Wie zich niet houdt aan de Google richtlijnen kan van de grootste zoekmachine ter wereld een straf opgelegd krijgen. Dit wordt in de volksmond een penalty genoemd. Er zijn een heleboel regels waar je je aan dient te houden en het zou knap zijn als je ze allemaal uit je hoofd weet. Het kan dus zomaar voorkomen dat jij van Google zo’n penalty krijgt, omdat je per ongeluk iets hebt gedaan wat tegen die regels indruist. Wat betekent het voor jouw webshop als je te maken krijgt met een Google penalty? Hoe kun je zien of je een penalty hebt gekregen en wat moet je doen om het op te lossen?
Handmatige actie of algoritme
Google heeft twee soorten sancties: een handmatige of een algoritmische. Als je te maken krijgt met een Google sanctie dan heeft dat vaak (niet altijd) consequenties voor de rangschikking van je website in zoekresultaten. Bij een algoritmische penalty krijg je geen melding, nooit niet, in ieder geval geen persoonlijk bericht van Google naar jou toe geadresseerd. Je hebt dan waarschijnlijk te maken met een Panda update of een Penguin update. Dit zijn updates van de Google algoritmes die zo nu en dan worden doorgevoerd. Soms worden deze updates aangekondigd, maar lang niet altijd.
Handig is de kosteloze tool panguin. Wat deze doet is een grafiek nemen van organisch zoekverkeer afkomstig uit jouw Google Analytics account (men dient natuurlijk wel eerst Analytics geïnstalleerd te hebben voor dat kan werken), en daarover worden dan lijnen gepresenteerd van bekende Google algoritme updates. Indien je een daling ziet in de grafiek, en daar een lijntje bij staat, dan klik je daar op om te vernemen welke Google algoritme toen ingevoerd of geüpdatet is. Vervolgens worden er vaak een aantal achtergrond literatuur artikelen bij vermeld, waar je dan op kunt klikken om in meer detail over de exacte veranderingen te lezen, en hier naar te gaan handelen.
En dan is er dus nog de handmatige penalty. Deze is wat makkelijker te ontdekken want je krijgt dan een e-mail van Google. Het review team heeft je site beoordeeld en besloten dat je een penalty verdient omdat je een bepaalde richtlijn hebt geschonden. Je kunt dit ook terugvinden in je Google Search Console account onder het kopje ‘handmatige acties’. De meest voorkomende penalty is een penalty voor onnatuurlijke links (wilt zeggen dubieuze verwijzingen van derde websites naar jouw website).
Wat betekent de penalty voor mijn website?
Een Google penalty is over het algemeen ‘bad for business’. Je rangschikking in de zoekmachine kan ervan omlaag schieten. Weg organisch verkeer! Dit is overigens niet altijd het geval. Een spammy structured data markup penalty heeft geen directe invloed op je rangschikking maar kan er in potentie wel voor zorgen dat het team van Google je zogenaamde rich snippets blokkeert. Rich snippets zijn in Jip en Janneke taal zoekresultaten met extra informatie of opvallend visuele opmaak.
Voorbeeld Rich Result 03-12-2019 (bron: zelfgemaakte screenshot)
Het meest bekende voorbeeld van een spammy structured data markup sanctie waar ook in Nederland reeds vele webwinkels mee te maken hebben gehad is het verdwijnen van de zogenaamde gele review sterretjes.
Het zal je vast wel eens opgevallen zijn dat er in de Google zoekresultaten, wel eens vermeldingen bij staan die gele sterretjes kennen. Dit zijn rating/review/beoordeling sterren op een schaal van 1 tot 5 of 1 tot 10. Deze resultaten vallen natuurlijk op, en daarbij, geven aan dat een bepaald product, dienst of bedrijf goed beoordeeld is. Enfin, sommige webwinkels frauderen helaas met deze gegevens, zij baseren de beoordeling op gefingeerde gegevens. Dit wil Google natuurlijk niet, en dan kan Google besluiten om je mogelijkheid om dit soort gele sterretjes in Google te hebben maar geheel weg te nemen. Dit heeft dan geen directe invloed op de rangschikkingen zelf. Indirect kan het impact hebben omdat wellicht minder mensen klikken op jouw resultaat (minder doorklik, wat ook een rangschikking signaal voor Google zou kunnen zijn), maar direct zal dit geen impact hebben. Of je nou daalt in de rangschikking of niet, een Google penalty laat altijd zien dat er iets niet in de haak is met je website.
Als je een Google penalty hebt gekregen bevind je je in het goede gezelschap van BMW, Mozilla, WordPress, de BBC en eBay. Zij hebben namelijk allemaal al eens te maken gehad met een sanctie. Zijn deze websites dan nu niet meer in de zoekmachine te vinden? Als ze niets hadden gedaan met hun penalty was dat misschien wel gebeurd. Maar gelukkig kun je het tij keren als je een penalty hebt ontvangen.
Zo maak je het weer goed met Google
Een penalty ontvang je omdat je ergens tegen de Google richtlijnen bent ingegaan. Het is dus belangrijk om uit te vinden wát je precies fout hebt gedaan, zodat je het probleem kunt oplossen. Je ziet dit in de Google Search Console. Alle pagina’s waar de penalty voor geldt kun je daar vinden. Als je klikt op ‘learn more’ zie je wat het probleem is en kun je beginnen met oplossen. Wanneer je je site helemaal hebt doorgelopen stuur je Google een mail met een officieel verzoek tot heroverweging van de penalty. Dit kan bij de knop ‘Request review’ in Search Console. In de mail leg je uit welke penalty je gekregen hebt en wat je hebt gedaan om het op te lossen. Je website wordt dan opnieuw bekeken door het team van Google. Met de penalty uit de weg zal je website weer stijgen in de rangschikkingen en trekt je organische verkeer weer aan of je zult weer kunnen opvallen in de zoekresultaten met rich results.
Auteur Bio
Auteur Bio Dit gastartikel is geschreven door Romano Groenewoud, werkzaam als SEO specialist onder de alias ‘SEO Geek’.