Contentmarketing is onmisbaar geworden in de online wereld. In deze blog leggen we uit waarom. Na de blog over wat het precies is, gaan we over op de voordelen van contentmarketing.
Wat is contentmarketing?
In de vorige blog is het begrip ruimschoots uitgelegd. Zo was bijvoorbeeld duidelijk dat het vaak iets meer geduld vergt voordat de resultaten zichtbaar zijn. Het is een langetermijnproces, maar het betaalt zich zeker terug.
De voordelen van contentmarketing
Contentmarketing heeft vele voordelen. Met contentmarketing kun je doelgericht te werk gaan. Je kunt heldere doelen stellen en de vooruitgang goed analyseren. De doelen van contentmarketing zijn:
Vindbaarheid op internet
Online succes begint bij online vindbaarheid. Het wordt steeds moeilijk om gevonden te worden op het internet. Er komen steeds meer websites, informatie en concurrentie bij. Google wordt daarom ook steeds strenger en stelt meer eisen. Google beoordeelt pagina’s op kwaliteit en geeft ze vervolgens een plaats in de zoekresultaten. Contentmarketing richt zich op het zo hoog mogelijk komen in de zoekresultaten. Het zoekgedrag van de consument is immers verplaatst van direct zoeken naar zoeken op een zoekmachine.
Merkbekendheid
Als je beter vindbaar op het internet bent ga je je richten op de merkbekendheid. Door je content kun je laten zien wie je bent en dat je iets te vertellen hebt. Je content kun je inzetten op al je kanalen. Als je doelgroep regelmatig wat van je voorbij ziet komen, gaan ze je bedrijf kennen. Merkbekendheid geeft meer vertrouwen, autoriteit, bezoekers enz.
Merkreputatie
Merkbekendheid geeft een sterkere merkreputatie. Je kunt de merkreputatie zelf niet bepalen, dit doen je stakeholders. Je kunt je merkreputatie wel zelf beïnvloeden. Je kunt in je content laten zien wie je bent, waar je voor staat en de lezer overtuigen dat jij de beste bent. Zo kun je een positief gevoel creëren bij je doelgroep.
Lead generation
Contentmarketing is een effectief middel om te gebruiken bij lead generation. Bij lead generation kom je aan gegevens zoals een e-mailadres die iemand bereid is je te geven, omdat ze er iets voor terug krijgen van jou. Lead magneten zijn video’s, onderzoeken, lijsten van tools, e-books etc.
Klantenrelaties opbouwen
Contentmarketing wordt ingezet om binding aan te gaan met de doelgroep. Dit doe je door waarde te creëren met jouw content. Als je regelmatig iets van je laat horen en de interactie aangaat met de doelgroep, zal de doelgroep een vertrouwd gevoel bij je krijgen. Je bouwt al helemaal klantenrelaties op door gepersonaliseerde content en benefits aan te bieden aan je doelgroep.
Conversie
Meer bezoekers, bekendheid, een positieve reputatie, meer leads en klantenrelaties betekent ook meer conversie. Met contentmarketing krijg je meer relevante bezoekers die daadwerkelijke interesse hebben en eerder zullen overgaan op conversie. Je kunt je content ook doelgericht op conversie maken door gebruik van sidebars en call-to-actions.Contentmarketing moeilijk?
Contentmarketing hoeft niet moeilijk te zijn. De basis is voor iedereen toegankelijk. Er is veel informatie op internet te vinden om je in te lezen, al is niet alles per sé waarheid wat er aan informatie te vinden is. Door je in te lezen in contentmarketing kom je al een heel eind.
Het is belangrijk dat je het blijft bijhouden. Het volhouden om actief content te blijven publiceren, is voor veel bedrijven een uitdaging. Contentmarketing vergt veel tijd, ook om up-to-date te blijven. Om doelgericht en effectief te werk te gaan is een strategie nodig. Vanuit de strategie maak je een contentkalender en nadien ga je evalueren en je strategie verbeteren.