Wil je in 10 dagen hoger scoren in Google?

Leon Bothof - SEO en webshop specialist
 
In 10 dagen hoger scoren in Google!
Je gegevens zijn veilig
 
Seo Trends 2018
Leon Bothof
20 februari 2018

Seo Trends 2018

Wat wil Google precies?

Dat is de vraag van vele, toch? Wij zijn allemaal al geruime tijd bekent met SEO technische zoekmachine optimalisatie, met als doel: Hoger scoren in Google.  Google is continu in beweging, vooral met betrekking tot de SEO optimalisatie.

Scoorde je in 2017 nog goed, dan is het alsnog mogelijk dat vele door Google updates nu ineens 50% tot wel 90% minder bezoekers trekt op de webshop. Dit is frustrerend, zeker wanneer je afhankelijk bent van die inkomsten….

DUS, wij moeten gaan kijken wat Google anno 2018 wil!!!!!

Google wil haar gebruikers zo snel en eenvoudig mogelijk aan de juiste informatie helpen. Wat moeten we dus doen om te optimaliseren voor Google? Juist optimaliseren voor onze gebruikers.

 

Factoren die je kunt optimaliseren voor Google:

1: Je pagina tag (title tag)

zo geneer je een perfecte titel tag voor je website

2: Gebruik niet meer dan 1 H1-tag op je pagina.

3: Relevante backlinks naar je webshop

4: Interne links op je webshop (spinnenweb maken)

zie video op onze site met betrekking tot interne links

5: Meta omschrijving van je pagina

6: Afbeeldingen optimaliseren (denk hierbij aan de bestandsnaam, de alt-tag en title-tag).

Gebruik dus zoektermen die gebruikt worden door je bezoekers. De basis elementen op elke pagina moet dus juist zijn, duidelijk en snel.
 

Wat moet je doen:

1: Vraag kennissen of iemand anders om je webshop te bekijken en vraag hun wat zij ervan vinden. Kunnen zij alles vinden wat ze zoeken, is de informatie duidelijk, is het duidelijk wat het doel is van de webshop enz.

2: Verwerk de feedback van je kennissen en andere. Te vaak horen wij dat webshop eigenaren denken alles SEO technisch in orde te hebben, maar die zitten soms vast in hun eigen denkpatroon. Soms kan inspraak van een vreemde duidelijkheid en inzicht geven waar onduidelijkheden liggen.  Denk dan niet ‘dat is wel duidelijk’ want wat voor jou logisch en duidelijk is, is voor een ander wellicht onlogisch.

3: Bekijk je eigen hoofdpagina eens heel kritisch en vraag jezelf af of dit voor de klant nu echt duidelijk is?

4: Ga aan de slag met de basis-regels zoals hierboven in de 6-stappen aangegeven.

5: Gebruik je belangrijkste zoektermen in je URL, maar overdrijf niet. 

6: Plaats een gastenboek, deze zorgt voor sterren in de zoekmachines.

7: Gebruik je belangrijkste zoektermen in de eerste 100 woorden van je tekst, gebruik je zoektermen daarna met mate. Alleen als dit tekstueel nodig is (je schrijft voor je bezoeker). 

 

Structuur  binnen je webshop

Google wil structuur binnen je webshop zien. Dit heeft met het Crawlen te maken, wat Google graag doet. De kracht van dit content canon zit in de structuur en opbouw van zowel de URL’s als de technieken erachter.

2018 geeft Google veel belang bij structuur, leg een groot deel van je focus erop.

1: Maak een gestructureerde content canon. Dit is een soort van kennisbank (compleet met afbeeldingen, video's en content) waarbij je de pagina’s naar elkaar verwijst en informatie aan je bezoekers geeft. Zo maak je direct ook een spinnenweb, wat weer goed is voor de basis structuur (interne linken).

2: Vul je content canon met relevante nuttige maar duidelijke informatie. Zorg ervoor dat dit enkel gericht is op je niche! Houdt je verkoop dus klein, en bij je eigen!

 

Hoe bedien jij je bezoeker?

Google kijkt naar je bezoekersgedrag. Dus wat doen bezoekers op je site? Of klikken ze de site gelijk weg (bounch bezoeker).

Blijft een bezoeker lang op je webshop, of bekijkt deze meerdere pagina’s? Dan is jouw webshop kennelijk relevant voor je bezoeker. De zoekresultaat die Google aan de bezoeker gaf was juist.

1: Maak je pagina zo relevant mogelijk voor je eigen doelgroep, laat zien waar jouw webshop voor staat en wat jij als webshop voor waarde bied aan de bezoeker.

 

Voice Search

Voice search is een deel van Google dat is opmars is. Dit is SEO technisch een belangrijk punt! Want het doel is van Google nog altijd de bezoeker het zo makkelijk en snel mogelijk te maken. De trend  van nu is dat mensen steeds vaker iets tegen Google zeggen in plaatst van typen (praten is sneller en makkelijker).

Mensen vragen dus eerder ‘Wat kost een helixpiercing?’ in plaats van ‘kosten helixpiercing’ in te typen. Dit is waar je je webshop op kan voorbereiden qua content en semantische code (bijvoorbeeld gebruik te maken van local SEO).

1: Bereid je webshop voor op voice search door rekening te houden met zoekopdrachten die mensen kunnen vragen ipv typen.

2: Stap uit je oude ritueel,  en zoek nieuwe zoektermen dan waar je tot nu toe op hebt gefocust. Het kan zomaar ineens anders uitpakken.

Werkt je bedrijf veel locaal? Of wil je locaal beter gevonden worden? Vergeet dan zeker niet Google mijn bedrijf.
 

Veiligheid

Internet en privé gegevens…. Dat is voor hackers een leuk spel. Bezoekers willen dat hun gegevens veilig zijn, en zullen bij een veilige webshop eerder een bestelling plaatsen dan bij onveilige webshops.

Veiligheid kan je de klant bieden door een SSL-certificaat te nemen. Hiermee worden de privé gegevens incripted over het internet verzonden, en is dit voor eventuele hackers niet leesbaar.

Ook Anno 2018 is SSL-webshops een pre voor Google, tevens is in Nederland een SSL-certificaat verplicht gesteld wanneer er prive gegevens worden uitgewisseld. Laat deze dus snel instaleren op je webshop.

 

Mobiele gebruikers

Ook dit is een bekende voor velen. Naast een responsive template is het hebben van een snelle webshop op mobiele apparaten van levensbelang. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft afhaakt wanneer de site langer dan 4 seconden aan het laden is.

1: Zorg voor een mobiel vriendelijke webshop

2: Optimaliseer eerst je mobiele webshop, daarna de desktop versie (MOBILE FIRST).

3: Controleer je laadsnelheid hoe die op mobiel is (is je webshop mobiel vriendelijk)?

 

Google vriendelijke code

Dit is een groot deel dat bij ons voor belang is. Dit is namelijk je gestructureerde data zoals je webshop is geprogrammeerd. Dit is voor GWB met zekerheid goed geprogrammeerd.

1: De gestructureerde data is juist opgebouwd (volgens SEO, AMP en HTML regels anno 2018)

2: Laad geen onnodige scripts dat invloed heeft op je webshop

3: Maakt gebruik van rich-snippets

4: Maakt gebruik van zogehete ‘styleclass’ om de opmaak schoon te houden

Google Pagespeed heeft GEEN invloed op de Google vriendelijke code. Dit staat los van elkaar omdat Google pagespeed let op de laadsnelheid van de pagina.

De Google vriendelijke code heb je dus van GWB gekregen. De Pagespeed kan je wel zelf aanpassing, veelal is deze traag doordat er op de homepagina (te)grootte afbeeldingen worden gebruikt die te zwaar zijn om snel te laden.

 

Wat Google in je ziet

Zoekresultaten worden steeds persoonlijker voor Google, en hier zie je dan ook veel veranderingen in. Als webshop eigenaar kan je op deze trend inspelen door je webshop goed af te stemmen op de intentie van de bezoeker. Google geeft steeds vaker antwoorden of informatie op zoekresultaten die uit jouw webshop komen.

1: Zorg dat je website code technisch in orde is. Dit kan je hier bekijken: https://search.google.com/structured-data/testing-tool?hl=nl

2: Zorg voor artikelen in je webshop met rich-snippets

 

AMP pagina’s (accelerated mobile pages)

AMP pagina’s hebben een gigantische impact op de zoekresultaten! Dit omdat AMP pagina’s snel zijn, en informatief erg goed voor Google zijn. Dit kan een enorme impact hebben op je zoekresultaten.

Je krijgt met een AMP variant vaak voorrang van Google binnen de zoekresultaten ten opzichte van niet AMP varianten. Hiermee kan je een enorme wint in je bezoekersaantallen genereren.

1: Activeer je AMP pagina’s

Bekijk hier een uitgebreide uitleg over AMP-pagina's 

 

Snelheid

Loading … loading… loading…. Niets vervelender dan een webshop die niet snel opent. Binnen 4 seconden, hierna haakt de helft af. Snelheid en informatie, dat is wat Google aan de bezoeker wil bieden (en we benaderen het nogmaals maar weer).

Wil je weten of je webshop genoeg snelheid heeft, doe de test.

1: Test je webshop op snelheid Google Pagespeed Insights

2: Verbeter de feedback punten die naar voren komen (veelal zit de grootste wint in het verkleinen van je afbeeldingen).

3: Vermijd flash gebruik op je webshop

4: Verwijder onnodige scripts/ plugin’s

5: Vermijd artikel sliders op de homepagina

6: Verklein grote afbeeldingen naar een acceptabele grootte.

Scoor je extreem laag, dan zijn er veelal meerdere factoren die tegen je werken op je webshop. Soms krijg je strafpunten voor bepaalde scripts die essentieel zijn voor het gebruik van je webshop, maar die niet schadelijk zijn voor de laadsnelheid. Google Analytics is zo’n script.

Laat je webshop altijd in een fractie van een seconde, maar schoor je toch laag (50-60punten)? Maak je dan niet druk, het gaat om de daadwerkelijke laadsnelheid. Deze tool is geen ranking factor (wel de daadwerkelijke laadsnelheid).  
 

Enorm groot blogbericht

Onderzoek heeft aangetoond dat lange artikelen (blog berichten) het erg goed doen binnen Google. Deze scoren gemiddeld gezien meer dan korte artikelen.

Het doel van een enorm groot blogbericht is om het bepaalde onderwerp tot in detail te omschrijven voor je bezoekers. Hierdoor leer je de bezoeker heel specifiek over het onderwerp. Een enorm groot blogbericht bevat dan meerdere belangrijke eigenschappen.

Wil je in 2018 echt gaan scoren in Google? Ga dan snel aan de slag met het schrijven van dit enorme grote blogbericht.

1: Plaats afbeeldingen in dit enorme grote blogbericht

2: Tekst en informatie (met interne linken) is crusiaal

3: Video’s met uitleg over het bepaalde onderwerp doet veel voor Google

4: Stel vragen aan jezelf, en verwerk deze vragen. Zoals: Waar kan ik mensen mee helpen?

5: Schrijf tussen nu en een maand minstens 1 enorm groot blogbericht om de waarde van je webshop te verhogen!!!
 

Google webmaster tools

Hierop kan je veel terug vinden, zoals de bounch percentage, de fouten, de pagina’s, je bezoekers enz. Hieruit kan je veel opmaken, wat van belang is hoe Google tegen je webshop aankijkt.

1: Verhelp 404-error meldingen gebroken linken) door deze pagina’s door te linken naar een werkende pagina 

2: Controleer gestructureerde data

De fouten in Google Webmaster tools

Gecrawld - momenteel niet geïndexeerd
De pagina is wel door Google gecrawld, maar niet geïndexeerd. Het is mogelijk dat de pagina in de toekomst alsnog wordt geïndexeerd, maar dat is niet zeker. De URL hoeft niet opnieuw te worden ingediend om te worden gecrawld.
Dit zal vaak een feed pagina zijn, dit zijn dubbele pagina's anders. Die worden er dus uitgefilterd.

Uitgesloten door tag noindex
Toen Google de pagina probeerde te indexeren, is er een noindex-instructie aangetroffen, waardoor de site niet is geïndexeerd.
Bijvoorbeeld pagina's met een paginannummering hoeven maar 1x opgenomen te worden.

Pagina met omleiding
Alle pagina's waar een redirect (doorlink) voor is ingesteld. (op de beheerpagina onder het kopje tools -> url doorlinken)

Soft 404
Het paginaverzoek retourneert een reactie die wij als soft 404-reactie beschouwen. We raden je aan een 404-reactiecode te retourneren voor pagina's die niet zijn gevonden om te voorkomen dat de pagina's worden geïndexeerd.
De pagina's die niet bestaan en dus ook niet opgenomen worden.
Kan bv als je een product verwijderd, dan is deze niet meer te vinden. Of als je een afbeelding hebt  verwijderd die niet meer te vinden is.

Gevonden - momenteel niet geïndexeerd
De pagina is gevonden door Google, maar nog niet gecrawld.

Ingediende URL niet geselecteerd als canoniek
De URL is een van de URL's uit een set dubbele URL's zonder een expliciet gemarkeerde canonieke pagina. Je hebt expliciet gevraagd om deze URL te indexeren, maar omdat de URL een duplicaat is en een andere URL volgens Google een betere kandidaat voor de canonieke pagina is, heeft Google deze URL niet geïndexeerd. In plaats daarvan is de door ons geselecteerde canonieke pagina geïndexeerd.
Google heeft bijvoorbeeld een pagina geindexeert en die heb jij later doorgelink naar een andere pagina, dan vind hij er dus 2 en dan kiest Google zelf de beste uit.

 

Google sitemap

Google sitemap indienen is erg belangrijk voor Google. Hiermee geef je Google een handleiding van wat waar staat binnen je webshop.

Hierover hebben wij een blog geschreven: https://lbmedia.nl/seo/google-sitemap-plaatsen/

 

Conclusie

Google blijft ontwikkelen en updates uitvoeren, alles met 1 doel

De beste ervaring aan hun gebruikers leveren door ze snel mogelijk de juiste informatie te geven!

Zorg voor een gebruiksvriendelijk webshop, zo snel mogelijk. Zorg dat je webshop inhoud heeft, die daadwerkelijk waardevol is en past bij de intentie van jouw bezoekers.  Alle verdere technieken hebben we zojuist aangekaart in het bovenstaande artikel. Pas alle actiepunten toe, dan zal je moeten stijgen in de bezoekersaantallen in 2018!

Google gaat nog harder achter 'black hat' praktijken aan. Hierdoor loont het steeds minder om Google te proberen te misleiden. Deze 'slimme trucs' heeft Google snel door. Ga dus geen backlinks inkopen, koop geen social media volgers enz enz. 

Succes, en laten we er weer een fantastisch SEO jaar van maken in 2018!

PS: een uitgebreidere blog met diepere uitleg komt nog.  

reacties op “Seo Trends 2018

Geen reacties

Plaats een reactie

Mis dit niet
Hoger in Google Gratis

Gratis SEO cursus binnen 10 dagen hoger scoren in google.

Meer informatie

Internet marketing topics: