Leon Bothof - SEO en webshop specialist
 
In 10 dagen hoger scoren in Google!
Je gegevens zijn veilig
 
De ultieme guide voor het bouwen van een succesvol merk als een web professional.
Leon Bothof
29 augustus 2016

De ultieme guide voor het bouwen van een succesvol merk als een web professional.

By Soufyan Roubiou – August 29, 2016

Weten hoe je een sterk en bekend merk kunt creëren is vaak doorslaggevend, of je nu een freelancer bent, je een eigen bedrijf beginnen wilt of al hebt, of je net van de universiteit bent gekomen. In feite is het zelfs zo dat je zonder een merk geen naam voor jezelf kunt maken, en wordt het dus lastiger om relaties op te bouwen met cliënten, en dan is het lastig om je bedrijf succesvol te runnen.

Het maakt niet uit hoe je jezelf ziet, of je nu een programmeur bent, een website designer, of een copywriter. Allemaal hebben ze 1 overeenkomst, ze moeten ervoor zorgen dat hun merk een naam maakt. Dat is natuurlijk logisch, gezien de grote competitie die tegenwoordig online aanwezig is. Een heel belangrijk aspect van het opbouwen van een bekend merk is het begrijpen van je klant. Dit kun je doen door de klant altijd goed te behandelen, dit resulteert in een positieve feedback, omdat de klant zich vaak meer verbonden met je voelt. En uiteindelijk zal de klant een vaste klant worden, wat je doel zou moeten zijn.

B(r)and
Foto van: http://crenshawcomm.com/

Zoals je nu bedenken kunt, is het bouwen van een naam voor je bedrijf erg belangrijk, maar het is zeker niet gemakkelijk. Je kunt niet je bedrijf in elkaar zetten en dan achterover leunen. Integendeel, hard werk is vereist om een naam te bouwen. Dat kun je terug zien bij de grootste bedrijven. Het samenstellen van een naam die niet snel vergeten wordt vereist meer van je dan je zou kunnen verwachten. Het vereist ijver, vastberadenheid, consistentie, het juist adverteren van je website etc. Je kunt zien dat er veel bij te kijken komt. Gelukkig is het nog wel te doen met een klein budget en een beetje tijd.

Wij hebben besloten om je een handje te helpen, en hieronder hebben we een guideline in elkaar gezet om je te helpen bij het maken van een naam. En als je al een bedrijf begonnen bent, raden we natuurlijk ook aan om dit door te nemen. Een check doen kan geen kwaad, en misschien haal je er zelfs wel wat uit. Zoals we al eerder zeiden, is het niet makkelijk om naam te maken in de commerciële wereld, en het kan misschien ook eng zijn. Maar wij zijn er zeker van dat je het zeker kunt, mits je er tijd in steekt en consistent met je werk blijft.

Stap 1: Stel je niche vast

Niche markt
Foto van: http://nichemarketinsurers.com/

Het exact vaststellen van jóuw niche, kan een lastige taak zijn om te voltooien. Maar dit is vormt wel de basis van je bedrijf, en het is vooral belangrijk voor online professionals. Het kan natuurlijk zo zijn dat je goed bent met Python, maar dat je ook een scherp oog hebt voor Webdesign en dat je een van de besten bent met Ajax. Het beste wat je dan kunt doen is 1 van je skills kiezen en je daarop je naam en bedrijf bouwen. Het is beter om een specialist te zijn dan een globale kennis te hebben van meerdere skills. Natuurlijk kan je ze nog steeds wel aanbieden (waarom ook niet?), maar het beste zou dan zijn om ze onder een aparte “Extra services” pagina te zetten. Als je geen focus toont in een bepaalde niche, zal je geen bekende naam kunnen maken en ook niet beter zijn dan de rest van de web professionals.

Wat je ook zult moeten overwegen, is dat er verschillende manieren zijn om jezelf te benoemen. Ben je bijvoorbeeld een Python/Ajax programmeur met kennis van webdesign, of een gespecialiseerde Python programmeur voor bijvoorbeeld webapps? Je ziet dat er enig verschil is tussen de 2, en het daarom een belangrijk aspect is om in overweging te nemen. Wat wij willen aanraden is het kiezen van de beste skill die je bezit, maar laat dat niet ten koste gaan van de plezier die je hebt! Het is beter om in een niche te zitten waar je van houdt dan waar je niet van houdt, alleen dan kun je je volledig inzetten, groeien en ook genieten van het werk dat je doet.


Stap 2: Wie is je publiek?


je publiek
Foto van: https://www.americanexpress.com/

Ook dit is weer een belangrijk aspect voor je bedrijf, voor welk publiek bied je je services aan? Zouden Fortune 500 bedrijven, net beginnende bedrijven of kleine bedrijven het beste van je skills profiteren? Dit is belangrijk om je juist te kunnen oriënteren. Je kunt wel begrijpen dat werken voor een Fortune 500 bedrijf heel anders zou zijn dan werken voor een startup. Misschien moet je hier even over nadenken, en wij willen het op je hart drukken de keuze niet te snel maken, omdat dit heel belangrijk is voor de toekomst en de kansen om te groeien van je bedrijf.

Stel, je hebt besloten dat je met je Python skills het beste kleine bedrijven en startups kunt helpen, dan moet je ook nog onderzoeken waarom je zulke bedrijven zou helpen. Je zou moeten weten wat hun doel is. Welke problemen hebben deze bedrijven? Kun jij een oplossing bieden? Startups zouden bijvoorbeeld een website nodig hebben, en jij zou dat zo mogelijk kunnen doen. Maar misschien willen ze ook dat jij alles wat er gebeurt overziet, en dat je ingrijpt waar zo nodig is. Kleine bedrijven zouden misschien willen dat je hun website versnelt, of dat je hun nieuw design verbetert en publiceert. Je kunt zo zien dat de benodigdheden heel erg kunnen verschillen, en daarom is het belangrijk om het juiste publiek te kiezen.


Stap 3: Hoe presenteer je jezelf?

Het is belangrijk om te bepalen hoe je je bedrijf wilt representeren en hoe je dat wilt laten zien aan je publiek. Er zijn hier een paar aspecten waar je aan moet denken:

  1. Een foto van jezelf
    ‘Een foto zegt meer dan 1000 woorden’. Deze statement heb je vast wel eens gehoord, en zou waar kunnen zijn. Een foto van jezelf zegt veel over je personaliteit en hoe je in het echt leven bent. Lach je op de foto of heb je een serieus gezicht? Draag je een net pak of een gewone spijkerbroek met een trui? Is je achtergrond een natuurgebied of een witte muur? Kijk je recht in de camera of is je foto en profil? De personaliteit hangt natuurlijk ook af van je publiek. Je moet je afvragen hoe je wilt dat je publiek je observeert en wat ze van je zullen denken. Grote bedrijven zouden misschien willen dat je een bepaald level van professionaliteit uitstraalt, terwijl een klein bedrijf misschien wil dat je vriendelijkheid uitstraalt. Wees natuurlijk wel jezelf op de foto.

  2. De visie van je bedrijf

    Dit is belangrijk, opdat bedrijven kunnen begrijpen wat je precies bereiken wilt. Ben je bijvoorbeeld een webdesign master die creatieve oplossingen biedt voor lastige problemen? Je visie wordt meestal genoteerd in 1 of 2 regels en is een brede statement van wat je bedrijf is, of wat je bereiken wilt

  3. Hoe jezelf te presenteren
    Hoe presenteer je jezelf aan het publiek? Kiezen hoe je jezelf wilt presenteren aan het publiek is ook iets waar je even de tijd voor zult moeten nemen. Wat maakt het dat jij beter bent dan de rest van de programmeurs? Daarom is het belangrijk om je publiek door en door te kennen, en hun motieven te begrijpen. Het probleem dat vele startups bijvoorbeeld hebben is een klein budget, je zou dan een lagere prijs kunnen aanbieden voor je services.
    Andere voorbeelden zouden bijvoorbeeld kunnen zijn dat je een specialiteit hebt voor het maken voor handige apps. Of dat je bugs razendsnel kunt detecteren en oplossen. Een ander opzicht zou zijn dat je je services heel goed zou adverteren, en dat je daardoor veel klanten krijgt. Het belangrijkste is dus vast te stellen waar je goed in bent, wat jouw specialiteit is.

Stap 4: Je schrijfstijl

Het is belangrijk om te weten op welke manier je schrijft, bijvoorbeeld in de vorm van blogs, advertenties, informatieve stukjes, Facebook en YouTube reacties en alles wat is verbonden met je bedrijf.
Let wel, overdrijf het niet. Je moet natuurlijk niet klanten afschrikken door sarcasme of een te brutale toon. Het is nog steeds business waar we mee bezig zijn. Maar het laten zien van dat je mens bent is iets wat vele kleine bedrijven appreciëren. Een hardwerkende, slimme én grappige programmeur is natuurlijk beter dan een sarcastische en grappige programmeur die niet zo gefocust is.

schrijven

Foto van: http://www.c-works.be/

Kleuren van je website:

Wanneer je hebt vastgesteld wat je schrijfstijl, publiek en je niche zijn, is het veel makkelijker om de visuele aspecten van je bedrijf op te zetten. Het beste is om kleuren te kiezen die je overal terug ziet komen. Je kunt er beter geen regenboog van maken, maar meer met 1 of 2 hoofdkleuren te werk gaan en de kleuren die daar mee samengaan. Ook dit kun je terugzien bij veel van de grote bedrijven, Coca-Cola bijvoorbeeld. De basis van hun kleuren is niet veranderd sinds de oprichting.
Onderzoek doen naar welke kleuren het beste samen gaan en wat bijvoorbeeld kalligrafie is, kan heel handig zijn. Je wilt uiteindelijk wel een nette en professionele website hebben. Als je je kleuren hebt vastgesteld, kun je een applicatie als Kuler nemen, die dan bijpassende kleuren presenteert die je zou kunnen gebruiken.
Je lettertype en letterstijl zijn ook belangrijk, en je kunt ze gebruiken om je personaliteit te reflecteren. Zorg ervoor dat je de juiste stijl neemt en dat je niet te vaak veranderd, dat kan als irritant worden gezien.
 

Stap 5: Maak een logo

Net als het kiezen van een letterstijl, is een logo kiezen ook vaak gebonden met de keuze hoe je jezelf wilt presenteren aan je publiek. Maak je logo niet te ingewikkeld, simpel is vaak beter, in welke grootte dan ook.
Als je niet bekend bent met het creëren van logo’s, zou het handig zijn om je logo te laten creëren op bijvoorbeeld Fiverr, of je kunt de online logomaker van GoSpaces gebruiken. Het creëren van simpele logos is heel makkelijk met deze online generator, en dit is zeker iets om te overwegen als je een nieuw bedrijf begint. Grote bedrijven hebben vaak ook geen ingewikkeld logo, kijk maar naar Apple of Microsoft.

Apple of Microsoft


Stap 6: Verspreid je merk

Verspreid je merk
Foto van: http://www.llcc.edu/

Wanneer je eenmaal een merk voor je bedrijf hebt, is het slim om het te verspreiden over alle platformen, zo maak je snel reclame. Verspreidt het op social media, je website, druk je logo op je business kaarten. Probeer je merk op zoveel mogelijk plekken op je website te zetten, maar niet zo veel dat het als onprofessioneel wordt gezien.
Wat je ook kunt doen is alles naar elkaar linken. Daardoor kunnen je social media en je website groeien in populariteit, en dat is natuurlijk wat je wil.
 

Stap 7: Hou alles bij.

Dat klinkt als een doodvermoeiende taak, en dat is het zeer waarschijnlijk ook. Maar er zijn platformen die je social media accounts makkelijker te beheren maken, dat zijn tools als bijvoorbeeld HootSuite, deze webapp zorgt ervoor dat je tweets of berichten kunt plaatsen die op een later tijdstip online worden gezet.
 

Stap 8: Wees niet té gehaast

Zorg er niet voor dat de grote hoeveelheid informatie online ervoor zorgt dat je terugdeinst voor de taak om je naam te bouwen. Doe het rustig aan en stap voor stap, is ons advies. Wees realistisch en probeer niet alles in 1 nacht te bouwen. Verwacht ook geen aanzienlijke resultaten in 2 weken, want dit is iets dat lang kan duren. Langzaam maar zeker kun je je bedrijf een aanzienlijke naam gegeven, dat ertoe leidt dat je met je klanten een relatie zult bouwen waar jullie beiden van profiteren!

Weet jij meer over hoe je een goede naam kunt maken? Laat het ons weten in de reacties!

reacties op “De ultieme guide voor het bouwen van een succesvol merk als een web professional.

Geen reacties

Plaats een reactie

Hoger in Google
Hoger in Google en meer succes met je onderneming

 
Hoger in Google en meer succes met je onderneming

Internet marketing topics:

95 / 100 44