13 oktober 2017

Net als bij mijn vorige gastblog gaat het deze keer weer over het te slim af zijn van je concurrentie ZONDER op prijs te concurreren. Want zoals je weet leidt die manier van concurreren tot meer werk voor minder winst, meer stress en uiteindelijk een onaantrekkelijke markt (en het sluiten van je shop!). Wil je op een positieve en creatieve manier anders zijn dan de rest van de markt, meer verkopen en een betekenisvol merk creëren? Lees dan verder!

Het geheim achter Toms


 

Misschien ken je het bedrijf Toms wel, vooral bekend van de schoenen met een Zuid-Amerikaans tintje.

Ze zijn van het verkopen vanuit een appartement uitgegroeid tot een bedrijf met een waarde van meer dan 300 miljoen in slechts 9 jaar tijd!

Het mooiste is dat ze daarbij inmiddels al meer dan 45 miljoen andere mensen hebben geholpen.

Hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen?

En hoe kan jij hetzelfde doen?
 

Het verdienmodel

De kracht van TOMS zit ‘m in het “for purpose” verdienmodel, waarmee de voordelen van een bedrijf (for profit) en een stichting (non-profit) met elkaar worden geecombineerd. “for purpose” betekent letterlijk “met een bedoeling/doel”, omdat je een bepaalde visie hebt waarmee je de wereld wilt verbeteren (net als een stichting). Terwijl je aan de andere kant ook gericht bent op het maken van winst.

De boodschap van TOMS:
“Met elke aankoop helpt Toms een mens in nood. “One for One” ”

TOMS geeft dus bij elk paar verkochte schoenen ook een paar weg (vandaar “one for one”). Misschien denk je nu .. “Hoe kan mijn bedrijf groeien door iets weg te geven aan een goed doel?” Laten we eens kijken naar de voordelen van dit verdienmodel!

Concurrentievoordeel
Het toepassen van een “for purpose” verdienmodel kan zorgen voor een belangrijk concurrentievoordeel, omdat je een positieve maatschappelijke lading geeft aan je bedrijf & merk.

Daarnaast wordt van bedrijven tegenwoordig steeds meer verwacht dat ze een positieve impact hebben op de wereld. En dit weegt ook steeds zwaarder mee in het aankoopproces.

Zo blijkt uit onderzoek dat 85% van de gehele Amerikaanse populatie (waarvan 91% van de Amerikaanse millennials!) de voorkeur geven aan een bedrijf met een goed doel.

Wat velen zich echter nog niet realiseren, is hoeveel kansen dit biedt om te groeien binnen je markt. Want je kan nu simpelweg een concurrentievoordeel behalen en meer klanten krijgen, door de wereld te helpen verbeteren! (win-win!)

Een hogere prijs & meer tevredenheid bij klanten
Je wilt natuurlijk niet dat je goede bedoelingen ervoor zorgen dat je onderneming geen winst maakt (anders kan je beter een stichting beginnen). Daarom worden de kosten voor het goede doel vaak verwerkt in de prijs van het product.

De klant betaald dus mee aan het verbeteren van de wereld. En het feit dat je een deel van je inkomsten gebruikt voor een goed doel, rechtvaardigt een hogere prijs in het hoofd van je klant.

Wat de klant hiervoor terug krijgt?
Een goed product EN een goed gevoel!
Zonder dat het je onderneming alle winst kost. (weer een win-win-win)

Een sterke marketingboodschap
Zoals net ook al even genoemd geef je jouw bedrijf/merk meer (positieve) lading met dit verdienmodel.
Het helpt met het creëren van een unieke identiteit, als de wil om bij te dragen ten minste verder verwerkt is in de kernwaarden van je bedrijf. Dat laatste is een belangrijk punt, waarbij je ook weer een voorbeeld kan nemen aan Toms.

Ga bijvoorbeeld maar eens naar de homepage van Toms.



Het meeste aandacht wordt besteedt aan het doel om bij te dragen aan een betere wereld .. De belangrijkste kernwaarde van het bedrijf.

