Het gezicht achter de webwinkels www.stoffennl.nl en www.moimi.eu is Emmie van de Griend 45 jaar, (bruids)coupeuse en sociaal ondernemer. Ik ben getrouwd en moeder van 5 kinderen (tussen de 10 en 23 jaar).
Met hoeveel personen zijn jullie werkzaam in je bedrijf, en wat zijn hun functies?
Ik ben ZZP-er, maar heb sinds kort een nauwe samenwerking met Gerlon Prenger (49 jaar), die sinds januari (op basis van de participatiewet) haar eigen onderneming’t Wolpunt, bij mij in de (web)winkel runt.
Verder ben ik leerwerkbedrijf (ik heb stagiaires) en hebben we 6 dagdelen in de week in de winkel creatief café (een creatief ontmoetingsplek), waar 6 vrijwilligers als gastvrouw werken.
Wat voor soort webshop heb je?
Ik ben begonnen met 1 webshop, waar ik de artikelen die ik in mijn (naai)atelier maakte, vnl. exclusieve verkleedkostuums, te koop aanbood. Later ben ik er stoffen bij gaan verkopen (toen ben ik overgstapt naar GBW).
Al gauw bleek dat ik met twee soorten klanten te maken had. Aan de ene kant mensen die bepaalde kostuums willen laten maken en aan de andere kant, klanten die stoffen in willen kopen om zelf te gaan naaien. Ik heb toen (dat was 2 jaar geleden) de website gesplitst, in twee opzichzelf staande sites.
Wanneer besloot je een webshop te beginnen?
Ik ben al vrij snel na het starten met mijn atelier (mijn atelier bestaat 8 jaar) ook met een webshop gestart. Ik ben begonnen met op bestelling bepaalde bijzondere kostuums te maken. Bijna ieder op bestelling gemaakt kostuum/artikel, heb ik gefotografeerd om het vervolgens aan te kunnen bieden in mijn webshop. Zo heb ik de basis gelegd. Dus alle artikelen van de site www.moimi.eu zelfgemaakt.
Wat is je doelgroep die je wil bereiken, en hoe bereik jij die?
Voor de kostuums, bestaat mijn doelgroep uit mensen die een exclusief kostuum willen. Ik adverteer regelmatig op marktplaats met mijn eerder gemaakte kostuums, en daarvanuit komen dan vanzelf ook wel weer nieuwe aanvragen. Maar ik post ook wel eens berichtjes in facebookgroepen.
Deze werkwijze heb ik ook voor de stoffenwebwinkel. Adverteren op marktplaats en regelmatig actief deelnemen aan facebookgroepen. Verder heb ik sinds een jaar ook een fysieke winkel (op anti kraakbasis), waar mensen de stoffen ook kunnen zien/voelen.
Hoe heb je naamsbekendheid opgebouwd?
Mijn naamsbekendheid vooral m.b.t. de bruidsmode, is in de regio vooral via mond op mond reclame gegaan. Maar ook omdat ik vaak net die artikelen maak, die niet zo gemakkelijk te verkrijgen zijn, scoor ik op bepaalde artikelen vrij hoog in google.
Was het opstarten van je webshop (onderneming) ingewikkeld?
In eerste instantie leek het moeilijk, omdat ik me de software eigen moest maken. Maar in de loop der tijd ga je er steeds meer mee lezen en schrijven. Ook heb ik wel veel aan de facebookgroep, sinds ik die ontdek heb, is mijn kennis al flink gegroeid. Al moet ik zeggen dat ik geen genie ben….En soms bewust dingen nog maar even niet verander omdat ik bang ben dat er dingen mis zouden kunnen gaan…
Waardoor maak jij onderscheid met je webshop van de rest in dezelfde branche?
Voor de site www.moimi.eu is dit het feit dat op kostuum gebied eigenlijk alles mogelijk is. Ik kan in principe alles maken en betrek de klant nauw in het proces van ontwerp tot kostuum.
Voor de site www.stoffennl.nl is dit het feit dat ik een uitgebreid assortiment bruidsstoffen heb (mijn atelier is o.a. ook gespecialiseerd in bruidsmode).
Verder heb ik veel kennis op het gebied van allerlei soorten stoffen en hun eigenschappen. Daarbij zorg ik voor een correcte snelle levering en een open communicatie met de klant. Ook probeer ik zoveel mogelijk bereikbaar te zijn voor de klant. Dus zowel overdag als ’s avonds worden er mailtjes beantwoord….
Wat zou jij nog graag zien veranderen (eventueel in de toekomst) in je onderneming?
Ik ben nog steeds druk bezig de mijn sites overzichtelijker en strakker te maken. Vooral voor de site www.stoffennl.nl is dit een hele klus vanwege het uitgebreide assortiment om e.a. overzichtelijker te maken… dus dat gaat stukje bij beetje..
Verder zou ik nog wel eens de chat optie actief willen zetten. Maar daarvoor ontbreekt het me nu nog aan tijd. Ook zou ik als sociaal ondernemer, meer mensen een nieuwe start willen bieden zoals ik dat aan Gerlon van ’t Wolpunt heb kunnen doen.
Zijn er nog belangrijke tips die je mede webshop eigenaren wil mee geven?
Wees online zoveel mogelijk beschikbaar en reageer snel op vragen van klanten.
Neem dus snel een kijkje op en bekijk wat voor jou de mogelijkheden zijn.
Ik ben trots op je nichtje!