Instagram influencers VS. Influencer Marketing
In deze snelgroeiende online wereld wordt het inzetten van social influencers alsmaar interessanter. Wanneer je door je feed op Instagram scrollt, kom je steeds vaker gesponsorde posts van deze hedendaagse “superstars” tegen. Maar waar komen deze posts vandaan?
Influencer Marketing is een ontluikende vorm van marketing waarin een influencer of het kanaal wordt ingezet om een specifieke doelgroep te bereiken en te activeren. Deze target group is veelal via verschillende Social Media te bereiken.
Een veel gebruikt medium waarop het wordt toegepast is Instagram. Instagram heeft namelijk veel social influencers in zijn gelederen. Influencers op Instagram komen in allerlei soorten en maten. Er zijn talloze niches waarin deze content creators zich bevinden. Daarnaast is er een enorme variatie, en dus verschil, in volgers aantallen en betrokkenheid met de doelgroep. Zo heeft de ene content creator enkele duizenden volgers met een zeer hoge engagement en heeft de ander weer miljoenen volgers waar slechts een marginaal aandeel interactie heeft met de content op het profiel van deze socialite. Dit is overigens niet perse goed of slecht maar volledig afhankelijk van wat jij met je webshop en, nog specifieker, met de campagne wilt bereiken.
Match Influencers met jouw merk of product
Zoals vermeld, kun je influencers indelen in talloze categorieën en is er een enorme variatie in contentcreatie. Als merk of bedrijf kies je een content creator die zich focust op jouw doelgroep zodat je jouw merk of product in the picture kunt zetten. Door middel van een post of story op Instagram kan de “content-creator” deze doelgroep voor jou targetten. Indien vakkundig geselecteerd, wordt deze creator ten slotte gevolgd door mensen of bedrijven die raakvlakken hebben met jouw merk of product.
Bereik vs. Engagement
Veel bedrijven stellen zichzelf de vraag: “Waar moet ik opletten om de waarde van een influencer of blogger te bepalen?” Het aantal volgers van een content creator is vrijwel altijd secundair aan de engagement. Het kanaal van de influencer valt of staat ten slotte bij zijn of haar community. Het is voor Influencers belangrijk dat er interactie met de volgers is. Deze interactie wordt gemeten en uitgedrukt in engagement. Op Instagram bestaat engagement uit comments en likes. Bedrijven zijn ook vandaag de dag nog vaak in de veronderstelling denken dat de influencer met de meeste volgers de meeste waarde heeft. In de praktijk draait het echter om de engagement wat bepaald welke, potentiële, waarde een content creator voor jouw merk of product heeft. Dit dient vervolgens in verhouding te staan tot het aantal volgers en de post frequentie. Uitzondering op de regel zijn de celeb-influencers waar de engagement, uitgedrukt in percentages, vaak velen malen lager ligt.
Het inzetten van Micro- en Macro Influencers
Er zijn dus content creators op Social Media met relatief weinig volgers en Influencers met een zeer grote achterban. Afhankelijk van de niche waar de Social Influencer zich bevindt, kan dit bepalend zijn voor de potentie van het kanaal dat jij wilt inzetten voor jouw webshop. De Influencers die een volgersaantal van 2500 tot 50.000 hebben worden vandaag de dag als ‘Micro-influencer’ bestempeld. Macro-Influencers hebben een volgersaantal vanaf 50.000 volgers. Al verschuiven deze grenzen steeds verder op. Naast het verschil in volgers aantallen, is een verschil dat Micro-Influencers vaak meer interactie, uitgedrukt in % engagement, met de volgers hebben dan de Macro-Influencers. Dit is overigens per niche en per kanaal afhankelijk.
Authenticity is key
Juist omdat Influencer Marketing hot is en jouw doelgroep steeds vaker geconfronteerd wordt met gesponsorde posts, is het belangrijk dat content creators een authentieke uitstraling waarborgen. Het is belangrijk dat de social influencer of blogger zich vereenzelvigd met jouw webshop of product zodat zij jouw merk op een natuurlijk wijze bij jouw doelgroep kunnen introduceren. Het is daarnaast ook goed om rekening te houden met de spanningsboog van jouw doelgroep. Stories of Instagram clips dienen daarom bij voorkeur 30 seconden, maar zeker niet langer dan 60 seconden te duren.
Fake Influencer Marketing
De afgelopen tijd is dit veelvuldig in het nieuws geweest: fake Influencer Marketing. Op Instagram is een persona actief die volledig door de computer gedesigned is: Lil Miquela. Het is weliswaar geen echt persoon maar hoort inmiddels wel bij de meest intrigerende Influencers op Instagram. Het is natuurlijk de vraag of dit slechts een hype is of dat we kennis maken met een nieuwe vorm van Influencer Marketing. Feit is, is dat Lil Miquela in staat is om een groot publiek te bereiken én te fascineren.
Storytelling
Er zijn een aantal Instagram functionaliteiten waar nog niet iedereen kennis van heeft genomen. Vrijwel iedereen is inmiddels bekend met het plaatsen van stories op Instagram. Je kunt als merk of bedrijf namelijk op Instagram een story opslaan als hoogtepunt. Zo krijgt jouw publiek een story langer te zien dan de 24 uur die momenteel staan voor een story. Wellicht vanzelfsprekend, maar het is daarnaast belangrijk om de beeldkwaliteit te waarborgen.
Succesvolle Instagram Influencer campagnes
Elke succesvolle campagne begint bij het uitwerken van de marketingstrategie. Zorg ervoor dat je een duidelijke strategie voor ogen hebt, op die manier kun jij het meeste uit de samenwerking met een Instagram content creator halen. Hier een beknopt stappenplan voor een goede samenwerking:
-
Vind de juiste influencers & bloggers: zoek naar profielen die actief zijn in jouw branche en die jouw doelgroep aanspreken.
-
Ga de samenwerking aan: zodra je de juiste persoon hebt gevonden zal je hem of haar moeten benaderen. Verdiep je in het kanaal van de influencer, introduceer je webshop of producten en voorzie de content creator van een korte briefing.
-
Zorg ervoor dat je de campagneresultaten in kaart brengt: op die manier meet je wat de resultaten van je campagne zijn en welke KPI’s aansluiten op de doelstellingen van jouw organisatie.
Budgetplanning voor Instagram Influencer
Oké, je hebt nu een passende blogger of influencer gevonden en je hebt bedacht wat voor samenwerking je aan wilt gaan. Op korte termijn of juist op de lange termijn. Als je kiest voor een samenwerking voor een lange termijn, is het key-word geloofwaardigheid. Maak in dat geval duidelijke afspraken met de content creator en betrek hem of haar bij jouw contentstrategie. Prijzen variëren sterk per influencer dus reserveer een budget en level dit met de overige creators die jij wilt inzetten voor het promoten van jouw webshop. Bij weinig tot geen budget is het belangrijk om op een creatieve manier gebruik te maken van Influencer Marketing. Desalniettemin is het belangrijker dat de waarde die je uit een campagne haalt in verhouding staat tot de investering die je hebt gedaan.
Bron: Juulr.com