Dit verdienmodel lijkt simpel toe te passen, “gewoon een goed doel kiezen en gaan”. Maar vergt eigenlijk een verandering in de fundering van je bedrijf, wat voor de meeste een enorm proces is.

Hoe groot die verandering is, ligt aan je huidige fundering.

Stel je bijvoorbeeld voor dat Marlboro nu opeens een “for purpose” business model wilt gaan implementeren in het bedrijf en het merk. Dan zal er HEEL WAT moeten veranderen!

Een ander groot voordeel op het gebied van marketing is de kans op free publicity.

Zo zijn bijvoorbeeld meer dan de helft van de artikelen over Toms in de Los Angeles Times over het sociaal-maatschappelijke doel van het bedrijf. Maak gebruik van die kans om vaker in de media te komen en een enorm bereik te krijgen!
 

En een positief effect op de wereld natuurlijk!



Overtuigd van de kracht van dit verdienmodel?
 

Tips om “for purpose” te gaan.


Hierbij een aantal tips om “for purpose” haalbaar te maken, beter toe te passen en te introduceren.

Naadloos in verhaal en identiteit
Je wilt het doel naadloos verwerken in je bedrijfsidentiteit en de “story” van je bedrijf.
________________________________________________________________________________________________________________________

Om Toms nog 1x als voorbeeld te gebruiken, het verhaal in het kort:
Blake Mycoskie deed in 2002 mee aan het reality tv programma “the amazing race” in Argentinië en kwam in 2006 terug tijdens een vakantie. Hij merkte dat de lokale polo-spelers een bepaald soort schoenen aan hadden die “alpargatas” worden genoemd. Deze begon hij zelf ook te dragen. Toen hem in Buenos Aires opviel dat veel kinderen op straat geen schoenen hadden, werd het idee voor “Toms schoenen” geboren. (informatie op basis van wikipedia.org)

_________________________________________________________________________________________________________________________
Bedenk vooraf dus eerst goed hoe “for purpose” past bij jou en je onderneming. En ook of er een doel is wat aansluit bij de activiteiten van je bedrijf (zoals Toms bij schoenen). Een ander goed voorbeeld hiervan is het bedrijf LSTN. Dit bedrijf verkoopt koptelefoons en helpt per verkocht product iemand in nood met gehoorproblemen via de Starkey Hearing Foundation.

Echt en oprecht
Het gebruiken van dit model is het meest effectief als je echt en oprecht je steentje bij wilt bijdragen. Zie het niet alleen als een marketingtrucje of manier om op te scheppen over hoe goed je bedrijf is.

Versterk positiviteit en een goed gevoel bij je klant
Focus jezelf op je positieve bijdrage en niet teveel op de ellende in de wereld. Negativiteit en een deprimerende boodschap kunnen zich namelijk ook snel aan je merk gaan hechten. Versterk ook op alle mogelijke momenten het goede gevoel bij de klant. Ze doen iets goeds! Ze helpen mee! En daar mogen ze best een aantal keer door je aan herinnerd worden.

Om mee af te sluiten

Er zit een indrukwekkende lijst met (potentiële) voordelen aan een “for purpose” verdienmodel zoals:
- een belangrijke reden voor klanten om te kiezen voor jou i.p.v. voor je concurrenten
- een hogere prijs die klanten graag betalen
- een hele sterke marketing boodschap
- meer tevredenheid bij klanten na aankoop
- het meehelpen aan een betere wereld

Maar het moet wel in het complete plaatje passen en voor velen betekent dit een verandering in de basis van je onderneming. Vraag jezelf af of dit bij jouw bedrijf past en of het de moeite waard is.

Laat in de reacties hieronder weten wat je van dit model vindt en hoe jij dit gaat toepassen (of al toepast) in je bedrijf!

Maak een positieve impact op de wereld!

Ernst-Jan is eigenaar van Prowinst.nl en begeleid ondernemers met het ontwerpen van een winstgevende online marketing strategie die bij hen past. Samen met klanten online trajecten neerzetten die structureel meer klanten en omzet opleveren is zijn passie.