15 december 2016
Lokale SEO: Beter scoren in Google Maps

Als je lokaal je klanten bedient dan is het belangrijk dat je goed gevonden kunt worden in Google Maps. Met name voor de retail en horeca is dit extreem belangrijk. Door goed gevonden te worden in Google Maps vergroot je de kans dat men naar je winkel, restaurant, hotel of café navigeert als men iets in de buurt zoekt met de mobiele telefoon.
Google maps LBMedia
Niet alleen voor retail en horeca is lokale SEO belangrijk. Het is belangrijk voor ieder bedrijf welke regionaal opereert, denk daarbij aan schilders, stukadoors en beautysalons.

Google is de laatste jaren erg sterk geworden in het geven van relevante zoekresultaten. Als je in Amsterdam woont en je zoekt op ‘kapper’ dan krijg je kappers uit Amsterdam te zien. Dat lijkt nu misschien heel logisch en normaal, maar dit is lange tijd niet zo geweest. In het verleden moest je toch echt op ‘kapper Amsterdam’ zoeken om de kappers uit Amsterdam te krijgen. En zo doet Google dat voor heel veel zoekopdrachten waarvan het logisch is dat je dit lokaal zoekt.

Wat Google bij lokale zoekopdrachten ook doet is het vertonen een stukje Google Maps in de zoekresultaten waarop een aantal lokale bedrijven vertoont worden. Het aantal bedrijven welke vertoond worden is echter beperkt. Voor ondernemers is het super interessant om bij deze Google Maps resultaten vertoond te worden omdat deze resultaten bovenaan de zoekresultaten verschijnt.

In dit artikel zullen we uiteenzetten hoe je ervoor kunt zorgen dat je bedrijf opgenomen wordt op Google Maps.

Je NAW-gegevens op je website

Google zal exact moeten weten waar je bedrijf gevestigd is. Hiervoor zal je het adres van je bedrijf op je website moeten plaatsen. Klinkt logisch maar ik vermeld het toch maar even omdat ik in de praktijk nog vaak zie dat men een postbus adres of het adres van een holding op de site heeft staan.

NAW gegevens LBMedia

Om er voor te zorgen dat er voor Google geen misverstand kan bestaan over wat precies je adres is moet je gebruik maken van een rich markup voor je adres gegevens. Zo is voor Google precies duidelijk wat de straatnaam is, de plaatsnaam en de postcode.

De rich markup zijn toevoegingen van HTML-tags aan de opmaak van een HTML-pagina. Schema.org geeft zeg maar de standaarden hiervoor uit. Voor lokale bedrijven kan je de HTML-tags op deze pagina terug vinden: http://schema.org/LocalBusiness

Het adres van een bedrijf zou volgens deze standaard als volgt in de opmaak van een HTML pagina opgenomen moeten worden:

<div itemscope="" itemtype="http://schema.org/LocalBusiness"> </div> <span itemprop="name">De bedrijfsnaam</span> <div itemprop="address" itemscope="" itemtype="http://schema.org/PostalAddress"> </div> <span itemprop="streetAddress">Het bedrijfsadres</span> <span itemprop="addressLocality">Plaatsnaam</span> <span itemprop="addressRegion">Provincie</span> <span itemprop="postalCode">Postcode</span> Phone: <span itemprop="telephone">Telefoonnummer</span>

Het telefoonnummer is overigens niet nodig om lokaal gevonden te kunnen worden.
 

Maak een Google plus bedrijfspagina aan

Het helpt om ook een Google plus bedrijfspagina aan te maken. In het geval er al een Google plus bedrijfspagina bestaat dan is het raadzaam om alle gegevens zo volledig mogelijk in te vullen.

Google plus pagina LBMedia

Een Google plus bedrijfspagina is overigens niet hetzelfde als een Google plus profielpagina. Een Google plus profielpagina is persoonlijk en deze heb je nodig alvorens je een Google plus bedrijfspagina kunt aanmaken.

