21 mei 2018

Als webshopeigenaar heb je een heleboel taken die je moet voltooien. Van het versturen van pakketten tot het afhandelen van klachten en van het inkopen van producten tot allerlei promotieactiviteiten. Ook het verbeteren van je webshop kan heel belangrijk zijn om te blijven groeien. Kan jouw webshop wel een oppepper gebruiken? In deze blog geven we je een aantal tips!

Wees uniek en creëer je eigen stijl

Ten eerste is het belangrijk om uniek te zijn. Er zijn tegenwoordig ontzettend veel webshops, dus je dient je te onderscheiden van de rest. Dit doe je bijvoorbeeld door je eigen verhaal te vertellen, of door te laten zien wat jouw webshop anders maakt dan die van de concurrentie. Blink jij bijvoorbeeld uit in snelle verzending van je pakketten? Of heb jij een uitmuntende klantenservice die bijna altijd open is? Communiceer deze voordelen duidelijk op je website, zodat je klanten meteen kunnen zien waarom ze bij jou moeten zijn.


Ook wat betreft design van je website moet je uniek zijn. Creëer dus je eigen stijl, eventueel met behulp van een professional. Hierbij is het belangrijk om in je achterhoofd te houden wie je doelgroep is. Zo kun je een stijl creëren die past bij je bedrijf én bij je doelgroep. Bovendien moet je website een professionele uitstraling hebben.

Pakketten versturen

Heb jij een website waarbij je producten moet versturen? Controleer dan eens of je wel gebruikmaakt van de meest efficiënte verzendoptie. Zo dien je na te denken over de grootte van de pakketten die je verstuurt, het gewicht, de bestemming en de eventuele track-and-trace code. Ook het retourbeleid is een hele belangrijke factor om over na te denken. Op basis van deze factoren kun je de vervoerder kiezen die het beste bij je past. Vallen de verzendkosten lager uit? Dat is heel fijn! Want als je de verzendkosten voor de klant iets kan verlagen, wordt de kans op een aankoop groter. Veel klanten haken namelijk af op het moment dat zij hoge kosten moeten betalen. Blijkt dat je jouw producten heel snel kunt verzenden voor een lage prijs? Vermeld dit dan duidelijk op je website! Dit kan namelijk conversieverhogend werken.


Ook het inpakken van je producten is een aandachtspunt. Zorg ervoor dat je product netjes en professioneel wordt ingepakt. Dit zorgt er niet alleen voor dat je product heelhuids aankomt bij de klant, het zorgt ook voor een positieve ervaring voor de klant. Verzend je producten dus in een stevige verzenddoos of envelop en maak deze goed dicht. Pakketten versturen op een professionele manier zorgt voor tevreden klanten!


 

Gebruiksvriendelijkheid

Een hele belangrijke factor voor conversie is gebruiksvriendelijkheid. Als het niet duidelijk is waar de klant moet klikken om het bestelproces te doorlopen, zal de bestelling nooit worden geplaatst. Dit begint al met de navigatie door de website. Heb je heel veel producten in jouw webshop? Dan kan het zijn dat de klant door de bomen het bos niet meer ziet. Voeg dus zoekmogelijkheden toe op je site, en maak duidelijke categorieën. Zo heeft de klant snel gevonden wat hij of zij zoekt. Vervolgens moet de klant het bestelproces makkelijk kunnen doorlopen. Zorg er dus voor dat de klant niet eindeloos hoeft door te klikken en gegevens in te vullen, want dan haakt hij mogelijk af. Bij de kassa dient de klant voldoende betaalmogelijkheden te hebben.

Haken jouw bezoekers ergens in het bestelproces af? Dan kun je Google Analytics gebruiken om te zien waar het kritieke punt zit. Ook kun je Google Analytics gebruiken om doelen in te stellen, doelen te monitoren, demografische gegevens over je bezoekers in te zien en om de resultaten van Adwords campagnes te bekijken.

Tot slot dient jouw website gebruiksvriendelijk te zijn op alle apparaten. Maak jouw website dus responsive, zodat de klant via telefoon, tablet of laptop gemakkelijk je site kan besturen.

Marketing

Marketing is ontzettend belangrijk voor de groei van je webshop. Zowel offline als online marketing kan hiervoor heel goed werken. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je overal aanwezig bent waar jouw doelgroep dat ook is. Bestaat jouw doelgroep uit hippe meiden die gezonde sapjes drinken en verschillende bloggers en vloggers volgen? Dan is social media waarschijnlijk het perfecte medium. Of wil jij graag moeders met baby’s bereiken? Dan kan adverteren op de crèche voor jou de beste keuze zijn. In alle gevallen is het verstandig om de online vindbaarheid van je webshop te verhogen.

Door middel van SEO kom je hoger in de zoekresultaten waardoor je beter gevonden wordt. Zo kan het bijvoorbeeld slim zijn om te beginnen met bloggen. Ook affiliate marketing en Google Adwords kunnen goede opties zijn voor je online marketing. Als je weinig tot geen kennis van zaken hebt, kun je je online marketingactiviteiten natuurlijk ook uitbesteden aan een professional.


Klantenservice

Het is altijd belangrijk om goede service en kwaliteit te leveren. Zorg er dus voor dat je klantenservice goed bereikbaar is via verschillende kanalen, dat je goed luistert naar je klanten en dat je elke klacht netjes afhandelt. Bovendien moeten je medewerkers in staat zijn om behulpzaam en vriendelijk te zijn en om goed te luisteren naar de klant.