11 september 2017
De belangrijkste juridische aspecten van een webshop

Als je een webshop start dan komt daar heel veel bij kijken. Je wilt een mooie website, je zoekt naar goede producten en je denkt aan je marketing. Maar bij een webshop komen ook veel juridische aspecten kijken. Ik deel de belangrijkste juridische zaken die bij een webshop horen!

Informatie over de webshop

Als je een online onderneming hebt, zoals een webwinkel, dan ben je verplicht om bepaalde informatie te delen. Hieronder valt de naam en het adres van je onderneming, de contactgegevens als e-mailadres en telefoonnummer, het KvK-nummer en het btw-nummer.

Ook over de producten en de werkwijze deel je bepaalde informatie. Over het product geef je aan wat voor product het is, bijvoorbeeld welke kleur is het, welke maat of wat zijn de materialen waarmee het gemaakt is. Je geeft aan wat de prijs is en wat de verzendkosten zijn. Ook deel je hoe het product wordt verzonden, wat jouw algemene voorwaarden zijn en wat de bedenktijd voor de klant is.

Zorg ervoor dat deze informatie duidelijk op je website staat!

Informatie over de webshop


Juridische aspecten van een webshop

In een webshop verkoop je over het algemeen aan consumenten. Een consument is iemand die niet namens een bedrijf iets koopt. Bijvoorbeeld een moeder die voor haar kinderen een rugtas koopt, of de buurman die een camera aanschaft. Als een medewerker van de plaatselijke supermarkt stoelen koopt voor de kassamedewerkers, dan is dat geen consumentenkoop.

Algemene voorwaarden

In de algemene voorwaarden maak je afspraken met de klant over bijvoorbeeld de garantie en de bedenktijd. Wat heel vaak mis gaat, is dat de algemene voorwaarden niet juist worden overhandigd. Het gevolg is dat ze niet geldig zijn. Als er dan een probleem ontstaat met een klant, dan kan je niet wijzen op de algemene voorwaarden.

Bij de algemene voorwaarden is het belangrijk dat de klant deze ziet voordat hij op akkoord heeft gedrukt voor de bestelling. Ook moet de klant de algemene voorwaarden kunnen uitprinten of opslaan. Neem dit serieus, want je wilt die algemene voorwaarden wel kunnen gebruiken als het nodig is. Stel dat een klant via de e-mail een bestelling doet, omdat zijn bestelling maatwerk is. Stuur dan in je antwoord de algemene voorwaarden mee en wijs erop dat deze bij de overeenkomst horen.

Levertermijn

Als een klant een aankoop doet in jouw webshop, dan ben je verplicht om het product binnen 30 dagen te leveren. Je kan een andere afspraak maken, bijvoorbeeld dat het na 2 maanden is over binnen 1 week. Het belangrijkste hierbij is dat jij je aan de afspraak houdt.

juridisch advies online verkoop


Bedenktijd

Voor consumenten die in jouw webshop iets aanschaffen geldt de Wet Koop op afstand. Deze wet beschermt de consument en zorgt ervoor dat jij, als eigenaar van de webshop, een aantal verplichtingen hebt.

Zo heeft een consument (bijna altijd) bedenktijd: in deze periode mag de consument het product terugsturen zonder dat hij daar een bepaalde reden voor heeft. Deze periode is 14 dagen. Als de klant aangeeft dat hij het product terugstuurt, dan heeft hij 14 dagen om dit ook daadwerkelijk te doen.

De bedenktijd geldt niet altijd, bijvoorbeeld niet voor reizen, vervoer en verse producten als fruit. Ook als u voor uw klanten producten op maat maakt, bijvoorbeeld kleding of een fotoboek, dan geldt de bedenktijd van veertien dagen niet.

Deze bedenktijd gaat lopen op de dag nadat de klant het product heeft ontvangen. U dient het bedrag van het product terug te betalen aan de klant. Als de klant de hele bestelling, dus alle producten, niet wil, dan betaalt u ook de bezorgkosten terug. Dit is natuurlijk niet van toepassing als u de klant geen bezorgkosten betaalt. U mag wachten met het terugbetalen totdat u het product terug heeft ontvangen.

Denk je slim te zijn en de bedenktijd niet duidelijk te vermelden op je webshop? Doe dat niet! Het kan je duur komen te staan, want de bedenktijd kan dan automatisch worden verlengd tot een jaar.

Je kan wel aangeven dat de kosten voor het terugsturen voor de rekening van de klant komen. Buiten de verzendkosten mag je geen andere kosten rekenen omdat de klant een product niet wil.

Let trouwens op de BTW bij verzendkosten, je moet deze belasten met BTW. Hiervoor gebruik je hetzelfde tarief als dat je gebruikt bij je producten.

Communicatie met (online) klanten


Het product leveren

Als je de klant een product opstuurt, dan is dat de wijze van levering. Bij deze levering zitten, uiteraard, nog een aantal juridische aspecten. Stuur bij de levering informatie aan de klant mee over de garantie van het product, manier waarop de klant van jullie afspraken af kan zien (overeenkomst ontbinden) en de contactgegevens.

Karlien de Bruijn

Karlien de Bruijn is bedrijfsjurist, blogger en droomt van een webshop waarin zij snoep verkoopt. Op laagdrempeligjuridischadvies.nl deelt zij juridische tips voor kleine ondernemers en webshop eigenaren. Ook heeft zij een Juridisch Tekstbureau (www.juridischtekstbureau.nl)

 
Reactie schrijven op De belangrijkste juridische aspecten van een webshop


Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN