27 oktober 2017

SEO voor startups: zouden zij hierin moeten investeren? Dit is een bijdrage van Tessa Metselaar, een Online Marketeer bij Bynder - een business cloud storage software aanbieder.

Dus, je hebt net je startup gelanceerd en je wilt meteen een goede indruk maken. Je kijkt door je marketing toolbox en besluit waar je je beperkte startup marketing budget aan wilt uitgeven.

Maar welk kanaal kies je?

Grote kans dat je iets zult kiezen met onmiddellijke impact zoals Google Adwords en niet iets met een lange termijn impact als ‘search engine optimization’ (SEO). Met betaalde reclame kun je gaan bouwen aan je merk en krijg je zo snel mogelijk naamsbekendheid voor je bedrijf. SEO, is immers een langdurig en continu proces.

Waarom zouden startups SEO onaantrekkelijk vinden?

Om een nieuwkomer in staat te stellen om een direct marktaandeel te verkrijgen hebben zij een directe online aanwezigheid nodig. Als niemand je merk kent is het onwaarschijnlijk dat je veel organische zoekopdrachten krijgt, en zonder bestaande klanten heb je geen database met klanten om te benaderen.

Het probleem dat veel startups hebben met SEO is dat het vaak pas op de lange termijn wat oplevert. Als een bedrijf het hele marketingbudget investeert in SEO zou het veel langer duren voordat zij echt opvallen in de markt (en klanten naar de website te krijgen).

Het is ook moeilijker om de zogeheten ‘return on investment’ (ROI) nauwkeurig te berekenen in SEO. Dit komt doordat het bijvoorbeeld lastig is om de directe business impact te zien van jouw website-link die op de eerste pagina van de Google-resultaten staat. Terwijl je met bijvoorbeeld Google Adwords nauwkeurig je conversie en kosten per acquisitie kunt berekenen. Investeren in SEO kan daarom leiden tot onzekerheid over je ROI. Terwijl ROI -juist voor startups-is een cruciaal gebied is dat nauwlettend in de gaten wordt gehouden.

Om dit in perspectief te zetten:

“Slechts 5,7% van alle nieuwe gepubliceerde pagina’s komt binnen een jaar in de Google Top 10.”

Dit betekent dat het erg waarschijnlijk is dat het meer dan een jaar duurt voor SEO investeringen om een succesvol resultaat te behalen.

Grafiek van https://ahrefs.com/blog/how-long-does-it-take-to-rank/

 


Waarom duurt het zolang voordat er echte resultaten worden gezien?


Er zijn een groot aantal verschillende factoren waar rekening mee wordt gehouden bij de Google ranking van zoekresultaten, maar de hoeveelheid (en kwaliteit) van links wordt algemeen beschouwd als de belangrijkste factor.

Na het verkrijgen van een link naar jouw website, “zal het ongeveer 10 weken duren om maar 1 sprong in je ranking te zien”. Dit betekent dat afhankelijk van hoe snel je links naar jouw site kunt verwerven, en ook afhankelijk van de kwaliteit van deze links, het enige tijd kan duren om je ranking aanzienlijk te verhogen.

Grafiek van https://moz.com/blog/how-long-does-link-building-take-influence-rankings

 


Dus waarom zou een startup moeten investeren in SEO?


Adwords en andere vormen van betaalde online reclame geven je een directe online aanwezigheid, maar hier hangt wel een prijskaartje aan (en een flinke). De gemiddelde ‘cost per click’ in Google Adwords in de US is $1-$2, maar veel ‘keywords’ zijn nog veel duurder. Dus als je dit vermenigvuldigt met meerdere klikken per dag, elke dag, dan heb je in een handomdraai een aardige factuur voor online reclame opgebouwd. Hoe sneller je je organische aanwezigheid opbouwt, hoe eerder je je uitgaven van betaalde online reclame kunt matigen en meer kunt vertrouwen op ‘organic marketing’. Dit bespaart je op lange termijn geld en draagt bij aan een duurzame en effectieve marketingstrategie.

Niet alleen betekent vooruitgang in SEO dat je PPC-uitgaven kunt verminderen, maar alle investeringen in SEO zijn altijd lovend. Zodra je in SEO investeert om in een bepaalde positie te ranken, dan zal je continu een rendement op deze investering krijgen, zonder veel te hoeven veranderen of meer te investeren.

Een laatste reden waarom investeren in SEO een goed idee is voor startups is het toenemende gebruik van Ad Blockers. Met Ad Blocking apps worden PPC advertenties niet meer laten zien in je zoekopdracht, en het gebruik van Adblock groeide wereldwijd met 30% in 2016. Als deze trend doorzet, dan zullen startups die op PPC marketingstrategieën vertrouwen er snel achterkomen dat zij steeds meer worden afgesloten van nieuwe potentiële klanten.

Dus, hoewel het nodig is voor startup marketing, kan het volledig vertrouwen op betaalde online reclame op de lange termijn financieel onhoudbaar worden, en met de toename van het gebruik van Ad Blockers, kan het ook minder effectief worden. SEO is een langdurig proces en daarom is het zo belangrijk om zo snel mogelijk te investeren in SEO, zodat jouw organische zoek aanwezigheid kan groeien en je je PPC uitgaven kunt verminderen op langere termijn.