Dat is de vraag van vele, toch? Wij zijn allemaal al geruime tijd bekent met SEO technische zoekmachine optimalisatie, met als doel: Hoger scoren in Google. Google is continu in beweging, vooral met betrekking tot de SEO optimalisatie.
“Start with the users intention in mind”
Of terwijl begin je zoekmachine optimalisatie terwijl je rekening houdt met de intentie van je gebruiker.
De komende weken zullen wij belangrijke tips uitwerken die je zou moeten lezen als je in 2018 wil knallen met je SEO webshop.
Zoekmachine optimalisatie doe je vooral om hogerop in de zoekmachines te komen. Wij nemen als hoofd zoekmachine Google, natuurlijk zijn er meerdere zoekmachines die gebruikt kunnen worden. Google is de grootste en meest gebruikte zoekmachine, dus wij kijken welke SEO Google wil zien.
Scoorde je in 2017 nog goed, dan is het alsnog mogelijk dat vele door Google updates nu ineens 50% tot wel 90% minder bezoekers trekt op de webshop. Dit is frustrerend, zeker wanneer je afhankelijk bent van die inkomsten….
Google wil haar gebruikers zo snel en eenvoudig mogelijk aan de juiste informatie helpen. Wat moeten we dus doen om te optimaliseren voor Google? Juist optimaliseren voor onze gebruikers.
Factoren die je kunt optimaliseren voor Google, om duidelijk te maken waar je pagina’s over gaan:
1: Je pagina tag (titel tag)
-
De titel tag is de tekst die bovenin de browserbalk verschijnt bij het openen van een pagina. Vaak laten de zoekmachines deze titel zien in de zoekresultaten.
-
Een goede titel tag is niet alleen belangrijk voor je SEO, maar ook voor het doorklik ratio vanuit de zoekmachine. Is de titel tag er uitnodigend uitziet in de zoekmachines zullen de mensen daar vaker op klikken (doorklikken). Dit zorgt uiteraard weer voor meer bezoekers op je webshop.
-
De titel tags kan je bij alle pagina’s invullen. Zoals bij tekstpagina’s en categorieën.
-
Hier nog een blog over de perfecte titel tag voor Google
-
Gebruik voor de titel op dekstop: 70 karakters en mobile versie: 180 karakters. Het beste is dus 70 karakters aan te houden, dan kapt Google je titel nooit af.
2: Gebruik niet meer dan 1 H1-tag op je pagina.
-
De H1 tag wordt aan een zin toegevoegd om aan de zoekmachines te laten zien dat het hier gaat om de hoofdkop van de tekst. Dit doe je middels de
code. -
Seo waardige H1 tag, dan zeg je de belangrijkste zoekwoorden in de titel het liefst vooraan!
3: Relevante backlinks naar je webshop
-
Iedereen weet dat relevante backlinks belangrijk zijn voor jou als webshop eigenaar. Maar wat is nu daadwerkelijk een relevante backlink, waar moet een backlink dus aan voldoen?
-
Backlinks zijn links die vanaf andere sites naar jouw website verwijzen.
-
Laat alleen backlinks plaatsen wanneer de link vind dat je een belangrijke informatie bron bent.
-
Ook anno 2018 zijn backlinks nog altijd super belangrijk, en kan wel tot 50% meer bezoekers/vindbaarheid werven. Backlinks kan je dus als een compliment voor je content van je webshop zien!
-
Een backlink van een andere site die een goede reputatie heeft is erg belangrijk. Zo’n backlink heeft een hogere waarde, en maakt jouw linkprofiel een stuk sterker.
-
Backlinks werken voor de lange termijn.
-
Lees hier meer over linkbuilding
4: Interne links op je webshop (spinnenweb maken)
-
Interne links zijn belangrijk voor Google. Je helpt Google aan te geven wat de belangrijkste onderwerpen op je pagina’s zijn.
-
Door interne linken te maken, behoud je een bezoeker langer op je pagina. Dit is zeer gunstig, omdat je een lagere bounch percentage krijgt. Bezoekers kunnen gemakkelijk doorklikken naar een volgend belangrijk onderwerp die aansluit bij het onderwerp waarin de bezoeker nu is.
-
Bij het aanmaken van een interne link is het belangrijk een gedeelte (de anchortekst) aanklikbaar te maken. Geef dit gedeelte dus een goede (SEO technische, zoekmachine) naam. Gebruik dus NIET ‘klik hier’, en daar maak je een link van. Gebruik dus een goede naam zoals de tekst online marketing, als je links naar een online marketing pagina wil maken.
5: Meta omschrijving van je pagina
-
Meta omschrijvingen is een onderschat stukje tekst. Door de metaomschrijving te optimaliseren voor bezoekers en SEO verschijn je namelijk hoger in Google.
-
Tekst is een belangrijke factor en het is altijd goed om waardevolle content te leveren. Lever geen standaard stukjes die overal online al te vinden zijn. Heb je eenmaal een geweldig stuk geschreven, dan wil je dat het gelezen wordt door de bezoekers. Verwerk in je tekst strategische zoektermen.
-
Bij de zoekresultaten in Google zie je per pagina een titel, url en korte omschrijving. De metaomschrijving is de korte samenvatting van de tekst. Deze meta-omschrijving kan je zelf ingeven bv bij blog berichten.
-
Gebruik niet teveel woorden (desktop versie: 320 en mobile versie: 210 karakters) in de meta omschrijving, anders kort Google deze af in de zoekmachines. Het beste is dus 210 karakters aan te houden, aangezien de meeste per mobile versie zoeken.
6: Afbeeldingen optimaliseren (denk hierbij aan de bestandsnaam, de alt-tag en titel-tag).
-
Optimaliseer je afbeeldingen niet alleen voor Google, maar ook vooral voor je bezoekers.
-
Het optimaliseren van afbeeldingen begint met een duidelijke bestandsnaam.
-
Je afbeeldingen zijn een belangrijke locatie waar je relevante zoekwoorden plaatst.
-
Afbeeldingen worden in Google getoond, bezoekers kunnen dus ook via afbeeldingen zoeken op je webshop komen.
-
Wanneer je afbeeldingen upload, zorg ervoor dat je afbeelding dan een PNG of JPG (JPEG) bestand is. Deze bestandstypes zijn gecomprimeerde bestanden en nemen om die reden minder ruimte in dan het origineel.
-
De alttag is een soort label die je aan je afbeelding meegeeft. Je omschrijft heel kort wat er op de afbeelding te zien is. Google kan dat wel lezen, en kan daarmee de relevantie van de afbeelding beoordelen.
-
Voor het meest gunstige zet je het zoekwoord meest vooraan in de alttag.
-
De titeltag is de eerste regel die een bezoeker ziet in de zoekmachines. Hiermee is er direct invloed op de vermelding bij de zoekmachines en dus het klik gedrag van de bezoekers. Bedenk een pakkende titel voor iedere afbeelding en pagina van je webshop en geef daarin een korte samenvatting van de afbeelding / pagina.
Gebruik dus zoektermen die gebruikt worden door je bezoekers. Welke zoektermen wil je op gevonden worden, en waar zoekt de doelgroep op? De basis elementen op elke pagina moet dus juist zijn, duidelijk en snel.
Actie punten:
1: Vraag kennissen of iemand anders om je webshop te bekijken en vraag hun wat zij ervan vinden. Stel ze vragen als:
-
Is de home pagina duidelijk?
-
Is duidelijk wat het doel is van de site?
-
Is de opbouw duidelijk voor de bezoeker?
-
Zijn alle pagina’s aanklikbaar?
-
Is de informatie duidelijk?
-
Is de gegeven informatie toegankelijk, of terwijl genoeg in Jip en Janneke taal (maar toch professioneel) voor bezoekers?
-
Hoe is de prijs?
-
Hoe verloopt het bestelproces?
-
Zijn mijn blog berichten relevant aan content?
-
Enz enz.
-
Hoe is het kleurgebruik op je webshop? Heb je nagedacht over kleurgebruik op de webshop?
2: Verwerk de feedback van je kennissen en andere. Te vaak horen wij dat webshop eigenaren denken alles SEO technisch in orde te hebben, maar die zitten soms vast in hun eigen denkpatroon. Bij het doorlezen van deze tips zal je ook wellicht gedacht hebben dat alles goed staat, en maar niet snapt waarom de bezoekersaantallen dalen. Soms kan inspraak van een vreemde duidelijkheid en inzicht geven waar onduidelijkheden liggen voor bezoekers. Denk dan niet ‘dat is wel duidelijk’ want wat voor jou logisch en duidelijk is, is voor een ander wellicht onlogisch. Ga dus echt alles stap voor stap langs, er is genoeg te verbeteren.
3: Bekijk je eigen hoofdpagina eens heel kritisch en vraag jezelf af of dit voor de klant nu echt duidelijk is? Als jij als klant nieuw op de site komt, zou jij iets missen? Bijvoorbeeld de algemene voorwaarden, informatie over het bedrijf als KVK, ben je aangesloten bij een keurmerk en is dat duidelijk getoond. Wie is het bedrijf, wat zijn de leveringsvoorwaarden, hoe zit het met het eventueel ruilen van producten, wat zijn de retourkosten en wie betaald die? Wat is het doel van deze site? Is er een gastenboek, spreken de titels aan, waardoor de klikratio omhoog gaat, enz enz.
4: Ga (nogmaals) aan de slag met de basisregels zoals hierboven in de 6-stappen aangegeven. Er is echt meer bezoekers uit te halen wanneer de basis en structuur van je webshop goed staat. Ondank dat er wellicht gedacht wordt dat deze al duidelijk is, bekijk het nogmaals en herschrijf het.
Geef Google ook de tijd om alles te her indexeren. Verwacht dus niet dat je bezoekers ineens weer door de daken zullen reizen. SEO is tijd, tijd die je eigenlijk niet wil hebben maar Google wel nodig is om je pagina te her indexeren en te laten stijgen in Google.