Het verzendproces gaat tegenwoordig verder dan puur alleen het inpakken en verzenden van je producten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat meer dan 90% van de consumenten in heel Europa een herhaalaankoop doet vanwege een positieve bezorgervaring. Sterker nog, 66% van de consumenten verlaat een webshop vanwege onvoldoende bezorgopties. Het is een absolute aanrader dus om je verzendproces zo goed mogelijk op te zetten. Om je daarin een handje te helpen geven we je in dit blog 5 onmisbare tips om je verzendproces slim in te zetten, zodat jij je kunt focussen op een nog betere webshop en conversie kunt verhogen.
1: Vliegensvlug starten met verzenden
Wanneer je webshop nog niet live is of je net gaat starten, is het belangrijk goed over je verzendstrategie nagedacht te hebben. Die omvat verschillende aspecten, zoals:
- Met welke vervoerder(s) ga jij verzenden en welke verzendopties bied je aan?
- Welke verzendkosten hanteer je in jouw webshop?
- Hoe zorg je ervoor dat het pakket zo snel mogelijk bij je klant belandt?
- Hoe houd je jouw klant op de hoogte van de status van de zending?
- Vergeet je retourbeleid niet. Het is verplicht binnen 14 dagen retouren te accepteren.
Tijd is kostbaar en daarom kun je het best je verzendproces zo volledig mogelijk automatiseren. Dat is voor iedere webshop mogelijk met bijvoorbeeld een verzendtool. Door je webshop te koppelen aan een verzendtool als SendCloud, kun je jouw orders automatisch verwerken en direct omzetten in verzend labels van vervoerder(s) naar keuze. Daarnaast houd je jouw klanten automatisch op de hoogte van de status van de zending. Op die manier houd jij meer tijd over om je te focussen op de optimalisatie van je webshop en de producten die je aanbiedt. Waardoor je vervolgens weer meer conversie kunt verhogen. Een win-win situatie dus.
2: Kies de juiste verzendopties en optimaliseer je check-out
Met welke verzendopties kun je het best aan de slag gaan? Het is belangrijk om je producten te matchen met de meest geschikte vervoerders en verzendopties. Dat hangt af van:
- Het gewicht van je zending
- De omtrek van je zending
- De bestemming van je zending (binnen- of buitenland)
- Met of zonder Track & Trace code
Door vervoerders te combineren, bepaal je altijd de beste verzendoptie voor jouw zending. Verzend je bijvoorbeeld kleine pakketjes, zoals sieraden, dan is briefpost of een brievenbuspakje vaak de voordeligste optie. Deze optie brengt een extra voordeel mee, je klant hoeft niet thuis te zijn voor de aflevering. Daarnaast is het belangrijk de keuze in de check-out bij je klant te laten. De voornaamste reden van een verlaten check-out is dat er te weinig bezorgopties worden aangeboden. De levertijd speelt daarin weer een belangrijke rol. Denk daarom ook eens aan Same Day Delivery waardoor je ook avondlevering aanbiedt en Express zendingen.
3: Denk na over de verzendkosten die je hanteert
Buiten de verzendopties in je check-out dien je goed na te denken over de verzendkosten die je hanteert in je webshop. Ze zijn namelijk ook bepalend voor de conversie in je webshop en uiteindelijk je winst. Te hoge kosten voor een zending is ook een reden voor consumenten om de check-out te verlaten. Denk daarom goed na hoeveel en of je jouw verzendkosten doorberekent aan je klant. Verzend je producten met een lage prijs en marge? Dan is volledig gratis aanbieden een margekiller.
Een veelgebruikt alternatief is gratis verzenden vanaf een bepaald bedrag of gratis verzenden aanbieden tijdens de feestdagen. Een voordeel daarvan is dat je bezoekers ook nog eens geneigd zijn om iets extra’s te kopen, om gratis bezorging te verkrijgen. Experimenteer vooral met de verzendkosten, wanneer je ze toch wil doorberekenen aan je klant en reken nooit het volledige verzendbedrag dat jij betaalt door aan je klant. Wanneer de verzendkosten hoger zijn dan 10% van de aankoopprijs, is er meer kans dat de klant de check-out gaat verlaten.
4: Goed en slim verpakken
Zodra de order bij jou binnenkomt is het aan jou om deze te verwerken en te verzenden. Het is daarin belangrijk dat je jouw product veilig en stevig verpakt. Voldoe je niet aan de verpakkingseisen, dan is de kans klein dat je product goed bij de klant aankomt. We zetten daarom voor je op een rijtje hoe je het best je producten kunt verpakken:
- Gebruik een stevige verzenddoos of gevoerde envelop. Vul de ruimte tussen je product en de verpakking op met bubbelfolie of piepschuim.
- Gebruik sterke tape van minimaal 48mm breed.
- Verzend je breekbare producten? Dan kun je het best werken met (golf)karton dat uit meerdere lagen bestaat.
- De kosten van je zending hangen af van de omvang en het gewicht van je zending. Zorg er daarom altijd voor dat je pakket aan deze voorwaarden voldoet. Is je zending te groot of te zwaar? Dan zal de vervoerder toeslagen aan je doorbereken.
- Unieke klantervaring meegeven? Werk dan met verpakkingen in eigen huisstijl en/of voeg een persoonlijke note toe om herhaalaankopen te vergroten
Je weet dat je pakket goed is verpakt, wanneer je het op iedere zijde durft te laten vallen. Houd dat dus altijd in je achterhoofd.
5: Verzekerd verzenden, wel of niet doen?
Wist je dat je pakketten standaard niet zijn verzekerd? Er worden dagelijks miljoenen pakketten verwerkt in de sorteercentra. Daarbij bestaat er een kans dat er iets mis kan gaan met je zending. Wanneer je niet bent verzekerd, verzend je op eigen risico en krijg je géén geld terug wanneer er iets misgaat. Daarnaast blijf je jouw klant het product verschuldigd. Je bent namelijk verantwoordelijk voor de zending, totdat deze bij je klant wordt geleverd. Verzend je daarom producten van een hoge waarde, dan is het altijd verstandig om je product aanvullend te verzekeren. Handig om te weten, je kunt producten voordelig verzekeren voor ieder willekeurig bedrag via SendCloud van €100,- tot €5000,-.
Tot slot
Vergeet niet om je verzendstrategie duidelijk in je webshop te communiceren. Door je bezoekers te informeren over jouw (aantrekkelijke) verzendopties, verhoog je conversie. Vermeld daarom altijd wanneer jouw klant het pakket kan ontvangen op de homepage, op de productpagina’s, in de check-out en zodra de bestelling is geplaatst via Track & Trace mails om het pakket te volgen.
Met DHL en UPS wel goede ervaring, sinds kort ook met FedEx. Werken erg fijn en goede service.