Als webshop eigenaar sta je voor een leuke uitdaging. Je moet namelijk zoveel mogelijk bezoekers naar jouw webshop zien te trekken én je moet deze bezoekers ook nog om gaan zetten naar betalende klanten. Om dit voor elkaar te krijgen, spelen onder meer conversie-optimalisatie en zoekmachine optimalisatie een cruciale rol.
Als we het over zoekmachine optimalisatie (SEO) hebben, hebben we het ook al snel over content. Content is namelijk één van de factoren waarmee je jouw webshop kunt onderscheiden, waardoor je betere rankings binnen Google kunt gaan krijgen. Ondertussen draagt perfecte content ook nog bij aan het verkoopproces; met de juiste content weet je jouw bezoekers immers te overtuigen om een bepaald product uit jouw webshop aan te schaffen!
Is content belangrijk voor een webshop?
Eigenlijk hebben we het antwoord op deze vraag al gegeven; content is niet alleen héél belangrijk, maar is zelfs onmisbaar voor een webshop. Alleen met de juiste content ben je namelijk in staat om jouw webshop te onderscheiden ten opzichte van de concurrentie, ben je in staat om hoge rankings binnen Google te verkrijgen en ben je in staat om het conversiepercentage (flink) op te hogen.
De content die op jouw webshop staat, is dus niet alleen van meerwaarde voor het algoritme van Google. Nee, ook de bezoekers van jouw webshop genieten al snel van de hoogwaardige, unieke en waardevolle content op jouw website. Als dat het geval is, zie je dat ook al snel terug aan het aantal orders en de winst van jouw webshop.
Met content ben je bovendien in staat om louter de juiste mensen naar jouw webshop aan te trekken. Wat we hiermee bedoelen? Dat leggen we graag hieronder uitgebreid aan je uit!
Vind en ontvang jouw ideale klanten
Op welke doelgroep richt jouw webshop zich? Dit is eigenlijk één van de eerste vragen die je voor jezelf moet gaan beantwoorden. Definieer wie jouw ideale klant is, hoe jouw ideale klant zich gedraagt en hoe je jouw ideale klant het beste kunt benaderen.
Denk hierbij onder meer aan de voice of tone van de content op jouw website. Spreek je jouw bezoekers bijvoorbeeld met ‘je’ of met ‘u’ aan? En hanteer je een formele schrijfstijl of laat je het liever allemaal iets formeler klinken? Dergelijke keuzes kan je alleen maken als je voor jezelf op een rijtje hebt gezet wie jouw ideale klant nou precies.
Hoe krijg je jouw ideale klant?
Nu je weet wie jouw ideale klant is, ben je in staat om jouw ideale klant te gaan bereiken. Hoe je dat doet? Daar is maar één antwoord op: door hoogwaardige content te maken. Het is hierbij de bedoeling dat de content van een hoog niveau is, onwijs waardevol is en ook uniek is. Duplicate content – gekopieerde content – wordt namelijk door Google hard afgestraft.
Al met al speelt content een doorslaggevende rol in het proces om jouw ideale klanten te bereiken. Als jouw ideale klanten eenmaal in jouw webshop terecht zijn gekomen, is het van belang dat je hen weet te overtuigen. Ook dat doe je door content te plaatsen; dit heeft overigens niet alleen betrekking op geschreven content, maar ook bijvoorbeeld op afbeeldingen en video’s!
Content voorbeelden
- Een informatief blogartikel: een dergelijk blogartikel levert hogere rankings in Google op én je weet jouw bezoekers hiermee perfect te informeren.
- Productomschrijvingen: hiermee weet je jouw bezoekers te informeren, maar weet je hen ook direct te overtuigen om een bepaald product aan te schaffen.
- Beeldende content: ook beeldende content doet het altijd goed in combinatie met geschreven content. Je kunt hierbij denken aan een video ter ondersteuning van jouw productomschrijvingen
- Informatieve content: denk aan een ‘Over ons’ pagina in jouw webshop of een pagina met informatie over de verzending, retournering, etc.
Al deze soorten content kunnen verdeeld worden in verschillende doelen: het bieden van entertainment, het verstrekken van informatie, het overtuigen of het converteren. Als je de content (laat of gaat) schrijven, is het van belang om het gewenste doel altijd in het vizier te houden.
Hoe plan je content het beste in?
Voor de ranking binnen Google is het van belang dat je stelselmatig nieuwe content aan jouw webshop toevoegt. Daarbij is het zelfs wenselijk dat je dit op dezelfde dagen in de week doet; maak daarom voor jezelf een compleet concept plan op.
Vervolgens kan je alle geschreven content direct in jouw webshop in gaan plannen. Dit kan je het beste doen met behulp van projectmanagement software; dergelijke software is óók erg handig als je schrijvers inhuurt voor jouw webshop. Software maakt het leven van een webshopeigenaar absoluut makkelijker en dat is zeker het geval bij projectmanagement software!
Groei!
Door op een serieuze wijze met content aan de slag te gaan, weet je al snel een mooie groei te bewerkstelligen. Deze groei is bijvoorbeeld zichtbaar in het aantal websitebezoekers, maar ook in het aantal orders via jouw webshop.
Als jouw webshop eenmaal goed in Google gevonden wordt, krijg je ook meer en meer organische bezoekers. Dat is zeker het geval als je hoogwaardige content weet te produceren waarmee je jouw webshop-bezoekers direct weet te overtuigen om een bepaald product aan te schaffen.
Wil je graag de gewenste stappen met jouw webshop gaan zetten? Zorg dan dat je weet wie jouw doelgroep is, zorg voor hoogwaardige content én verspreid deze content via de social media kanalen. Met de juiste inhoud en de juiste boodschap weet je al snel meer bezoekers te trekken én meer orders te scoren. Content speelt al met al een cruciale rol voor het succes van een webshop; start dus direct met het optimaliseren van de content voor op jouw webshop!