenwerk, het gaat om vertrouwen, over emotie, er een goed gevoel bij hebben.

De gunfactor

Dan ontstaat er ineens een klik, er ontstaat een band. Dat leidt tot sympathie, een van de principes van overtuigen. We zeggen eerder Ja tegen iemand die we sympathiek vinden. Een van de redenen waardoor we anderen sympathiek gaan vinden is overeenkomst. Als er overeenkomsten naar boven komen, reageren mensen daarop. Ze voelen een connectie, waardoor ze zich beter voelen bij de interactie".

- Robert Cialdini, Psycholoog en auteur van de 6 principles of persuasion
 

Krijg daarom meer leads!

Mensen willen zich onbewust altijd verbinden met andere mensen, zij zoeken aansluiting bij een groep gelijkgestemden. Met mensen waarmee we ‘waarden en overtuigingen’ delen omdat dat evolutionair veilig is, noodzakelijk voor ons voortbestaan. Bij een groep horen en ze vertrouwen is een basis voorwaarde om te kunnen overleven van de menselijke soort. Daar begint het gunnen, overeenkomsten hebben en dit is de basis voor vertrouwen en sympathie (Cialdini)

Simon Sinek legt in onderstaande You-tube clip uit waarom.
 


Mensen baseren veel van hun keuze’s op emotie! We vertrouwen op mensen waarmee ze zich kunnen identificeren. We selecteren op basis van veelal onbewuste emoties.

Werk, opdrachten, banen en kansen krijgen worden in grote mate beïnvloed door emoties, mens zijn. Business, solliciteren, daten, dit principe gaat altijd en overal op!
 

Wat doe je? Oftewel Wie ben jij?

Wanneer mensen elkaar ontmoeten willen ze vaak weten wat je doet en eigenlijk vragen ze naar wie je bent en waar voor staat. Dit is met een bezoek aan je LinkedIn profiel of bedrijfswebsite niet anders!

Wat de individuele online bezoeker belangrijk vind, waar hij/zij zich in herkent. Waar men de overeenkomst legt is heel divers. Dat kan zijn op wat je heel belangrijk vind, bijvoorbeeld milieu of mensenrechten. Of denk aan vegetariërs welke zich herkennen in andere vegetariërs, of denk aan motorrijders welke elkaar de hand opsteken bij het passeren. Of welke (bedrijfs) missie je hebt.

LinkedIn is gemaakt voor B2B, waar sta je voor in je business met andere ondernemers? De belangrijkste vraag die een website of profiel moet beantwoorden is, is er overeenkomst op ‘belangrijke’ waarden? Uiteindelijk gaat het over zoeken overeenkomsten of zo je wilt de verschillen.

Bij de eerste kennismaking on- en offline worden deze vragen vaak al in een fractie van een seconde beantwoord door de manier waarop je je presenteert. Houding, kleding, taalgebruik zijn hier voorbeelden van. De emotie die dat bij de ander oproept, wat zij bij de ontmoeting ervaren bepaald de ‘waarde’ die ‘ze’ aan deze ontmoeting toekennen.

Dit is een reden waarom massa marketing hun product vaak associeert met (wens) beelden die aan het gevoel van grote groepen mensen appelleert. Nike associeert zich met atleten en atletiek terwijl ze (sport) schoenen verkopen. Coca Cola met een lifestyle, jong, luxe, tropische eilanden en sportief. Deze beelden hebben overeenkomstigheden met hoe mensen zouden willen zijn!!

In het normale zakenleven gaat het uiteindelijk om de persoonlijke ontmoeting en het vertrouwen wat je daar krijgt. In heel veel gevallen gaat het om sales. Een vriend van mij, een geslaagd zakenman (met een IT achtergrond) ziet zichzelf als sales, zijn overtuiging is dat sales is je klant te helpen met zijn doelen. Zijn overtuiging, die ‘echt’ bij hem past maakt hem authentiek geloofwaardig en herkenbaar.
 

De ondernemer en self marketing

De meeste ondernemers moeten het van hun persoonlijke ‘appeal’ hebben. Zij hebben zelf een grote inbreng in de acquisitie en sales en daarmee in de groei van hun bedrijf.

