Mensen beoordelen een boek op zijn omslag, en een blog op zijn titel. Met een duidelijke, originele, meeslepende kop trek je direct de aandacht van je doelgroep. En zorg je dat ze klikken. Maar hoe schrijf je nou zo’n meesterwerkje? Wij geven je vijf handige tips.
1. Ga voor nuttig en relevant
Vermijd vage en raadselachtige koppen. Potentiële lezers moeten op basis van je titel snel kunnen beslissen of de inhoud van je blog voor hen interessant is. Weet altijd voor wie je schrijft. En maak in je titel duidelijk welk voordeel mensen ontvangen als zij jouw blog lezen.
2. Houd het kort, maar uniek
Zorg dat je titel kort, duidelijk en aantrekkelijk is. Dat vindt de zoekmachine fijn. Een opmerkelijke twist geeft je kop allure, maar maak het niet te bont. Daar word je weer ongeloofwaardig van.
3. Schrijf in de actieve vorm
Spreek je publiek direct aan, dat lokt en houdt hen betrokken. Maak de titel levendig en vermijd lijdende vormen. Dus zeg niet ‘je wordt gebeld’, maar ‘we bellen je’. Dat leeft meer.
4. Verleid met getallen
Cijfers verleiden mensen tot klikken. Met een getal aan het begin of einde van je titel, trek je direct de aandacht. ‘Zo poets je schoenen’ klinkt nogal saai. Maar ‘Zeven manieren om je sneakers mooi wit te houden’ zou ik direct willen lezen.
5. Speel in op emotie
Werk met overtuigende woorden die inspelen op de emotie van je lezer. Daar val je mee op. Woorden als ‘vernieuwend’, ‘bijzonder’ en ‘enorm’ worden veel te vaak gebruikt. Maak indruk met superlatieven, zoals ‘revolutionair’, ‘verbazingwekkend’ en ‘kolossaal’. Daar wordt op geklikt.
Soms kun je het niet alleen
Content creatie is geen hogere wiskunde, maar kost wel werk en oefening. Wil je liever schrijfhulp van een professional? Deze gastblog is geschreven door de copywriters van Tekstwerf. Zij schrijven frisse, effectieve teksten, die perfect passen bij je bedrijf.