16 november 2016

Contentmarketing is hét middel om als bedrijf te binden met de klant. De online wereld groeit en groeit en zo ook de content die online komt te staan. Maar wat is contentmarketing nou precies en hoe kun je nog uitblinken in deze oceaan aan informatie?
 

Definitie contentmarketing


“Contentmarketing is het inzetten van relevante en unieke content voor strategische (lange termijn) doeleinden van de onderneming.”

Voor non-marketeers klinkt deze definitie misschien nog wat vaag op het eerste gezicht, daarom wijden Het idee van contentmarketing is om nieuwe content te maken, die mensen willen lezen en binden aan jouw merk. Dit geeft meer conversie en waarde voor de lezer. In dit artikel krijg je alle ins en outs die je moet weten van contentmarketing. We beginnen met het begrip ‘content’.

Content blijft een vaag begrip


“Content is audiovisueel of geschreven informatie die verspreid wordt in belang van de onderneming en die interessant is voor de doelgroep om te bekijken.”

Dit klinkt misschien nog als een vaag en ruim begrip, maar het is vrij simpel. Alles wat een bedrijf deelt aan inhoud valt onder content. Een aantal voorbeelden van content: e-books, blogs, how to’s, onderzoeken, quizzen, infographics, video’s en vlogs. Content kan dus leesbaar, zichtbaar of hoorbaar zijn.
 

Waar moet content aan voldoen?


Contentmarketing werkt alleen als het op de juiste manier wordt geïmplementeerd. Hier is SEO (Search Engine Optimalization) van groot belang om aandacht aan te besteden. Daarnaast moet content voldoen aan:



 Relevante links
Als er veel relevante links naar jouw website verwijzen, ziet Google jou als autoriteit. Linkbuilding is een goede manier om dit te bereiken. Ook zorgen links naar meer bezoekers op je pagina. Links kunnen intern en extern zijn worden ingezet

 Goede keywords
Keywords zijn heel belangrijk voor de ranking in Google. Eén van de eerste stappen in een contentstrategie is het bepalen van de keywords. Deze keywords komen tot stand door een onderzoek via verschillende tools zoals de ´zoekwoordplanner´ van Google. Vervolgens verwerk je de keywords in de content in de kopjes, tussenkopjes en tekst. Door de match van je keywords in de titel en tekst ziet Google dat jouw pagina relevant is.

 Unieke content
Content hoort voor het eerst geschreven te zijn, en niet gekopieerd en geplakt van een andere bron. Google wil dat content nieuwe informatie toevoegt en er geen dubbele informatie wordt verspreid. Daarom is het bij unieke content belangrijk dat het relevant en van waarde is.

 Een goede structuur
De structuur van de website en pagina’s is belangrijk voor zowel Google als de lezer. Google kan je website beter indexeren als de structuur duidelijk is. Op je website is het belangrijk dat duidelijk is waar welke informatie te vinden is. En op de pagina’s moeten teksten makkelijk en duidelijk leesbaar zijn. Zo ziet Google ook dat het gebruiksvriendelijker is voor de consument en zul je een hogere beoordeling krijgen. Als je pagina’s geen goede structuur hebben, gaat dit ten koste van je click-through-rate en zullen mensen eerder wegklikken.

 Een toegankelijke website
Op elk apparaat moet de website toegankelijk zijn. Zowel op mobiel, tablet en laptop. Grote databestanden kunnen op mobiele pagina’s zorgen voor een langzame laadtijd. Op mobiel wil men juist snel informatie kunnen vinden.

 Een lage bounce rate
Veel ´bounces´ betekent dat je pagina niet aan de verwachting van de lezer voldoet en dat zij om deze reden de site verlaten zonder enige interactie. Dit zal de beoordeling van Google negatief beïnvloeden. Lees hier hoe je kunt zorgen voor een lage bounce rate.
 

Voor wie is contentmarketing?


Misschien loopt je online onderneming wel al goed of denk je dat je geen baat hebt bij contentmarketing, maar iedere online ondernemer kan zoveel meer bereiken door contentmarketing. Bovendien doet de concurrentie wel aan contentmarketing en is het een kwestie van tijd voordat zij beter zijn dan jij.

over Jordi Bron

Contany.nl helpt bedrijven bij het uitstippelen en implementeren van hun contentstrategie. Bloggen is daarbij super belangrijk en dit is dan ook het specialisme van Contany.nl