30 augustus 2017

Online vindbaarheid is voor ieder bedrijf onmisbaar. Maar hoe zorg je ervoor dat Google je hoog in de zoekresultaten weergeeft? Google kent vele ranking factoren. Content en links zijn de belangrijkste. Wanneer je je on-page SEO op orde hebt met goede content en een overzichtelijke interne structuur, is het tijd voor je off-page SEO. Je off-page SEO begint met linkbuilding. In deze blog leggen we uit hoe je linkbuilding aanpakt.

Wat is linkbuilding?

Werking Google algoritmes

Alvorens we ingaan op linkbuilding is het belangrijk dat je de werking van Google begrijpt. Waar vele zoekmachines naar de content op websites keken als ranking factor, koos Google voor een andere aanpak. Google telde namelijk niet meer hoe vaak een keyword voorkomt op een website. In plaats daarvan keek Google naar hoe vaak er naar een website wordt gelinkt door andere websites. Het woord dat linkt naar de website (anchor tekst) wordt daarbij als keyword gezien.

Linkprofiel anno 2017

Met linkbuilding probeer je een sterk linkprofiel op te bouwen en te behouden. In 2017 draait linkbuilding niet meer om kwantiteit, maar om kwaliteit. Voorheen probeerden marketeers op zoveel mogelijk startpagina’s een backlink te bemachtigen, maar Google kreeg deze truc door. Wanneer Google dit gedrag nu waarneemt, krijg je een penalty. Ga dus zorgvuldig te werk.

Er zijn verschillende indicatoren die aangeven hoe sterk een link is. We zetten ze hieronder voor je op een rij:

  • Relevantie: sluit de verwijzende website aan bij jouw website?

  • Betrouwbaarheid: is de verwijzende website een betrouwbare bron?

  • Verkeer: genereert de backlink daadwerkelijk verkeer naar jouw website?

  • Anchor tekst: sluit de anchor tekst aan bij het keyword waarop je wil ranken?

  • In-content: is de link een toegevoegde waarde aan de content op de verwijzende website?

 

Hoe begin je met linkbuilding?

1. Publiceer goede kwaliteit content

De beste manier om backlinks te genereren, is het publiceren van goede en interessante content op je eigen website. Heb je bijvoorbeeld een interessante blog, toffe video of een nieuwswaardig onderzoek? Dan zul je zien dat mensen vanzelf naar jouw content zullen linken. Het vraagt om een grote tijdsinvestering, maar het is een langetermijnstrategie en daarmee de beste optie.


2. Persberichten en interviews

Ga op zoek naar relevante nieuwswebsites in jouw branche. Je kunt deze websites benaderen met een persbericht over nieuwswaardige feiten rondom jouw bedrijf. Mocht je zelf interessante dingen te vertellen hebben over jouw branche kun je ook een interview regelen. Op deze manier zorg je ervoor dat jouw doelgroep bekend wordt met jouw bedrijf én dat je werkt aan je linkprofiel.

3. Gastbloggen

Een andere manier om backlinks te verzamelen, is het schrijven van gastblogs. Benader veelbezochte websites in jouw branche met het voorstel om een gastblog te schrijven. Zo help je de betreffende website in het publiceren van content. En jij werkt weer aan het opbouwen van je linkprofiel.

4. Interne links

We hebben het tot nu toe gehad over externe links. Maar heb je je interne links al op orde? Het is belangrijk om op je website intern te linken, zodat Google de inhoud van je webpagina’s beter begrijpt. Bovendien kan Google op deze manier achterhalen welke webpagina’s het belangrijkst zijn.

5. Linkbuilding platform

De eenvoudigste manier om van start te gaan met linkbuilding is door gebruik te maken van een linkbuilding platform. Hierop benader je snel publishers en bloggers in jouw branche. Zij verzorgen jouw externe content en backlinks tegen een vergoeding.