Op de Google plus bedrijfspagina is het zaak om deze zoveel mogelijk te verrijken met content, hiermee creëer je waarde voor Google waardoor je beter gevonden zal worden. Zo kan je op je Google plus bedrijfspagina je logo toevoegen, verschillende foto’s en een bedrijfsomschrijving.
 

De content op je website

Om gevonden te worden op lokale zoektermen zal de content op je website daar ook op gericht moeten zijn.

In grote steden zal je op je website duidelijk moeten maken in welke buurt je bent gevestigd omdat veel mensen hierop zullen zoeken. Als je als Amsterdammer naar de kapper wilt dan zoek je niet naar een kapper in Amsterdam, want dat betekend dat je dan alsnog een reistijd van een half uur kunt hebben. Je zoekt een kapper op loopafstand dus je zoekt bijvoorbeeld een kapper in Oud-West of het liefst nog specifieker zoals in de Vonderparkbuurt of de Helmersbuurt.

Unieke content LBMedia

In sommige gevallen kan lokale SEO ook erg in je nadeel werken. Stel je bent een boekhouder welke gevestigd is in Benthuizen. Benthuizen is een dorpje met 3.300 inwoners in Zuid-Holland, direct tegen Zoetermeer aan. Deze boekhouder zal ook klanten uit Zoetermeer willen. Er zijn simpelweg te weinig bedrijven in Benthuizen voor het boekhoudkantoor. Als bedrijven gevestigd in Zoetermeer echter zoeken op ‘boekhouder’ dan krijgen zij uitsluitend boekhouders uit Zoetermeer te zien en niet het boekhoudkantoor uit Benthuizen.

Je kan in dat geval twee dingen doen. Je kunt een vestiging openen in Zoetermeer. Hiervoor kan je een vestigingsadres ‘huren’ bij een bedrijf welke dit soort zaken regelt. Op papier ben je gevestigd in Zoetermeer terwijl je daar geen kantoor houdt.

Een andere manier is om het op te gaan lossen met SEO. Er zal een aparte landingspagina ingericht moeten worden voor de zoekterm ‘boekhouder Zoetermeer’ waarbij ook linkbuilding activiteiten zich moeten gaan richten op anchor teksten zoals ‘boekhouder Zoetermeer’.
 

Linkbuilding

Om lokaal goed gevonden te worden zullen ook de SEO activiteiten daarop gericht moeten zijn. De landingspagina’s zullen ingericht moeten worden voor het lokale zoekwoord (branche + vestigingsplaats) en de page title en de meta discription zullen erop aangepast moeten zijn. Daarnaast zal er met linkbuilding aandacht moeten zijn voor de juiste anchor teksten waarin de vestigingsplaats is verwerkt.

Een tactiek welke in het verleden goed werkte was het registeren van domeinnamen met daarin de branche en de vestigingsplaats verwerkt. Tegenwoordig is de waarde van dit soort domeinnamen voor Google wel sterk afgenomen. Het voordeel van dergelijke domeinnamen is echter nog wel dat er makkelijker backlinks met de waardevolle anchor teksten (branche + vestigingsplaats) verkregen kunnen worden.

Bij het verkrijgen van backlinks moet je er opletten dat je backlink profiel niet teveel dezelfde anchor teksten heeft met commerciële woorden. In dit artikel over backlinks vindt je er alles over.

Jonathan Schokker

Jonathan is eigenaar van het bedrijf S&H Uitgeverij, een internet marketing bedrijf gespecialiseerd in het verkopen van boeken en eboeken op zelf help vlakken zoals dieet, gezondheid, marketing en dating.

 
Reacties
Martijn - 22 mei 2017
Bedankt Leon, ik heb de tips meteen toegepast op mijn webshop.


Reactie schrijven op Lokale SEO: Beter scoren in Google Maps


Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN