14 juli 2016
Maak eens een nieuwe website en schrijf die helemaal zelf

De meeste aanbieders van websites zullen maar al te graag het hele verhaal voor je opmaken, tenslotte leven ze daar van. Het is ook de makkelijkste manier.

Maak eens een nieuwe website en schrijf die helemaal zelf!
Fotograph: Kusakabe Kimbei, Wikimedia Commons.


Maar er zijn alternatieven. Een daarvan is; zelf je teksten schrijven. Schrijven is makkelijker dan je denkt. Je hoeft alleen maar op schrift te zetten wat je brein je verteld! Het verhaal over je eigen onderneming, klein of groot, nieuw en onbekend of met een naam op de markt, je bent zelf de persoon die dat verhaal het beste kan vertellen. Het is als een leraar, die moet echt heel veel over een bepaald onderwerp weten, voordat hij, of zij natuurlijk, die kennis ook door kan geven. Ook een schrijver moet meer weten over zijn onderwerp dan de lezers. En juist daarom moet jij zelf de "Over Ons" pagina van je website schrijven.

Begin bij het begin en bouw je verhaal op. Je hoeft in eerste instantie niet te letten op spelling, of taalfouten, je bent immers zelf de enige die de eerste aanzet leest. Vertel dan ook gerust iets over jezelf. Je zou zelfs privé informatie op kunnen schrijven. Maar let op; er zijn een aantal voorwaarden waar een verhaal aan moet voldoen.

De Waarheid.

Ten eerste, het moet waar zijn. Vroeger schreven niet alleen journalisten in een krant. Ook gewone mensen stuurden ingezonden stukken, brieven en opmerkingen naar de kranten, en die drukten dat af, of niet natuurlijk.

Of die geschreven artikeltjes, ingezonden stukken en brieven gelezen werden was niet zo belangrijk, de krant moest verkocht worden. Of de stukjes klopten, de waarheid weergaven, dat was al helemaal niet belangrijk. De volgende dag lag de krant immers naast het werkblad van de visboer, om even later, doorweekt met visnattigheid, in de prullenbak te verdwijnen. Natuurlijk heeft en had iedere zichzelf respecterende krant of weekblad een archief, maar wie gaat daar nou in zitten lezen?

Je verhaal wordt tegenwoordig niet meer afgedrukt, het staat bijna direct op het internet, in Facebook, in je blog of op je website. Het moet dus gewoon waar zijn. De feiten, cijfers en informatie die in je artikeltje staan moeten altijd kloppen.

Ten tweede, het moet interessant zijn. Je zou zomaar je CV op de "Over Ons" pagina van je website kunnen zetten. Maar dan bestaat het gevaar dat je bezoekers aantal wel OK is, maar mensen die ook verder zoeken, meer willen weten of zelfs bestellen via je website, daar blijven er niet veel van over. Het moet een leesbaar en interessant verhaal worden.

Vertel de waarheid

Het internet heeft het vertellen behoorlijk in de war gegooid.

Iedereen kan schrijven. Niet iedereen kan even goed schrijven maar woorden opschrijven is niet moeilijk. Het internet heeft er voor gezord dat ook iedereen een outlet heeft. Je hoeft niet meer te wachten tot een krant of een uitgever je verhaaltje af wil drukken, je zet het gewoon zelf in een blog, op Facebook of in je website. Maar er zit een addertje onder het gras; wat je vandaag opschrijft wordt je het volgende jaar, netjes op tijd, weer voor de voeten gegooid door Facebook.

Als het op het internet terecht komt, blijft het daar ook staan, heel lang. Het stukje tekst dat je schrijft voor je eigen internet pagina, website of blog moet dus wel kloppen, het moet gewoon waar zijn en het moet ook interessant zijn. De gevoelige informatie die je er in het begin in zette, daar moet je iets mee doen. Herschrijf die stukjes om ze minder persoonlijk te maken, maar houdt ze wel in je artikeltje, dat zijn de kruiden in de soep.

Als je verhaal niet interessant is krijg je alleen maar reacties van schrijvers die je uitgebreid vertellen hoe het beter kan, en hoeveel ze je willen laten betalen om jouw verhaal te verbeteren.

Als er ook maar iets niet klopt in je verhaal krijg je ook veel reacties, om je uitgebreid te vertellen dat je er naast zit. Kijk dus alles na en controleer alle informatie en alle feiten. Vooral jaartallen, cijfers en informatie die via het internet te achterhalen is moet gewoon kloppen.

Herschrijf je teksten meerdere malen

Hoe weet je zeker dat je die twee doelen haalt?

Het eerste doel is het makkelijkste te bereiken. Je moet gewoon eerlijk blijven. Als je een verhaal schrijft over jezelf, of over je beginnend bedrijfje, hou je dan aan de feiten. Maak jezelf of je onderneming niet mooier dan je bent, het is geen roman. Daarvoor kun je het beste wel je CV gebruiken. Als die up to date is staan daar netjes alle feiten over je leven, je werk en misschien zelfs je toekomstplannen op een rijtje. De data zijn correct, tenminste, als je niet te veel gaten in je CV hebt. Je kunt je beginnend bedrijfje wel een naam geven en er een mooi handelsmerk bij zoeken, maar maak het niet te ingewikkeld als je de registratie nog niet helemaal rond hebt. Ook op het gebruik van foto's en namen kunnen rechten rusten. Alles wat je zelf maakt is in pricipe ook je eigendom, alles wat je kopieerd dus niet.

Houdt het verhaal over jezelf vooral kort en krachtig. Zeker als je een product of een dienst aanbiedt, jij bent niet het belangrijkste, dat is het product dat je levert of de dienst die je verleend. Natuurlijk moet het verhaaltje op de "Over Ons" pagina ook over ons, jezelf en je bedrijfje dus, gaan. Schrijven over het waarom is vaak de juiste weg. Waarom ben je verkoper van sportschoenen geworden, of waarom ben je nu vertaler?

Wees uniek in je teksten

En hoe maak je dat verhaal interessant?

Een product of een dienst aanbieden, dat wil zeggen dat je al heel vroeg op zoek moet gaan naar overeenkomsten tussen je bedrijf en je potentiële klanten. Bij sommige producten of diensten is dat niet moeilijk, sportschoenen worden niet gekocht door couch potatoes maar door hardlopers, tennissers en andere sportievelingen. Dan schrijf je dus over je sportieve ervaringen. Breng ook de band naar voren, die er bestaat tussen jezelf en het product of de dienst die je aanbiedt. Sportschoenen verkopen als je zelf geen binding hebt met sport zal niet makkelijk zijn. Een vertaler die nooit in het buitenland is geweest, maak daar maar eens een goed verkoop-verhaal van.

De eerste plaats bij een sport-evenement van de sportschoenen-verkoper, het aantal landen dat de vertaler bezocht heeft, en de achtergrond daarvan, dat zou de basis voor je verhaal kunnen worden.

Verkoop je verhaal

Nog een paar tips ter afsluiting.

De klassieke regels gelden ook in de internet era nog steeds. Je verhaal moet een openend begin, een vertellend midden en een afsluitend einde hebben. Verdeel je schrijverij dus duidelijk in die drie delen.

Bestudeer je onderwerp grondig. Vertrouw nooit op de kennis die je denkt te hebben. Controleer alles, ook de dingen die je zeker weet.

Niet bang zijn stukken van het verhaal opnieuw te schrijven, en nog eens opnieuw. De leesbaarheid kan er alleen maar beter van worden. Controleer ook altijd de spelling!

De enige manier om te voorkomen dat je problemen krijgt met het copyright is; kopieer nooit het werk van een ander. Schrijf je eigen teksten!

ter afsluiting nog tips

Marinus Kruissen

Marinus Kruissen schrijft omdat het leuk is met woorden iets anders te maken. Al jaren actief als Ghost Writer en vertaler, van boeken natuurlijk, heeft hij een literaire prijs op zijn naam staan van een Zuid Afrikaanse uitgever... De eigenaar van Gone Native Translation woont in de Dominicaanse Republiek, heel romantisch samen met zijn vrouw. Hij schrijft voornamelijk SEO-artikeltjes en stukjes voor in de krant. Marinus heeft gewoond en gewerkt in 16 landen en spreekt 7 talen. Het is heel goed mogelijk dat er nog een taal bij komt.

 
Reacties
Ellen - 18 juli 2016
leuk berichtje om te lezen, en zeker is copyright heel erg belangrijk zeker voor marketing.


Reactie schrijven op Maak eens een nieuwe website en schrijf die helemaal zelf


Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN