09 mei 2018
Hier gaat het bij de meeste bedrijven vaak fout. Ze schrijven veel te lange teksten over wat hen zo goed maakt, waarom bezoekers voor hun dienstverlening moeten kiezen en bespreken tot de details hoe de uitvoering van hun diensten eruit gaat zien. Je krijgt bij dit soort teksten het gevoel dat het bedrijf zich boven god plaatst (knipoog).


Waarom werken dit soort teksten niet? Dit heeft drie redenen:

1) Mensen doen graag zaken met mensen. Op moment dat je een wij van WC-eend verhaal leest ontbreekt het menselijke karakter en wordt er geen vertrouwensband opgebouwd met de bezoeker. Deze prefereert vaak een menselijke houding terug te zien in teksten en enige bescheidenheid.

2) Lange teksten werken niet. Onze aandacht is schaars en we scannen slechts teksten. Wanneer deze erg lang is, wordt de kans steeds kleiner dat deze volledig gelezen wordt. Korte teksten krijgen vaak wel de aandacht die ze verdienen, omdat het behapbaarder is.

3) Webteksten die preken voor eigen parochie en de volledige dienstverlening tot de kiem toelichten, wekken geen gevoel van nieuwsgierigheid op bij de bezoeker. Deze zal dus minder de drang voelen om het contactformulier in te vullen. Probeer de bezoeker niet te veel informatie prijs te geven, zodat er een gevoel van nieuwsgierigheid blijft bestaan.



Tip: Houd het kort en blijf authentiek.

#2 - Het gebruik van fancy sliders.

Er zijn veel bedrijven die nog steeds gebruik maken van ‘fancy’ sliders, bewegende beeldelementen, onrustige pop-ups en ga zo maar door. Allemaal elementen die heel gaaf lijken, maar de bezoeker in een modus van frustratie en paniek brengen. Het zijn prikkels waar hij niet om gevraagd heeft en dat zorgt in je hoofd voor ‘paniek’.

Een gefrustreerde bezoeker koopt niet.
Houd een website of webshop zo rustgevend mogelijk en zorg alleen voor extra prikkels als deze conversie verhogend kunnen werken. Denk bijvoorbeeld aan contrasterende en oplichtende ‘buy now’ buttons. Deze moeten eruit springen. Echter, een slider met nietszeggende foto’s moet van de bezoeker zo min mogelijk energie kosten om te verwerken, omdat dat niet het verschil gaat maken tussen of hij wel of niet het ene product koopt.

Aanverwant is het voordeel dat je hebt met betrekking tot het minimaliseren van laadsnelheid van de pagina. Een snelle website is een goede gewoonte en wordt door zowel Google als de bezoeker enorm gewaardeerd. Houdt de website dus licht verteerbaar voor zowel de bezoeker als Google, omdat dat de pagespeed enorm ten goede zal komen. Een opvallende slider hoort daar niet bij en is zeker een conversiekiller.


#3 - Alleen maar tekst en geen beeldmateriaal

Een bezoeker prefereert vaak beeld boven tekst. Een plaatje kan meer zeggen dan 1000 woorden. Dat wil niet zeggen dat je alleen maar afbeeldingen en video’s op je website moet opnemen, maar een goede balans tussen beide is het meest ideaal voor een bezoeker. Zorg dus voor een goede en natuurlijke afwisseling.

Teksten blijven behapbaar op moment dat ze aangevuld worden met afbeeldingen. Door per 100 woorden bijvoorbeeld een afbeelding of video op te nemen, houd je de aandacht van de bezoeker langer vast en voorkom je dat deze je website voortijdig verlaat (hoge bounce rates).

Wat ook goed werkt, is het gebruik van infographics. Dit zijn kleine informatieve afbeeldingen die vaak een zeer grote inhoudelijke boodschap hebben, maar dan verwoord in een overzichtelijke afbeelding.

Tip: voor het gratis commercieel gebruik van afbeeldingen kun je terecht bij websites als pixabay.com en pexels.com.


Conclusie

Kortom, mijd de bovenstaande conversiekillers op je website. Houd de website levendig, menselijk en behapbaar. Maak een bezoeker niet gestresst door het toevoegen van allerlei opvallende en bewegende elementen. Ook hier geldt: overdaad schaadt. Mocht je nog een mooie toevoeging hebben aan deze blogpost, schroom niet om deze achter te laten in de reacties.

Deze gastblog is geschreven door Joep Franssen, oprichter van het webdesignbureau WebNexus. De afgelopen vier jaar heeft hij veel ondernemers aan websites geholpen en zodoende heeft hij veel kennis opgebouwd over wat wel en niet goed werkt om conversies te genereren met je website of webshop. In deze gastblog deelt hij drie veelvoorkomende ‘conversiekillers’.