Wat is een title tag?
De title tag is de naam van je website pagina. De title tag is zichtbaar op je pagina en in de Google zoekresultaten. Dit is 1 van de belangrijkse tags voor de zoekmachine optimalisatie.
Google zoekresultaten
De zoekresultaten in Google zijn dus jou eigen pagina titels. Wijzig je de title tag van je pagina dan zal deze ook in Google wijzigen in de zoekresultaten. (Natuurlijk niet direct, pas als Google je website weer indexeert)
Browser titel
De title tag verschijnt in de titelbalk en tabbladen van jouw browser. Ga je een pagina delen op social media zal de titel van je pagina zichtbaar worden in je gedeelde bericht.
Is de title tag belangrijk?
De title tag is het belangrijkst om goed te scoren in Google. Heb je een slechte pagina title wordt het moeilijk om hoog te scoren in Google. Zorg dus voor een goede en pakkende title tag.
Tips voor een goede title tag
1. Zorg dat de titel niet te lang is, maximaal 60 karakters
-
Google en andere zoekmachines breken de titels af als deze meer dan 60 karakters zijn, er komen dan 3 puntjes achter de title tag te staan.
-
Een korte titel is krachtiger dan lange titels, het wordt namelijk makkelijker gelezen.
-
Is je title tag kort dan zal Google meer waarde geven aan jouw trefwoord. Wordt er gezocht op een woord die precies overeenkomt met jou title tag scoor je dus hoger dan als je title heel lang is en maar 1 woord overeenkomt met je title tag. Dit wordt trefwoord-dichtheid genoemd.
2. Zorg voor een goede en relevantie titel
-
Je trefwoord/zoekwoord moet in je titel staan, zo zul je met dat trefwoord goed scoren in google.
-
Het trefwoord moet ook voorkomen op de pagina zelf in de tekst.
-
Kijk welke zoektermen er gebruikt worden, zoek op je trefwoord en onderaan de pagina van google staan de google sugesties.
3. Wie wil je bereiken
-
De titel en inhoud van je pagina moeten met elkaar overeenkomen en met de titel zul je de bezoekers moet trekken naar jou pagina. Wil je verkopen gebruikt dan bijvoorbeeld "piercings kopen tegen lage prijzen", maar wil je informatie geven kun je bijvoorbeeld gebruiken: "Voorkom infecties bij je piercing".
4. Plaats het belangrijkste woord vooraan
-
Het eerste woord in je titel is belangrijker dan het laatste woord, Google geeft dus meer waarde als jou zoekterm vooraan in de titel staat.
-
De eerste 11 karakters zijn bepalend voor de bezoeker om de beslissing te nemen om de pagina te gaan lezen of niet.
5. Bedrijfsnaam niet vergeten
-
Als je niet heel erg bekend bent is het aan te raden je bedrijfsnaam in de title tag mee te nemen.
-
Je bedrijfsnaam plaatst je als laatste in de title tag.
6. Gebruik scheidingstekens
-
Tussen je titel en je bedrijfsnaam kun je het beste een scheidingsteken plaatsen zoals bijvoorbeeld een - of |.
7. Maak een aantrekkelijke en leerbare title tag
-
Zorg voor een aantrekkelijke title tag, maak je een titel met alleen maar steekwoorden erin zal dit voor Google goed zijn, maar niemand die je pagina aanklikt, want hij is niet aantrekkelijk voor de bezoeker.
-
Zorg voor een goede indruk met een juiste title tag.
-
Je title tag vol trefwoorden steken, helpt om hoog te scoren. Maar als een title tag zo onaantrekkelijk is dat mensen niet geneigd zijn om er op te klikken, ben je daar weinig mee.
-
De title tag is vaak het eerste wat je bezoekers zien, zorg dat de eerste indruk goed is.
-
Op pagina 1 in Google staan 10 zoekresultaten, jij moet hier in opvallen en zorgen dat de bezoekers op jou link willen klikken.
8. Uniek voor elke pagina
-
Zorg dat elke pagina van je website een unieke title tag heeft. Heb je een dubbele titel zal Google niet de moeite nemen deze ook te gaan indexeren, want die bestaat immers al van je website.
Je title tag aanpassen
Je kunt bij veel CMS systemen de title tag wel aanpassen. Maak je gebruik van gratiswebshopbeginnen.nl (Een website en webshop systeem) kun je dit heel eenvoudig bij de pagina, categorie of url instellen.
Wil je een webshop of website beginnen?
Wil je zelf een webwinkel beginnen? of een website starten. Dan kun je natuurlijk Gratis Webshop Beginnen gebruiken als webwinkelsysteem – een account is snel aangemaakt en je bent direct online!
P.S. Wil je weten wat jou verbeterpunten zijn en je website beter maken?
Je wilt graag meer verkopen via je website? Meer e-mailadressen scoren, meer leads en meer bezoekers?
Wacht dan niet langer en bestel een SEO CHECK. Wij zullen je website compleet analyseren, we gaan de belangrijkste pagina's van je website bekijken en geven contrete en toepasbare oplossingen om je site hoger in Google te laten scoren.
Neem nu een oneerlijke voorsprong op je concurrenten en laat de kansen niet liggen met je website.