Het oog wil ook wat!
Leon Bothof
12 mei 2016

Het oog wil ook wat!

Waarom de styling van je webshop zo belangrijk is. Tips & Tricks

Op dit moment zijn er ruim een biljoen (dat is een 1 met 9 nullen) websites online. Dat aantal groeit nog altijd gestaag. Als internet bezoeker en webshopeigenaar heb je zelf vast ook duizenden of waarschijnlijk wel tienduizenden websites gezien.   In ieder geval genoeg om de - vaak grote - verschillen te zien tussen al die websites en te ervaren dat deze websites jou als bezoeker en potentiele klant aanspreken of juist totaal niet!

Webshop starten bij Gratis Webshop Beginnen

Het is een cliché maar wel heel erg waar ‘Een eerste indruk maak je maar 1 keer’. Is die eerste indruk niet goed dan zijn je bezoekers met 1 muisklik weer vertrokken. Tenzij je een wel zo uniek artikel hebt dat men als klant nergens anders terecht kan of men jouw pagina via via kent maar anders is er geen enkele binding en ‘googlen’ ze snel weer verder naar de concurrent.

Zodra mensen op jouw link klikken of jouw URL intypen en op de enter knop hebben gedrukt, hebben ze een bepaalde verwachting. Ze zijn naar iets op zoek en hopen dat op jouw pagina te kunnen vinden. Zodra de homepage opent moet er een ‘gevoel van herkenning’ zijn. Een eerste gevoel van ‘ik zit hier goed’. De bezoeker wil beelden zien en eventueel wat tekst (niet teveel!) van dat waar men naar op zoek is. De artikelen of diensten die ze willen afnemen moeten direct al op de homepage aan bod komen. Al is het maar door een enkele herkenbare afbeelding.

Ook je logo en huisstijl zijn een belangrijk onderdeel van deze eerste indruk. Logo’s en combinaties van kleuren worden vaak door bezoekers herkend. Ze hebben bijvoorbeeld advertenties gezien, posts op facebook of twitter en men herkent jouw huisstijl. “Oh ja, dat was dat bedrijf dat ik laatst ook ergens zag, met dat blauwe logo met die rode auto”. Zorg dat je huisstijl consequent overal is doorgetrokken; op websites, blogs, social media. Dat maakt een verzorgde en professionele indruk en wekt vertrouwen bij de bezoeker.

Na die eerste indruk kijkt men hopelijk verder. Hoe ziet het eruit, is het prettig om in deze online omgeving te zijn, is het interessant en aantrekkelijk wat je op je beeldscherm ziet? Of oogt het rommelig, onrustig en onoverzichtelijk. Een website die een rommelige en ‘geknutselde’ indruk maakt wekt bij een nieuwe bezoeker geen betrouwbare indruk, twijfels over de correcte afhandeling van de eventuele bestelling zijn daar een mogelijk gevolg van dus dat moet je als webshopeigenaar zien te voorkomen.

Zorg dat je webshop er gelikt uit ziet, de afbeeldingen moeten scherp, duidelijk en relevant zijn. Kleurstelling en lettertypes bepaal je in harmonie met de rest van je pagina. De teksten op de pagina’s maak je liever niet te lang maar wel informatief. Wil je een heel verhaal kwijt, dat kan uiteraard heel leuk en nuttig zijn, maar niet op de homepage … zet de hoofdlijn neer en maak een ‘lees verder’ link naar bijvoorbeeld een ‘over ons’ pagina voor wie daar interesse in heeft. Te grote stukken tekst worden vaak niet gelezen. Dat is tenslotte niet waar men voor komt.

De teksten bij de artikelen zelf schrijf je juist zo volledig mogelijk. Daar gaat het om, die artikelen moet je verkopen en de klant moet beslissen over een aankoop op basis van wat jij op jouw pagina aan informatie geeft. Klanten kunnen het artikel niet zien, niet aanraken en niet proeven, dus alles wat je daarover aan informatie kunt bieden is een onzekerheid minder voor de klant. Bovendien verkleint het de kans op teleurstellingen en dus retourzendingen. Daar zit je als ondernemer al helemaal niet op te wachten.

Als de klant heeft bepaald dat hij verder wil kijken op jouw webshop en op zoek wil gaan naar dat artikel dan komen we bij een volgend heel belangrijke punt: kan de klant zonder heel veel speur- en klikwerk vinden waar hij voor komt? Zorg dat de navigatie op jouw pagina logisch en duidelijk is. Webshops met tientallen categorieën schrikken mensen af. Bezoekers hebben geen zin en vaak ook geen tijd om minuten lang alles af te scannen in de hoop dat het gezochte artikel daar ook tussen zit.

Probeer je artikelen in logische categorieën onder te brengen (denk vanuit je bezoeker) en maak subcategorieën aan waar nodig. Zorg dat de navigatieknoppen of menu’s een duidelijke plaats op je pagina hebben en check of al je hyperlinks goed werken. Het is voor bezoekers gemakkelijk navigeren via aanklikbare afbeeldingen op de homepage. Mensen zijn nu eenmaal zeer visueel ingesteld en de blik van de bezoeker wordt al snel naar een afbeelding gelokt. Maak daar bijvoorbeeld ook gebruik van als je een nieuw artikel of een nieuw merk wilt introduceren of wanneer je een actie hebt lopen waar je de klant graag naar wilt laten kijken.

Blog ... Het oog wil ook wat!

Al met al zijn er heel wat punten binnen de layout van jouw webshop die die belangrijke eerste indruk positief kunnen beïnvloeden. Loop je site nog eens objectief door aan de hand van deze blog en wie weet valt er nog wat te verbeteren?

Leonieke Klein

Leonieke Klein heeft ruime ervaring met het opstarten en runnen van webshops en daarnaast een grote passie voor vormgeving. Begin 2016 is zij gestart met Klein WebshopDesign om collega’s in de webshopbranche te helpen met het ontwerp en de styling van hun webwinkels en huisstijl.
klein-webshopdesign.nl

 

reacties op “Het oog wil ook wat!

Het oog wil ook wat!

Door Jolanda op zaterdag 14 mei 2016 om 0:43

Leuk stukje Leonieke!
Het oog wil ook wat!

Door Amina op zaterdag 14 mei 2016 om 19:00

Heel helder geschreven! xxx
Het oog wil ook wat!

Door Amina op zaterdag 14 mei 2016 om 21:25

Heel helder geschreven! xxx
Het oog wil ook wat!

Door Amina op zaterdag 14 mei 2016 om 21:25

Heel helder geschreven! xxx

Plaats een reactie

Hoger in Google
Hoger in Google en meer succes met je onderneming

 
Hoger in Google en meer succes met je onderneming

Internet marketing topics:

94 / 100 43