Een nichemarkt, vaak ook aangeduid met alleen het woord niche, is een specifiek, vaak klein en bewerkbaar deel van een markt. Een niche kiezen is essentieel voor iedere online ondernemer. Als je jouw niche helder hebt, heb je minder concurrenten en wordt je marketing veel gemakkelijker. Mensen komen op je af en je kunt meer geld verdienen.
Ondernemers zijn vaak bang om een niche te kiezen. Omdat een niche een deel van de markt is zijn mensen bang dat ze klanten mislopen. Hierdoor doen ondernemers alles voor iedereen, daarmee lukt het je niet om je te onderscheiden van je concurrenten. Het resultaat is dat je juist minder klanten hebt want niemand voelt zich echt aangesproken door jouw aanbod en marketingboodschap.
Als je hulp nodig hebt bij een Facebook advertentie kies je eerder een specialist in Facebook advertenties dan een social media adviseur.
Een niche betekent dus keuzes maken. Je kiest wat je wel doet, en wat juist niet. Dat klinkt moeilijk maar het heeft juist voordelen. Je kiest dit ook niet voor de rest van je leven. Je kunt zo'n niche altijd weer aanpassen.
Een niche heeft 4 voordelen:
- Je marketing wordt gemakkelijker
Door je op een specifieke doelgroep te richten hoef je je niet op alle kanalen te richten, maar weet je precies waar je doelgroep uithangt en kun je je branding, boodschap en marketingactiviteiten hierop afstemmen.
- Minder concurrentie
Als je je op alles en iedereen richt, dan is alles en iedereen ook je concurrent. Dan wordt het lastig op je te onderscheiden. Door je op een specifiek deel van de markt te richten, word je een monopolist op je zelfgekozen terrein.
- Je wordt een specialist
Als je kiest, wordt je een ware specialist. Doordat je je vele beter kunt focussen, wordt je ook een steeds grotere expert in je niche. Je hebt maar één onderwerp waar je in hoeft te verdiepen waardoor je steeds beter wordt. Klanten werken graag samen met een specialist en betalen hier ook meer voor.
- Kost minder energie
Doordat je kunt focussen op één specifieke doelgroep, kost het je minder energie. Je hoeft alleen nog maar in dat onderwerp te verdiepen en je marketing kost minder tijd.
Jouw niche bepaal je zelf. Als je alleen kijkt wat een lucratieve niche, dus waar veel geld te verdienen valt, gaat niet werken. Jouw passie is dus het allerbelangrijkste. Vaardigheden kun je altijd nog leren.
Bij een niche is het belangrijk om te weten wie jouw ideale klanten zijn. Waarschijnlijk hebben deze klanten meerdere problemen, maar jij richt je op 1 of 2. Dit probleem moet urgent en belangrijk genoeg zijn zodat ze er ook voor willen betalen.
Waarschijnlijk heb je een hele specifieke visie of werkwijze voor jouw oplossing voor dit specifieke probleem waarmee je je onderscheid van anderen. Hierdoor kun je je onderscheiden positioneren .