07 juli 2017

Het is een aspect van zoekmachine optimalisatie waar maar weinig mensen rekening houden: actief uitlinken naar relevante artikelen van andere websites binnen een artikel. Wellicht heb je de blogpost gelezen over het nut van het plaatsen van interne links, maar vergeet vooral niet de externe links in deze SEO-formule toe te voegen!



 

Even ter verduidelijking: we hebben het hier niet over het krijgen van backlinks van andere sites, maar juist het géven van hyperlinks aan grote, bekende locaties op het web. Maar waarom zouden we dit nu eigenlijk willen doen?
 
Externe Links Voor Relevantie
De belangrijkste redenatie ligt bij het verkrijgen van relevantie. Google is altijd bezig met het bepalen en doorzoeken van webpagina’s om te kunnen zien waarover deze gaan. Als ik een webshop heb met groene sneakers, dan wil ook uitlinken naar andere schoenensites die praten over sneakers met unieke kleuren.
 
Linkverwijzingen vervullen de functie van het versterken van on-page relevantie, een belangrijke SEO factor om de optimalisatie van een artikel te verbeteren. Let er dus altijd op dat je uitlinkt naar plekken die ook daadwerkelijk niche-relevant blijken te zijn.


Waarom Is De Link Autoriteit Belangrijk?
Dit heeft vooral te maken met het vertrouwen dat zoekmachines leggen in een pagina. Wanneer je mensen verwijst maar bewezen betrouwbare bronnen mét relevantie, dan is dat een duidelijk signaal dat het met jou artikel ook wel snor zit.
 
De Google search bot leest immers vooral de code van de pagina’s, waarvan linkverwijzingen een belangrijk deel uitmaken, los van de tekst zelf. Links sturen naar andere plekken met bewezen autoriteit is simpelweg wat het algoritme graag ziet, zonder in dit blogartikel te diep in de technische aspecten te duiken. Dan komen we uit bij de volgende vuistregel:

Plaats ten minste 2 relevante externe links naar bronnen met hoge autoriteit per pagina!


Maar ook aan deze vuistregel kleven enkele nuances. Blijf namelijk wel focussen op een goede balans tussen interne en externe links. Het is af te raden teveel extern te linken. Tussen de twee en vijf verwijzingen is acceptabel, maar méér hyperlinks toevoegen is vaak verwarrend of irritant voor lezers. Vervang deze indien mogelijk door een interne verwijzing.
 
SEO Mythe: Extern Linken Is Slecht
Er is al jaren een flink debat gaande tussen zoekmachine experts, of het nu een goed idee is om consistent verschillende hyperlinks te plaatsen naar een andere website. Er is een deel van de SEO’s die zegt: niet doen. Hier geven zij meerdere redenen voor:

  1. Ervoor zorgen dat je geen linkjuice doorgeeft: Een niet-legitieme angst, omdat Google juist wil weten dat je aan correcte bronvermelding doet, of naar waardevolle resources linkt. Bovendien is het ook mogelijk om een no-follow tag toe te voegen, wat de linkjuice simpelweg niet ‘verspilt’ maar intern verder laat ‘stromen’.

  2. Voorkomen dat lezers je site verlaten: We snappen dat je waarschijnlijk veel werk gestopt hebt in het verkrijgen van een nieuwe bezoeker. Maar ondanks dat je uitlinkt naar een andere plek op het internet, zullen uiteindelijk slechts weinig mensen écht doorklikken en tegelijk je site verlaten. Dit is in principe dus ook een ongefunceerde angst.

  3. Uitlinken naar directe competitie: De enige vorm van kritiek die gefundeerd is. Wanneer je uitlinkt naar sites die hoog in Google staan voor dezelfde zoektermen, bestaat het risico dat je jezelf uit de rankings linkt. De oplossing is hier echter ook dichtbij: selecteer nuttige resources zorgvuldig en let erop dat er geen directe concurrent bij zit.

Zoals wellicht duidelijk wordt uit de weerlegging van deze punten, ben ik persoonlijk meer van het ‘linken naar anderen om waarde toe te voegen’. Dit is de andere ‘school’ van specialisten, die zegt dat een natuurlijk linkprofiel op een pagina bijdraagt. Uit een onderzoek van SEO-autoriteit Moz, blijkt dat er wel degelijk een effect aanwezig is:
 
“…Correlation data showed that there was a 0.04 correlation between the number of external links on a page and higher rankings. […] It doesn't seem like a lot, but taken in aggregate with all the other 200 ranking factors, it matters.”
 
Simpel vertaald: het is een klein effect, maar in een wereld waarin de competitie steeds heftiger wordt kan juist dát kleine dingetje het verschil maken om te winnen in de zoekmachines. Maar de bevindingen laten óók duidelijk zien dat de kritiek op het plaatsen van hyperlinks naar andere sites hoogstwaarschijnlijk ongefundeerd is. De cijfers liegen immers nooit.
 

Conclusie
De bevindingen laten duidelijk zien dat de kritiek op het plaatsen van hyperlinks naar andere sites hoogstwaarschijnlijk ongefundeerd is. De cijfers liegen immers nooit. Maar let goed op het type links dat je plaatst, omdat deze dus ook daadwerkelijk een (relatief klein) verschil kunnen maken wat betreft website optimalisatie.

over Arnold

Als SEO specialist en online marketer is Arnold de drijvende kracht achter SquareMelon.nl, een online platform voor ondernemers en website eigenaren die méér organisch webverkeer willen genereren. SquareMelon levert naast SEO trainingen en website consults ook gerichte adviezen rondom conversie optimalisatie.