Zaken doen en groeien, daar heb je altijd mensen voor nodig die je nu nog niet kent. Middels hun netwerken en hun persoonlijke inzet zijn zij altijd bezig om nieuwe klanten en leads te identificeren. Als ondernemer ben je tenslotte altijd op zoek naar nieuwe business, altijd op zoek naar nieuwe mensen, jouw doelgroep.

Die kan je ook online vinden in de groep mensen waarmee jij je identificeert. Overeenkomstige waarden en normen is een voorwaarde voor vertrouwen, de basis van gunnen en dus business. Natuurlijk spelen kosten besparing, flexibiliteit, een probleem oplossen of een schaars product leveren ook een rol. Maar is er geen ‘vertrouwen’, geen goed gevoel is, wordt het meestal niets.

Dit betekend dat als je in de omgeving bent waar je je thuis voelt, waar je er bij hoort, er grotere kans is, dat dit gunnen hier in je voordeel werkt. Als je dus weet met wat voor soort mensen je van nature die klik hebt kun je die op social media gericht benaderen. Daardoor kan je in beeld komen bij mensen die je anders nooit zou ontmoeten.

Dit principe kun je op social media voor je laten werken, ook als je geen Apple bent of Apple ambities hebt. M.b.v. social media, te beginnen op je LinkedIn profiel met de koptekst en de samenvatting heeft iedere ondernemer de mogelijkheid om herkenbaar en onderscheidend, zijn toegevoegde waarde aan een heel groot publiek zichtbaar te maken. Als mensen je niet kennen komt het nooit tot zaken.
 

Jezelf onderscheidend profileren

De netwerk- en informatiemaatschappij is een feit. Meer dan ooit zal jezelf ook online profileren, dus ook digitaal de waarde benoemen die je brengt, bijdragen aan het bereiken van je (professionele) doelen. Laten zien waarom je doet wat je doet (je Why), een antwoord op de vraag wie bent je en waar je voor staat, maakt het anderen mogelijk om daardoor overeenkomsten te identificeren, de digitale gunfactor.`

Dit is niet nieuw, zaken doen is altijd al gebaseerd geweest op vertrouwen. Voor de meeste ondernemers geld nog steeds dat zij direct of indirect zaken doen met hun klant. Hun ondernemerschap is de basis van de onderneming.
 

Personal brand of professional brand, toon je deskundigheid

Een van de krachtigste vormen van overtuigen, volgens psycholoog Robert Cialdini is gezag - vaak afgeleid van waargenomen deskundigheid. Wanneer een arts ons adviseert om meer te bewegen, of een Nobelprijswinnaar zijn bedenkingen heeft over een bepaald economisch beleid, zijn we waarschijnlijk veel meer genegen daar aandacht aan te besteden dan wanneer een willekeurig persoon dezelfde 'kritiek' geeft. Social proof!

Dat kun bijvoorbeeld doen door te werken aan een expert-status, jouw persoonlijke reputatie om daarmee ook je digitale gunfactor te vergroten. Ondernemend zijn houdt immers in dat je proactief bent, nooit klaar bent, altijd nieuwe mogelijkheden tot verbetering onderzoekt en in praktijk brengt. Aandacht vragen voor jezelf, je product of dienst. Altijd met als doel business!

LinkedIn is er 24/7


Het vraagt wel dat je je hoofd boven het maaiveld uitsteekt, online initiatief neemt, jezelf en je kennis en kunde middels ‘content marketing’ gericht onder de aandacht brengt van je doelgroep. Omdat als mensen niet weten dat je bestaat en wat je te bieden hebt, zij niets voor je kunnen doen of met je (gaan) doen.

Onbekend maakt onbemind!

bart-schaap

Als consultant en coach heb ik succesvol organisaties veranderd, managers gecoacht en bijgedragen  met alternatieve oplossingen, advies en inspiratie op het snijvlak van consultancy en coaching.

 
Reactie schrijven op Maak je gunfactor digitaal


Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN