Wie is de persoon achter Easy Fiber 4 All?
Mijn naam is Erik Onkenhout. Ik ben 36 jaar en een trotse vader van 2 meisjes van 5 jaar (een tweeling dus) en getrouwd met een hele mooie vrouw.
Mijn dagelijkse werk is bij een kabelbedrijf waar ik al 15 jaar werk. Dit bedrijf legt voornamelijk glasvezel-netwerken en COAX-netwerken (t.b.v. TV, Internet en Telefoonsignaal) aan en maken hier aanpassingen in de kabels of de apparatuur. Denk hierbij aan ZIGGO, KPN of interne netwerken binnen een bedrijfspand of in een woonhuis. Bij dit bedrijf ben ik onderaan de ladder gestart. Intussen ben ik in zowel COAX- (TV-kabel) en Glasvezel netwerken volledig allround. Van het installeren van modems tot alle soorten storingen oplossen, van het meten van de kabels in het netwerk tot het opgraven van bepaalde locaties waar zich een lasmof of storing bevindt en zelf van het klantcontact tot het maken van meetrapporten.
Ter verbreding van mijn werk en inkomen ben ik een webshop begonnen t.b.v. het verkopen van producten en gereedschappen, die nodig zijn voor specifiek interne glasvezel-netwerken.
Verder ben ik een harde werker, die niet opgeeft, bijna alles kan, erg secuur is en die graag bij z’n kinderen en vrouw thuis is of andere leuke dingen doet. Ook ben ik een open persoon, die meestal recht door zee is, maar iedereen in z’n waarde probeert te laten.
Met hoeveel personen zijn jullie werkzaam in je bedrijf, en wat zijn hun functies?
De webshop run ik geheel zelf.
Wat voor soort webshop heb je?
Een Webshop t.b.v. het verkopen van producten en gereedschappen, die nodig zijn voor specifiek interne glasvezel-netwerken, dus voor een verbinding in een pand of bedrijf, van het ene punt naar het andere. Dit kan om 2 vezels gaan, maar ook bijvoorbeeld om 24 vezels. Aan het begin en aan het eind van deze punten kan de apparatuur aangesloten worden, die met elkaar moet communiceren.
Wanneer besloot je een webshop te beginnen?
Een jaar of 2 geleden. Sinds vorig jaar augustus pas echt in de lucht gegaan.
Wat is je doelgroep die je wil bereiken, en hoe bereik jij die?
Mijn doelgroep is bedrijven als (telecom) installateurs, die bijvoorbeeld al elektriciteit, internetkabels (UTP), telefoonkabels, brandbeveiliging, etc aanleggen. Maar die niet geheel zijn ingericht op glasvezel netwerken, omdat dit toch een specialisme is. Door mijn concept wordt het mogelijk voor elk bedrijf, om dit aan te leggen. Ook zijn de bestaande bedrijven, die al in de glasvezel zitten, een doelgroep voor mij. In principe kunnen bijvoorbeeld Datacentra of andere ICT-instellingen een goede doelgroep voor mij zijn. Maar ook merk ik dat AV-Licht en Geluidsbedrijven ook met sommige van mijn producten te maken hebben.
Hoe heb je naamsbekendheid opgebouwd?
Nog niet eigenlijk. Ik heb gemerkt, dat het enorm lastig is om tussen de bedrijven te komen. Dit omdat deze markt zo vreselijk gesloten en afgeschermd is. De bedrijven houden heel erg vast aan merken of bedrijven waar ze al zaken mee doen. Ik ben nog bezig met mijn vindbaarheid en ook ga ik een soort flyer/foldertje maken, die ik wil verspreiden onder mijn doelgroep.
Was het opstarten van je webshop (onderneming) ingewikkeld?
Ja best wel. Vooral het vinden van de juiste leveranciers met de juiste producten en de juiste prijzen was, en is nog steeds, heel erg lastig.
Waardoor maak jij onderscheid met je webshop van de rest in dezelfde branche?
Mijn openheid in prijs, de lage prijzen en laagdrempeligheid in de zin van een degelijke omschrijving van de producten en de netwerken op zich. Ook het specifiek toespitsen op interne glasvezel netwerken, die toegankelijk is voor iedereen, onderscheidt mijn webshop van de rest in dezelfde branche. Ook wil ik extra veel meedenken en service gerichter zijn naar de klant, dan de rest.
Wat zou jij nog graag zien veranderen (eventueel in de toekomst) in je onderneming?
Uiteraard naamsbekendheid en een grotere klantenkring, die natuurlijk veel gebruik gaat maken van mijn producten.
Zijn er nog belangrijke tips die je mede webshop eigenaren wil mee geven?
Verkijk je er niet op hoeveel werk het toch nog is, ondanks dat het heel erg simpel lijkt.
Neem snel een kijkje op en bekijk wat jouw mogelijkheden zijn.