06 februari 2020
Manieren om je website gebruiksvriendelijk te maken

De gebruiker moet centraal staan bij het maken van een website. Het is essentieel om een website te maken die gebruiksvriendelijk is. Het is goed om een website te maken die snel laadt, overzichtelijk is en daarnaast haar doel dient. Het kan hier gaan om het verkopen van producten of diensten. Ook kan het zijn om mensen te informeren. Graag delen we tips om een gebruiksvriendelijke website te krijgen.

Leuk en functioneel

Het is belangrijk om de mensen te entertainen. Daarnaast moet het ook functioneel zijn om de mensen te vermaken. Een uur lange video kan leuk zijn, maar het doel missen. Ook grote figuren op de site kunnen niet goed zijn. Ze lijken mooi, maar zorgen voor een lange laadtijd van de site. Leuk, niet functioneel en uiteindelijk schadelijk als mensen hierdoor de website snel weer verlaten. Een goede Nederlandse webhosting helpt natuurlijk om de site snel te laten laden. Ondanks dat is het slim om te kiezen voor onderdelen die snel laden op de website.

Een responsive ontwerp

Het is belangrijk om te zorgen voor een responsive ontwerp van de site. Het betekent dat de website op alle schermen goed te zien en te lezen is. Het maakt niet uit of je de site bezoekt vanaf een smartphone, tablet, laptop of computerscherm. Steeds meer mensen gebruiken alleen hun mobiele toestel om websites te bezoeken. Door de website responsive te maken kunnen ze ook hier alles goed lezen en zien.

De juiste structuur

Zorg voor een heldere structuur en ook duidelijke plek van het menu. Het moet voor de bezoeker gemakkelijk zijn om door de website te navigeren. Wanneer je dit doet wordt het gemakkelijker om de bezoekers te laten vinden wat ze zoeken. Ook voor de zoekmachines is het prettig om een duidelijke structuur en sitemap te hebben. Wanneer je gebruik maakt van foto’s ter ondersteuning van de teksten is het slim om ze te verkleinen. Het helpt bij het sneller laden van de website.

Een call-to-action

Om meer resultaten te halen uit de website is het goed om een call-to-action te plaatsen. Het kan een button zijn voor meer informatie. Het helpt de bezoeker om meer informatie op maat te krijgen. Het is een win-winsituatie en helpt om de website bezoekers nog beter van dienst te zijn. Daarnaast help je het bedrijf om zo meer omzet te genereren.

Denk aan de zoekmachines

Een stap voordat je website bezoekers naar je site komen zoeken ze vaak informatie in de zoekmachines. Het is belangrijk om de website zo in te richten dat je hier goed gevonden wordt. Denk aan de juiste teksten op de website met antwoorden op vragen die mensen stellen. Ook is het belangrijk om verwijzingen naar de site te krijgen om hier te scoren. Het is allemaal met als doel om de websitebezoeker te helpen de juiste informatie te krijgen. Gebruiksvriendelijkheid begint dus eigenlijk nog voordat men de website daadwerkelijk bezoekt. Vergeet dit niet als je een site gaat maken.

Reactie schrijven op Manieren om je website gebruiksvriendelijk te maken


Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies en vergelijkbare technieken. Met de cookies volgen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen onze site. Hiermee tonen we advertenties op basis van jouw interesse en kun je informatie delen via social media. Als je verdergaat op onze website gaan we ervan uit dat je dat goedvindt. Meer weten? Bekijk onze privacy policy en cookie pagina
SLUITEN