05 november 2019
Online marketing effectief inzetten

Vrijwel ieder bedrijf doet wel iets aan online marketing. Denk aan bloggen, social media berichten plaatsen, zoekmachine optimalisatie en adverteren in Google. Maar vaak ontbreekt het aan een doordachte aanpak. Daardoor is de effectiviteit van de online marketing – en dus ook het rendement - verre van optimaal. Herkenbaar? Lees dan door. In dit artikel geven we je een aantal handvatten om je online activiteiten meer te structureren, zodat de kans op een goed rendement groter wordt.

De basis: voer een zoekwoorden- en concurrentieonderzoek

Een zoekwoorden- en concurrentieonderzoek levert je inzicht op in het zoekgedrag van je doelgroep en in de mate van concurrentie in de zoekresultaten in Google. Daarmee vormen deze twee onderzoeken de basis van online marketing. Als je immers niet weet welke zoekwoorden, dus welke taal, je doelgroep online gebruikt als ze naar jouw producten en/of diensten op zoek zijn, dan wordt het lastig om ze te bereiken.

De toegevoegde waarde van het concurrentieonderzoek, is dat je inzicht krijgt op welke zoekwoorden je een kans maakt om op redelijke termijn in de gratis zoekresultaten in Google te ranken. Daardoor weet je precies op welke zoekwoorden je in eerste instantie de focus moet leggen en voorkom je dat je tijd en geld verspilt aan zoekwoorden waarop de concurrentie te groot is.

Zelfs als je in eerste instantie via social media online marketing wilt inzetten, dan nog is het aan te raden om een zoekwoorden- en concurrentieonderzoek uit te voeren. Want ook via social media is het belangrijk om de woorden te gebruiken die je doelgroep gebruikt, en dus begrijpt.

Doelgroep zoekwoorden en concurrentieonderzoek

Onderzoeken zelf uitvoeren of uitbesteden?

Het uitvoeren van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek kost met gemak een volledige werkdag, maar het is geen ingewikkeld werk. Je hebt geen vakkennis nodig, alleen een actief Google Ads account. Via de zoekwoordplanner van Google Ads, kun je de zoekwoorden en de bijbehorende maandelijkse zoekvolumes in kaart brengen.

Voor het uitvoeren van een concurrentieonderzoek is, in tegenstelling tot het zoekwoordenonderzoek, wel vakkennis vereist. Heb je die niet? Besteed het werk dan uit. Dat scheelt veel leertijd. Bovendien heb je de zekerheid dat het onderzoek juist wordt uitgevoerd.

Optimaliseer je website

De kansrijke woorden uit het zoekwoorden- en concurrentieonderzoek verwerk je in je website, zodat de website in de basis online vindbaar is. Optimaliseer de webpagina’s door de zoekwoorden in de volgende onderdelen te verwerken:

1. In de URL
2. In de meta title en description
3. In de koppen
4. In de alinea’s
5. In bestandsnamen van afbeeldingen en video’s
6. In de alt tag en title tag van afbeeldingen.

Kies voor iedere pagina één hoofdzoekwoord en een aantal gerelateerde zoekwoorden. Het hoofdzoekwoord moet in ieder geval terugkomen in de URL, de meta data, de kop 1 en in de eerste alinea. De subzoekwoorden verwerk je in de andere koppen en alinea’s.

De techniek van de website

Een website met goed geoptimaliseerde content (tekst, afbeeldingen, video’s etc.) is een goede basis, maar de techniek moet ook goed zijn. Concreet betekent dit dat je website.

1. Snel moet laden (klik hier voor een snelheidstest van Google zelf)
2. Zoekmachinevriendelijke URL’s moet hebben. Dus niet website.nl/p124, maar website.nl/online-marketing-diensten .
3. Op mobiel goed moet functioneren (doe hier een test).

Natuurlijk gaat de techniek van een website verder dan alleen de bovenstaande drie punten, maar door deze drie punten op orde te hebben, heb je een goede basis.


techniek website

De promotie van je website

Nadat je website in de basis goed staat (goede content, de juiste zoekwoorden en een technisch goede website) is het zaak om tot promotie over te gaan. Zie je website als een fysieke winkel: doe je niks aan promotie, dan is de kans klein dat er veel bezoekers je winkel binnenstappen.

Maar zoals we in de inleiding van dit artikel aangaven, is een doordachte aanpak een voorwaarde om online marketing effectief in te zetten. Om je hierbij op weg te helpen, geven we je een voorbeeld van een dergelijke aanpak.
 

Een eenvoudig voorbeeld: SEO en emailmarketing

Je hebt een webshop in kleding op de juiste zoekwoorden geoptimaliseerd. Dagelijks komen er enkele honderden bezoekers, maar slechts een klein percentage koopt. Dit is heel normaal voor webshops, maar je wilt meer omzet en dus ga je jouw webshop op de volgende manieren promoten:

SEO

Om de vindbaarheid te verbeteren en daarmee het aantal websitebezoekers te verhogen, ga je artikelen plaatsen op blogwebsites over lifestyle en kleding. Je richt je daarbij niet direct op het promoten van je producten, maar op het leveren van toegevoegde waarde aan de lezers.

Zo schrijf je onder andere artikelen over kleding en kleurencombinaties en hoe je ervoor kunt zorgen dat je kleding langer mooi blijft. De blogs sluit je af met een kort stukje over jou als persoon en jouw bedrijf. In de beschrijving zet je ook een link naar je webshop.

Enerzijds zullen de blogartikelen bezoekers opleveren doordat lezers naar je webshop doorklikken. Anderzijds leveren de linkjes die bij de door jouw geschreven blogs staan een betere ranking in Google op, waardoor het aantal bezoekers naar je webshop toeneemt.

website promoten

E-mailmarketing

Omdat je weet dat slechts een klein percentage van je websitebezoekers koopt, geef je bezoekers de mogelijkheid om in ruil voor hun e-mailadres een kortingsbon van 15% aan te vragen, die ze bij hun eerstvolgende aankoop kunnen inwisselen.

Op die manier bouw je een e-mailadressenbestand uit waarmee je jouw (potentiële) klanten kunt bereiken wanneer jij dat wilt. Bijvoorbeeld als je een actie hebt, de nieuwe collectie binnen is of als je een specifiek item uit je collectie onder de aandacht wilt brengen. Reken maar dat je verkopen met dergelijke e-mails toe gaan nemen. Het is niet voor niets dat veel webshops gebruik maken van e-mailmarketing.

De winst: SEO en e-mailmarketing versterken elkaar

Door op SEO in te zetten, neemt het aantal websitebezoekers toe, waardoor het aantal uitgegeven kortingsbonnen ook toeneemt. Daardoor groeit het e-mailadressenbestand en kun je je doelgroep op ieder moment via een mailing bereiken. Je ziet, SEO en emailmarketing versterken elkaar, waardoor het rendement van de online marketing activiteiten hoger is, dan wanneer je slechts één van de onderdelen zou inzetten.

SEO en emailmarketing

Conclusie

Online marketing biedt enorm veel kansen om je bedrijf te laten groeien. Daarbij is het belangrijk dat je eerst een goede basis neerzet (geoptimaliseerde content, gepubliceerd op een website die technisch goed in elkaar steekt) om vervolgens tot promotie over te gaan. Het succes van het promoten van je website kun je vergroten door de verschillende onderdelen van online marketing op elkaar af te stemmen, zodat ze een versterkend effect op elkaar hebben.

Weet je niet hoe je online marketing voor jouw bedrijf het beste kunt uitwerken of heb je er simpelweg de tijd niet voor? Besteed het werk dan aan een online marketing bureau uit.

Deze publicatie is geschreven door Result Internetmarketing

Reactie schrijven op Online marketing effectief inzetten


Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN