30 april 2019
5 linkbuilding mythes ontmaskerd

Op het internet zijn er talloze websites te vinden die gaan over het toepassen van linkbuilding. Nu staan er op sommige pagina’s helaas een aantal tips/weetjes die absoluut niet kloppen. In dit artikel vertel ik jou de 5 grootste linkbuilding mythes.

Software bepaalt de waarde van jouw website

Er bestaan verschillende backlink checkers die aangeven dat ze de waarde van je website kunnen bepalen.

3 verschillende backlink checkers die veel gebruikt worden zijn:
•    Ahrefs (werkt met Domain Rank en URL Rank)
•    Majestic SEO (werkt met Trust Flow en Citation Flow)
•    Open Site Explorer van Moz.nl (werkt met Domain Autority en Page Autority)


Verschillende software om backlink te checkers

Er zijn echter 3 factoren die aantonen dat de waarde door deze tools niet precies wordt gemeten:
1.    Indexeren van backlinks: De backlink checkers indexeren niet alle backlinks. Ze vinden niet alle linken waardoor ze de waarde van je website berekenen op onvolledige data. Hoewel Ahrefs een van de beste programma’s is om backlinks te checken, is het niks vergeleken met de backlinks die door Google worden gevonden.
2.    Updaten (Dit geldt alleen voor Moz.nl) : De backlink checker update niet direct, hierdoor loop je altijd achter. Daarnaast kan deze tool ook nieuwe linken hebben gemist of heeft het gemist dat bestaande linken zijn verwijderd. Je kunt uit deze data dus geen nauwkeurige conclusie trekken.
3.    Omvang: Alle backlink checkers zijn niet zo groot en goed als Google en hebben niet dezelfde kennis. Ze hebben allemaal een eigen algoritme ontwikkeld op basis van hun beste kunnen, maar toch zal Google altijd een grotere speler zijn. De berekeningen die ze maken zijn dan ook niet 1-op-1 vergelijkbaar.


Baseer dus nooit je conclusies enkel op de cijfers van deze backlink checkers.
 

Een goede website heeft geen linkbuilding nodig

Je zou denken dat een goed product zichzelf zal verkopen. In theorie is het mogelijk, maar in de praktijk zal dit een stuk langer duren dan wanneer je jouw product wel actief promoot.

Ditzelfde geldt voor jouw website (het product) en linkbuilding (het promoten van jouw product).

Door middel van linkbuilding zal jouw website hoger in de Google zoekresultaten komen te staan en zal jouw website dus meer bezocht worden. Hoe meer concurrentie, hoe harder jouw website linkbuilding nodig heeft.

Heb je inspiratie nodig voor linkbuilding? Neem dan een kijkje op 103 unieke linkbuilding strategieën.

 

Linkbuilding zorgt voor een Google penalty

Een ‘Google penalty’ is een term die je vaak voorbij ziet komen in de Google zoekmachine optimalisatie-wereld. Net zoals in de sportwereld, houdt dit in dat je gestraft wordt voor een overtreding.

  
Google penalty

Een Google penalty wordt veroorzaakt door algoritmische updates die Google met regelmaat uitvoert. Door middel van deze updates stelt Google elke keer weer nieuwe richtlijnen in. Als jouw website niet aan deze richtlijnen voldoet, kan je een Google penalty krijgen. Je merkt dan dat jouw website opeens een stuk minder verkeer heeft.

Vooral beginnende ondernemers en marketeers zijn bang om te linkbuilden omdat ze er van overtuigd zijn dat dit niet aan de richtlijnen voldoet en dus een penalty veroorzaakt.  

Hier is echter niks van waar. Sterker nog: Als je hoger wil scoren ten opzichte van jouw concurrenten, is linkbuilding onmisbaar. Wanneer je op een normale manier je backlinks verzameld, geeft Google je geen penalty.

Besef ook dat elk groot bedrijf actief aan linkbuilding doet.
 

Hoe minder jouw website naar andere websites linkt, hoe beter

Zo weinig mogelijk uitgaande links op een website zou volgens sommige voor een betere plek in Google zorgen. In theorie klopt deze bewering, het is niet verstandig je website vol te zetten met uitgaande links.

Daarentegen kan het wel helpen om vanuit een pagina van jouw website te linken naar relevante en autoritaire websites in jouw niche. Op deze manier creëer je een heel netwerk voor Google, zodat Google precies het onderwerp snapt van jouw pagina. Daarbij is het verwijzen naar relevante en autoritaire bronnen alleen maar goed, zoals bijvoorbeeld dit linkbuilding experiment aantoont.
 

Content is belangrijker dan de hoeveelheid links

Goede content is cruciaal om te scoren in Google.

Echter kom je er met alleen goede content niet, zeker niet wanneer de zoekwoorden die je gebruikt veel concurrentie hebben.

Zonder backlinks kom je dan terecht onder deze sterke concurrenten, op plek 20 of 30. Onder de resultaten die wel backlinks hebben.

Als je op competitieve zoekwoorden wilt groeien, is het verzamelen backlinks dus juist cruciaal!

Om deze 5 linkbuilding mythes hoef je je dus geen zorgen meer te maken. Heel veel succes met het optimaliseren van jouw website!



 
Reactie schrijven op 5 linkbuilding mythes ontmaskerd


Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN