08 januari 2016

Heb je een webshop en is er nog geen mobiele webshop beschikbaar? Let dan even op! Het shoppen via een mobiel of tablet wordt steeds meer en meer. Ik verwacht zelf dat er in 2016 meer aankopen gedaan zullen worden met een mobiel dan op een desktop computer. Is je webshop dus niet geschikt voor mobiel zul je klanten mislopen.

Handige weetjes over mobiele website bezoekers:

  • 85% van alle website bezoeken wordt gedaan via een mobiel of tablet.

  • 17% van alle mobiele website bezoekers en 33% van alle tablet bezoekers plaatst ook daadwerkelijk een bestelling

Een mobiele webshop is dus niet meer iets voor in de toekomst, het is echt een musthave voor alle webshops die het meeste uit hun bezoekers willen gaan halen en meer omzet willen behalen.

 

Mobiel-proof website

Je wilt het je klanten zo gemakkelijk mogelijk maken. Je webshop moet gebruiksvriendelijk zijn, duidelijk en vooral snel laden. Wat houd dit nu eigenlijk allemaal in?
 

1. Webshop meeschalen met elk type scherm

Je webshop moet meeschalen met het scherm op mobiel, tablet en pc. Het moet dus niet uitmaken hoe je bezoeker je webshop bezoekt, deze moet altijd duidelijk en snel worden weergegeven.  Dit geld niet alleen voor je bezoekers, maar ook voor de zoekmachines. Is je webshop mobiel-proof zul je in google ook een "mobiel" label krijgen.


2. Webshop snelheid

Als je een gewone website op je mobiel of tablet gaat laden zal deze traag zijn, zorg dus dat je webshop goed hebt ingericht zodat deze op een mobiel of tablet snel wordt geladen. In 2016 zullen er 3 factoren erg belangrijk zijn voor je ranking in Google met de mobiele weergave, dat is snelheid, snelheid en snelheid!

3. Zoekgemak

Zorg dat het zoeken gemakkelijk gaat, dat de klant niet moet zoeken naar het zoekveld. Een mobiel heeft een klein scherm en hierdoor zal er minder tekst of artikelen op het scherm getoond kunnen worden, een zoekfunctie is daarom erg belangrijk.

4. Betaalgemak webshop

Je wilt natuurlijk dat bezoekers een klant worden bij je doordat ze een aankopen gaan doen in je webshop, zorg dus dat het betaalproces gemakkelijk verloopt zonder veel moeilijkheden of obstakels. Zal het betaalproces te omslachtig zijn zal de bezoeker afhaken.

5. Communicatie

Maak het contact makkelijk, een klant wil niet graag zoeken, helemaal niet op een mobiel. Zorg dat het duidelijk is hoe ze direct contact met je kunnen opnemen.

6. Unique Selling Points

Een belangrijk punt is dat je duidelijke de USP (Unique Selling Points) toont aan je bezoekers, ook op je mobiel dus.


7. Leesbaarheid van teksten

Teksten moeten goed leesbaar zijn, maak je lettertypes dus niet te klein en zorg dat er een beetje ruimte tussen zit. (Dat de tekst regels dus niet te dicht op elkaar staan)

8. Vinger vs Cursor

Een vinger is geen cursor, hierdoor kun je dus veel minder nauwkeurig navigeren met je mobiel of tablet dan op een computer met een muis. Zorg er dus voor dat de teksten waarop geklikt kan worden niet te klein zijn, afbeeldingen niet te dicht op elkaar staan en alles netjes wordt weergegeven. Hierdoor zal de gebruikerservaring een positief effect geven.

9. Maak het makkelijk voor je bezoeker

Het moet allemaal zo makkelijk mogelijk zijn voor je bezoeker, maak geen super lange formulieren of sub sub sub sub categorieen aan. Dit is op een mobiel erg lastig te volgen allemaal.
 

Wil je een webshop of website die mobiel-proof is beginnen?

Wil je zelf een webwinkel beginnen? of een website starten die geschikt is voor een mobiele weergave. Dan kun je natuurlijk Gratis Webshop Beginnen gebruiken als webwinkelsysteem – een account is snel aangemaakt en je bent direct online!

Je kunt de webshop onbeperkt gratis uit proberen, bevalt het kun je altijd je webshop updaten naar een starter, basis of pro pakket en profiteren van de extra mogelijkheden.

Heb je al een webshop bij Gratis Webshop Beginnen kun je heel gemakkelijk je template omzetten naar een mobiel responsive template onder het kopje vormgeving -> maak of kies eigen template -> responsive template maken